مدیر شرکت همشهری رئیس سابق سازمان خصوصی سازی است

ادعای علیرضابیگی درباره هیات مولدسازی؛ تفویض اختیار به یک شرکت خاص!

هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت به موجب قراردادی از صفر تا صد همه اختیارات خود درباره مولدسازی را به یک شرکت خاص، با عنوان شرکت (…) تفویض کرده است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد علیرضا بیگی دراین‌باره گفت که مدیرعامل این شرکت خاص اهل لنگرود است و قربان‌زاده هم که در ظاهر اهل مشهد؛ اما لنگرودی است.
گفتنی است که قربان‌زاده که پیش‌ازاین رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود و این قرارداد به امضای او رسیده و اکنون مشاور وزیر اقتصاد است و سابقه مشاوری قالبیاف در مجلس را دارد، به‌تازگی در فضای مجازی از پایان کار خودش در سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. او بدون پاسخ‌دادن درباره عملکردش مطابق با قانون به‌ویژه درباره عدم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و اجرای مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت، در استوری اینستاگرامش نوشت: «فردا پایان حدود ۲۲ ماه مسئولیت بنده در سازمان خصوصی‌سازی است. تشکر می‌کنم از اعتماد وزیر و از همه همکارانم که بی‌دریغ تلاش کردند. قضاوت عملکرد این ۲۲ ماه با شما؛ اما من سعی کردم جز حقیقت نگویم، به کار کارشناسی احترام بگذارم و بی‌وقفه تلاش کنم. از همه همکاران و مردم عزیز حلالیت می‌طلبم».

ماجرای تفویض اختیار هیئت ۷نفره مولدسازی به یک شرکت خاص!
اما ماجرای این واگذاری و تفویض اختیار هیئت هفت‌نفره مولدسازی به یک شرکت خاص طبق قرارداد موجود از این قرار است که شناسایی اموال مازاد، قیمت‌گذاری اموال مازاد، کارشناسی، نحوه فروش و واگذاری و… قرار است از طرف بخش خصوصی، یعنی این شرکت خاص انجام شود و این هیئت هفت‌نفره فقط پای این قراردادها را امضا خواهند کرد. شرکتی با مسئولیت محدود که طبق قرارداد موجود نه به واسطه مناقصه؛ بلکه به واسطه ارتباط عهده‌دار این مسئولیت شده است؛ چراکه هیئت مولدسازی نمی‌تواند طبق قانون درباره واگذاری اختیارات خود و تفویض آن به کسی مناقصه برگزار کند. بنابراین برای شفاف‌سازی و کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره با احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم که پیش‌ازاین ماجرای اعطای خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس از طرف او خبرساز شد، گفت‌وگو کردیم.

مدیرعامل شرکت خاص در مقوله مولدسازی، لنگرودی است!
احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس، درخصوص مصوبه مجلس درباره مولدسازی به «شرق» گفت: «با وجود نقص‌هایی که متوجه مولدسازی است و مصونیت‌هایی که برای مجریان آن پیش‌بینی شده که آفت‌هایی بر آن مترتب است، با کمال تأسف مصوبه سران قوا درباره مولدسازی از طرف مجلس به‌عنوان قانونی که قابلیت اجرائی در پنج سال آینده را داشته باشد، تصویب شد».

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره میزان حقوق و دریافتی اعضای مولدسازی نیز بیان کرد: «میزان دریافتی کارگزاران یا اعضای مولدسازی طبق قانون پنج درصد از فروش ۹ هزار ملک اعلام شده است».

بیگی از وجود یک شرکت طرف قرارداد با سازمان خصوصی‌سازی برای تفویض اختیار هیئت هفت‌نفره مولدسازی خبر داد و گفت: «هیئت هفت‌نفره مولدسازی، وظیفه خود را دراین‌باره به یک شرکت خاص واگذار کرده‌اند؛ شرکتی که طرف قرارداد سازمان خصوصی‌سازی است و این شرکت از ابتدا تا پایان فروش ۹ هزار ملک و تحویل به خریدار، کار را برعهده خواهد داشت».

نماینده مردم تبریز همچنین توضیح داد: «یعنی اموری ازجمله شناسایی، ارزش‌گذاری، ارزش‌افزایی، طبقه‌بندی، تغییر کاربری، بازاریابی، پیداکردن مشتری و فروش همه ۹ هزار ملک مدنظر برای مولدسازی برعهده آن شرکت خاص است. البته آن شرکت خاص برای این کارها طبق قرارداد قرار است ۷۵ میلیارد تومان دریافت کند؛ اما از آنجایی که این شرکت با خریداران طرف است، حتما از خریدار هم کمیسیون و پورسانت‌هایی دریافت خواهد کرد».

این نماینده مجلس تأکید کرد: «آنچه عملا درباره مولدسازی ایجاد شده، یک زمینه جرم‌زاست. تجربه هم نشان داده با وجود همه چفت و بست‌ها و نظارت‌ها که درباره خصوصی‌سازی اعمال کرده‌ایم، اتفاقات فجیعی رخ داده است. برای موضوع مولدسازی که مصونیت قضائی ایجاد کرده‌ایم، دیگر جای خود دارد».

بیگی همچنین تأکید کرد: «درست است که برای کارگزاران مولدسازی مصونیت قضائی ایجاد کرده‌ایم؛ اما برای خریداران که به ثمن بخس می‌خرند، مصونیت قضائی وجود ندارد و دستگاه قضائی می‌تواند با آنها برخورد کند». عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: «مثلا اگر کسی سکه بهار آزادی را درحالی‌که ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد، ۱۵ میلیون تومان به طلافروش بفروشد، خریدار مرتکب جرم شده است؛ چراکه قیمت سکه مشخص است و نمی‌تواند ادعا کند که معامله انجام داده است. او این سکه را به نصف قیمت خریداری کرده و می‌دانسته است که این سکه یا مال دزدی است یا فریب و دسیسه‌ای در کار است که آن را به نصف قیمت به او فروخته‌اند؛ پس باید پاسخ‌گو باشد».

بیگی در پاسخ به اینکه این شرکت وابسته به چه کسانی است و پشت پرده آن کیست؟ توضیح داد: «طبق اطلاعات اولیه من، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این شرکت خاص به شهر لنگرود برمی‌گردد و سابقه کاندیداتوری شهرداری رشت را در پرونده خود دارد. او ظاهرا با آقای حسین قربان‌زاده، معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی وقت که قرارداد به امضای آنها رسیده است، همشهری است؛ چراکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم ریشه لنگرودی دارد».

Share