رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

بیمه دامداران گیلانی دارای نژاد اصلاح شده گاومیش ۲۰ درصد کاهش می یابد

صالح محمدی در همایش ملی توسعه گاومیش داری در شهرستان رضوانشهر، گیلان را سبز در حوزه اقتصادی دانست و افزود: این سازمان تلاش دارد با رویکرد افزایش تولید محصولات دامی، کشاورزی و شیلاتی این استان را به جایگاه اصلی آن برگرداند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صالح محمدی در همایش ملی توسعه گاومیش داری در شهرستان رضوانشهر، گیلان را سبز در حوزه اقتصادی دانست و افزود: این سازمان تلاش دارد با رویکرد افزایش تولید محصولات دامی، کشاورزی و شیلاتی این استان را به جایگاه اصلی آن برگرداند.

وی تصریح کرد: گیلان رتبه پنجم کشور را در پرورش گاومیش دارد که می‌توان با مطالعه دقیق‌تر و حمایت بیشتر این صنعت را توسعه داد. گاومیش پروتئینی باکیفیت، کلسترولی پایین و شیری با املاح و چربی بالا دارد و محصولات تولیدی این دام از بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار است.

وی بابیان اینکه در این همایش به دنبال اولویت قرار دادن گاومیش اصلاح نژاد شده و توسعه آن در استان هستیم، گفت: ۹۰ درصد شیوه‌های نگهداری این دام امروزه به شکل سنتی است، درحالی که این دام در دنیا به شیوه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و در محیط‌های کنترل شده پرورش می‌یابد.

محمدی گفت: گاومیش ازضایعات محصولات کشاورزی مانند باقی مانده پوست مرکبات شرکتهای آبمیوه گیری در شرق گیلان، ذخایر چغندر و نیشکر در خوزستان تغذیه می‌کند که این امر نگهداری گاومیش را نسبت به سایر دام‌ها مقرون به صرفه‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: در این همایش دبیرخانه‌ای برای بیان تمام مسائل حوزه گاومیش داری تشکیل می‌شود که پایگاهی برای معرفی آموزش و ترویج این دام در استان گیلان خواهد شد و تمام نیازهای دامپروران را از قبیل تسهیلات بانکی، اخذ مجوزها و مسائل بیمه‌ای و اصلاح نژاد را از طریق دستگاههای اجرایی دنبال می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استاندار گیلان بر ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی تاکید دارد و امروز در زمینه پرورش گاومیش چند حلقه مفقوده مانند تامین علوفه و خرید تضمینی شیر از سوی کارخانجات لبنی وجود دارد اما جهاد کشاورزی از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند با تسریع در صدور مجوزها و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی حمایت لازم را خواهد داشت.

Share