مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان خبر داد؛

بزرگترین وقف تاریخ گیلان رقم خواهد خورد | کلنگ زنی ۴ پروژه در هفته وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان بر ضرورت تبیین فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و گفت: افراد باید در جامعه به تبلیغ و اطلاع رسانی اقدام کنند تا حق وقف ادا شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان پیش از  ظهر یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ در جمع اصحاب رسانه با تبریک هفته وقف اظهار کرد: وقف سفره بسیار گسترده‌ای است که هرگز جمع نمی‌شود. وقف وحدت آفرین است و می‌تواند تامین کننده نیازهای بشری باشد و سبب آرامش و آسایش در جامعه شود.

حجت الاسلام ستار علیزاده بیان کرد: کسانی که وقف می‌کنند دشمن فقر و نداری هستند و باعث ایجاد الفت، مهربانی، کانون مهر و محبت بین مردم می‌شوند.

وی به قدیمی ترین موقوفه علمای واقف در گیلان اشاره کرد و ادامه داد: موقوفه مرحوم شیخ حسین پیر عرب در امامزاده هاشم حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.

علیزاده با اشاره به ۴۵ میلیارد کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی به امام زادگان بیان کرد: در طول سال گذشته هم استانی‌های عزیزمان ۷ میلیارد به صورت نقدی و ۳۸ میلیارد غیر نقدی به بقاع متبرکه کمک کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون ۱۲ مورد وقف جدید داشته، اظهار کرد: در کل استان پنج هزار موقوفه داریم که بیش از ۲۳ هزار رقبه را شامل می‌شود.

علیزاده با اشاره به ثبت ۱۳ وقف جدید از سال گذشته تاکنون در استان تصریح کرد: بزرگترین وقف که یک ساختمان ۳ طبقه به متراژ ۴۰۰ متر به ارزش ۳۵ میلیارد تومان بوده توسط یک خانم برای راه اندازی درمانگاه در رشت ثبت شده است.

وی با بیان ۹۴۱ بقعه در استان گیلان افزود: استان گیلان در تعداد بقاع متبرکه در سطح کشور مقام سوم را دارد که توانستیم با اجرای طرح‌های مذهبی، فرهنگی در بسیاری از امام زادگان رونق بخش این اماکن باشیم.

علیزاده به اعزام ۶۵۰ مبلغ جهت تبلیغ در مناسبت‌های مختلف مذهبی، مجوز غرفه برای فروش محصولات محلی با هدف کمک به خانواده‌هایی که مشکلات معیشتی دارند اشاره کرد و با اشاره به مباحث قرآنی و معرفتی بیان کرد: ۳۰۰ برنامه قرآنی که ۶۰ مراسم جز خوانی و کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم و مسابقات قرآنی در سطح شهرستان با حضور هزار و ۲۰۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال در حوزه حفظ ترتیبی و ترجمه و مفاهیم برگزار شد.

علیزاده با اشاره مقام دوم گیلان در سطح کشور در حوزه اخذ سند مالکیت گفت: موقوفات ما ۱۲۰ درصد افزایش درآمد داشته و گیلان با ۸۶ موقوفه و داشتن ۹۱۱ رقبه به مساحت ۷۲۹ هکتار سند رسمی در اخذ مالکیت ۱۰ درصد پیشرفت داشت و در زمینه دفاع از موقوفات ۳۸ حکم به نفع اوقاف استان اجرایی شد.

وی در مورد کمک به مساجد در سرتاسر استان بیان کرد: در سال جاری بیش از ۱۰ میلیارد تومان به مساجد و هیئت های مختلف کمک مالی شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با در خواست کمک از اصحاب رسانه تصریح کرد: ما به کمک شما احتیاج داریم تا بانی وقف مشارکتی در زمینه رسانه باشید و در جهت آگاهی و روشنگری یاریگری کنید مثلاً اگر شخصی ملکی را وقف کرده باید ثبت کند تا در زمان مرگ شخص دچار مشکلات حقوقی و قضایی نشویم.

وی در مورد سرمایه گذاری جدید نیز اظهار کرد: امسال ۱۷ پروژه در موقوفات و بقاع به ارزش ۶۵ میلیارد تومان و ۵ هزار مترمربع افتتاح خواهد شد.

علیزاده از کلنگ زنی ۴ مورد در هفته وقف با ۳۲۰۰ متراز متر مربع به ارزش ریالی ۴۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در مورد اهدا سند مالکیت نیز اتفاقات خوبی افتاده است و اوقاف گیلان امسال تا الان مقام دوم در اخذ سند مالکیت دارد.

وی با بیان اینکه موقوفه خانم نصرت آقا سمیعی در خیابان پاسداران پل عراق رشت تقریبا بیش از ۵۰ رقیه دارد، بیان کرد:  همچنین بخشی از سهام هلدینگ سیمان خوزستان را نیز شامل می‌شود که با رفع مشکلات حقوقی این سهام می توان گفت که بزرگترین وقف تاریخ گیلان رقم خواهد خورد.

Share