در گفتگو با مسئولان مطرح شد؛

تاسیسات زیرزمینی و بارندگی، مصائب تعویض بزرگترین خط انتقال آب گیلان

منصف گفت: با توجه به وجود تاسیسات زیرزمینی زیاد در محدوده میدان جانبازان از جمله لوله‌های آب و گاز و نفت و کابل‌های برق، مجبور به تغییر مسیر یا تغییر ارتفاع جاگذاری لوله هستیم و امکان انحراف سریع مسیر لوله‌گذاری وجود ندارد و باید به لوله زاویه دهیم که موجب کند و طولانی شدن فرایند اجرایی می‌شود؛ البته اگر با بارندگی مواجه نشویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در ماه‌های ابتدایی سال، عملیات تعویض لوله خط انتقال آب شهری در محدوده میدان جانبازان رشت به سمت میدان امام حسین (ع) آغاز شد و به دنبال کنده کاری‌های آسفالت، شاهد اخلال در عبور و مرور خودروها و در نتیجه ایجاد ترافیک در گلوگاه شهر رشت هستیم.

با توجه به ضریب حساسیت این موضوع و لزوم تسریع در انجام پروژه قبل از آغاز بارش‌های پاییزی، نظر مسئولان مربوطه را جویا شدیم.

آغاز عملیات تجدید آسفالت جانبازان تا پایان مهرماه

رحیم شوقی، شهردار رشت در این رابطه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت در محدوده مذکور، اظهار کرد: خرابی آسفالت ناشی از ترکیدگی و نشت آب از خط انتقال تاسیسات شرکت آب و فاضلاب استان گیلان بوده و مادامی که این خط تعویض نشود، امکان روکش آسفالت را نداریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی تعویض خط لوله اصلی انتقال آب در حال انجام است، افزود: آب هنوز در خط قدیمی جریان دارد و نشتی این خط موجب خیس شدن آسفالت شده و تا زمانی که خط جدید کاملا تعویض نشده و خط قدیمی از مدار خارج نشده و آسفالت خشک نشده، نمی‌توانیم آسفالت را تجدید کنیم.

شهردار رشت با اشاره به فشارهای زیاد دستگاه‌های مختلف به شرکت آبفای گیلان جهت اتمام هرچه سریع‌تر پروژه، عنوان کرد: با توجه به بازدیدهای شبانه صورت گرفته از روند اجرایی، به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده شاهد اتمام آن باشیم.

شوقی با بیان اینکه عملیات تعویض خط لوله به دلیل ترافیک سنگین در طول روز به صورت شبانه دنبال می‌شود، گفت: عملیات اجرایی ۱۲ شب آغاز می‌شود و تا قبل از ۶ صبح به پایان می‌رسد و کارگران باید در این فرصت محدود هم زمین را حفر کنند و هم لوله‌گذاری را انجام دهند و هم گودال را پر کنند؛ این در حالی است که هر شب بیش از یک لوله را نمی‌توان تعویض کرد و کار بسیار سخت است.

هزینه کرد ۱۸ میلیارد تومانی برای تعویض خط

مازیار علیپور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز با بیان اینکه در عملیات مذکور با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: عبور لوله بزرگ نفت در مسیر پروژه، عملیات را با کندی مواجه کرده است؛ هم چنین نیازمند جوشکاری و سیمان کاری هستیم که به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌ها بستگی دارد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی از ساعت ۱۲ هر شب و اتمام آن تا ساعت ۶ صبح، افزود: پیمانکار فقط در همین ۶ ساعت می‌تواند کار را پیش ببرد.

مدیرعامل آبفای گیلان طول لوله‌گذاری را بیش از ۵۲۰ متر دانست که تاکنون حدود ۴۵۰ متر آن انجام شده و ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان مهرماه کار را تمام می‌کنیم؛ البته بستگی به بارندگی‌ها دارد.

علیپور با بیان اینکه لوله قبلی قدیمی و پوسیده بود و نشت آب آسفالت را تخریب کرده بود، گفت: رفع شکستگی امکان‌پذیر نبود و هزینه کردن برای آن فایده نداشت و حتما باید لوله را عوض می‌کردیم.

وی لوله جدید را درجه یک دانست که تا چندین سال آینده خیال ما را از بابت نشتی راحت می‌کند و یادآور شد: لوله جدید ۱۰۰۰ بوده و خیلی بزرگ است؛ این لوله مربوط به خط اصلی رشت – انزلی – خمام می‌باشد و به تامین آب این شهرها نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل آبفای گیلان هدف از اجرای این پروژه را جلوگیری از هدر رفت آب دانست و متذکر شد: تاکنون حدود ۱۸ میلیارد تومان برای پروژه هزینه کردیم.

تعویض بزرگترین خط انتقال آب گیلان

حامد منصف، مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه‌های توزیع آب گیلان نیز خط آسیب دیده را خط ۱۰۰۰ میلیمتری و یکی از خطوط بزرگ شبکه توزیع رشت و استان دانست و بیان کرد: این خط که ۲۵ سال عمر دارد، در نقاط اتصال دچار نشتی شده بود؛ البته هم از بیرون و هم از داخل نشتی‌ها را گرفتیم، اما مشکل حل نشد و عملیات تعویض خط را آغاز کردیم.

وی طول خط لوله را ۵۲۵ متر دانست و اضافه کرد: هم اکنون در حال اتصال به حوضچه هستیم و حدود یک هفته دیگر کار داریم تا به حوضچه بعد برسیم و خط را وارد مدار کنیم.

مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه‌های توزیع آب گیلان، با اشاره به هزینه کرد ۱۸ میلیارد تومانی جهت خرید لوله و اجرا و نظارت، خاطرنشان کرد: این کار به صورت شبانه انجام می‌شود تا مشکل ترافیکی ایجاد نکند؛ از طرف دیگر اندازه لوله بزرگ بوده و تغییر مسیر آن دشوار است.

منصف ادامه داد: با توجه به وجود تاسیسات زیرزمینی زیاد در مسیر مذکور از جمله لوله‌های آب و گاز و نفت و کابل‌های برق، مجبور به تغییر مسیر یا تغییر ارتفاع جاگذاری لوله هستیم و امکان انحراف سریع مسیر لوله‌گذاری وجود ندارد و باید به لوله زاویه دهیم که موجب کند و طولانی شدن فرایند اجرایی می‌شود؛ البته اگر در این مسیر با بارندگی مواجه نشویم.

Share