rnباکو در تلاش برای ایجاد تغییرات در مرز ایران و ارمنستان

انتقادات تند نخست‌وزیر ارمنستان از پیمان شکنی روسیه

پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با انتقاد بی‌سابقه از روسیه، توافق همکاری امنیتی با مسکو را ناکارآمد خواند و این درحالی است که ازسوی دیگرباکو رسما اعلام کرد در تلاش برای ایجاد تغییرات جغرافیایی در مرز ایران و ارمنستان با همکاری ترکیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در سخنانی بی‌سابقه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که ارمنستان دیگر دلیل محکمی برای ادامه همکاری امنیتی با روسیه ندارد.

وی سیاست‌های کاخ کرملین در بحران قره‌باغ را ناکارآمد توصیف و خطاب به ارمنستانی‌ها گفت که اتحاد امنیتی با روسیه تا اینجای کار ناکارآمد بوده و اقدام‌های این کشور برای حمایت از ارمنستان «ناکافی» است.

پاشینیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی صحبت از حفاظت از امنیت و منافع ملی ارمنستان می‌شود، دستگاه‌های نظامی-امنیتی کشورهای متحد [روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی] ناکارآمدند.»

پاشینیان در پایان سخنان خود در تلویزیون ارمنستان گفت: «برای همه در ارمنستان آشکار شده است که ابزارهای سازمان پیمان امنیت جمعی و ابزار همکاری نظامی-سیاسی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیست.»

او تاکید کرد که ارمنستان باید به همکاری با متحدانی ادامه دهد که آماده برداشتن گام‌های متقابل‌اند و منافع ارمنستان را تضمین می‌کنند. قبلا نیز ارمنستان از برگزاری مانور نظامی مشترک با آمریکا خبر داده بود.

علی‌اف: با کمک ترکیه کریدور زنگزور را ایجاد می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه دیروزدر میان استقبال همتای آذربایجانی خود وارد نخجوان شد. به گزارش آذرنیوز، الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در فرودگاه بین‌المللی نخجوان استقبال کرد. طی روزهای گذشته اعلام شده بود که اردوغان به دعوت الهام علی‌اف و برای گفتگو و رایزنی در مورد تحولات قره‌باغ به نخجوان می‌رود.

ایجاد کریدور زنگزور و گذاشتن سنگ بنای خط لوله گاز ایغدیر- نخجوان و افتتاح یک مجتمع تولیدی نظامی در نخجوان از عمده دستور کارهای این سفر عنوان شده است.
علی‌اف در این دیدار به اردوغان گفت: عملیات موفقی را در قره باغ انجام دادیم و امنیت کامل را در مرزهای خود به دست آوردیم آذربایجان ۵ روز پیش به طور کامل حاکمیت خود را احیا کرد. مردم ما حمایت بزرگ ترکیه و تایید آن بر اینکه قره باغ خاک آذربایجان است را فراموش نخواهند کرد.
رئیس‌جمهور آذربایجان افزود: مطمئن هستم که روند ادغام مجدد ارمنی‌های قره‌باغ در جامعه آذربایجان موفقیت‌آمیز خواهد بود. متاسفانه زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا شد و به این ترتیب ارتباط جغرافیایی قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان قطع شد. ما با حمایت از یکدیگر با ترکیه، مسائل منطقه را در مسیر درست هدایت می‌کنیم.

این سخنان علی اف به معنای حمله نظامی به استان سیونیک ارمنستان در مرز با ایران وایجاد دالان زنگزور می‌باشد. ایجاد این دالان و قطع راه ارتباطی ایران و ارمنستان همواره ازسوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل ایجاد تغییرات جغرافیایی با مخالفت جدی روبرو شده است.
رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: روابط ما با آذربایجان در بالاترین سطح است. آذربایجان یک عملیات موفقیت‌آمیز در قره‌باغ انجام داد که ما از آن حمایت کردیم.

Share