رونمایی از خودروی جدید آواتار؛

ماشینی که یک ایرانی برای چین طراحی کرده + عکس

آواتار ۱۲ با بدنه‌ای سیال و بدون خطوط و زوایای تند، زیبایی خاصی دارد. چراغ‌های روشنایی در روز این خودرو بسیار باریک و مدرن هستند. چراغ‌های اصلی هم درون قابی مثلثی‌شکل در گوشه‌های سپر جا خوش کرده‌اند. سپر حجم‌پردازی‌های بزرگی روی خود دارد و آواتار ۱۲ را مدلی اسپرت و جذاب نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیجیاتو، برند تازه‌ تأسیس آواتار که حاصل همکاری سه شرکت چانگان، CATL و هواوی است، از دومین خودروی الکتریکی خود در نمایشگاه IAA ۲۰۲۳ رونمایی کرد. این خودرو ۱۲ نام دارد و به‌جای دوازده، باید آن را یک دو صدا کنیم! محصول جدید چینی‌ها طراحی زیبایی دارد و در دسته کوپه‌های چهار در قرار می‌گیرد. قوی‌ترین نسخه آواتار یک دو به پیشرانه ۵۷۸ اسب‌بخاری مجهز است. با معرفی یک دو، آواتار رسماً وارد بازار اروپا می‌شود. این خودروی برقی طراحی بسیار پخته و مدرنی دارد. این امر چندان هم تعجب‌آور نیست؛ چرا که «نادر فقیه‌زاده» دپارتمان طراحی برند آواتار را هدایت می‌کند.

فراتر از یک خودروی چینی

آواتار ۱۲ با بدنه‌ای سیال و بدون خطوط و زوایای تند، زیبایی خاصی دارد. چراغ‌های روشنایی در روز این خودرو بسیار باریک و مدرن هستند. چراغ‌های اصلی هم درون قابی مثلثی‌شکل در گوشه‌های سپر جا خوش کرده‌اند. سپر حجم‌پردازی‌های بزرگی روی خود دارد و آواتار ۱۲ را مدلی اسپرت و جذاب نشان می‌دهد.

در حد فاصل کاپوت و شیشه جلوی آواتار ۱۲، یک پنل LED وجود دارد. این پنل که از آن با نام نمایشگر مخفی یاد می‌شود، می‌تواند پیام‌هایی را برای افراد حاضر در اطراف خودرو نمایش دهد.

از دیگر ویژگی‌های خاص آواتار یک دو در نمای بیرونی باید به فرم انتهای اتاق اشاره کنیم. با آنکه این خودرو یک کوپه چهار در است، اما پشت اتاق یک مدل هاچ‌بک را تداعی می‌کند.

از لحاظ ابعاد باید گفت آواتار یک دو طولی برابر با ۵۰۲۰ میلی‌متر و عرضی برابر با ۱۹۹۹ میلی‌متر دارد. ارتفاع آن هم ۱۴۶۰ میلی‌متر است و فاصله محوری‌اش به ۳۰۳۰ میلی‌متر می‌رسد که رقمی قابل‌توجه محسوب می‌شود.

طراحی داخلی آواتار ۱۲

در داخل کابین، آواتار ۱۲ گویی به آینده تعلق دارد. داشبورد این خودرو با پنل درها ساختاری یکپارچه تشکیل می‌دهد. از دید آواتار، فرم داشبورد ۱۲ یادآور یک فضاپیماست. درهرصورت، داشبورد یک نمایشگر باریک، اما عریض روی خود دارد. برند نوپای چینی از این نمایشگر با نام پنجره دیجیتال یاد می‌کند. این نمایشگر وظیفه آمپرهای پشت فرمان را انجام می‌دهد.

قسمت میانی داشبورد میزبان یک نمایشگر بزرگ است. در رابطه با ابعاد این نمایشگر حرفی به میان نیامده، ولی می‌توان حدس زد که اندازه‌ای بزرگ‌تر از ۱۳ یا حتی ۱۴ اینچ دارد. نکته جالب اینکه در داشبورد آواتار ۱۲ اثری از دریچه‌های سیستم تهویه را نمی‌توان پیدا کرد، چرا که هوای خنک از طریق مجاری مخفی وارد کابین می‌شود. سقف این خودرو از نوع شیشه‌ای الکتروکرومیک است و راننده می‌تواند آن از بین حالت شفاف و مات، گزینه دلخواه را انتخاب کند.

مشخصات فنی آواتار ۱۲

آواتار ۱۲ با دو پیشرانه راهی بازار خواهد شد. در مدل پایه یک پیشرانه تک‌موتوره وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. این موتور ۳۱۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و نیروی آن فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اما نسخه دارای دو موتور به‌لطف پیشرانه دوموتوره ساخت هواوی ۵۷۸ اسب‌بخار قدرت دارد و هر چهار چرخ آن محرک هستند.

هر دو نسخه از آواتار یک دو انرژی موردنیاز خود را از پک باتری ۹۴.۵ کیلووات‌ساعتی دریافت می‌کنند. براساس اطلاعیه رسمی، این باتری که توسط شرکت CATL تولید می‌شود، با توجه به نوع پیشرانه، بردی ۶۵۰ و ۷۰۰ کیلومتری را برای آواتار ۱۲ به ارمغان می‌آورد. البته مشخص نیست که چینی‌ها این ارقام را مطابق با کدام استاندارد محاسبه کرده‌اند. از آنجایی که این ارقام خوشبینانه به‌نظر می‌رسند، به‌احتمال‌زیاد بر مبنای استاندارد WLTP با CLTC محاسبه شده‌اند.

همانند پولستار ۵ در آواتار ۱۲ هم خبری از شیشه عقب نیست و یک دوربین مخصوص تصویر زنده نمای عقب را در اختیار راننده می‌گذارد. اگر با دقت به تصاویر این خودرو نگاه کنید، خواهید دید که آینه‌های جانبی هم جای خود را به دو دوربین داده‌اند.

آقای فقیه‌زاده در مراسم رونمایی از آواتار ۱۲ در اظهارنظر جالبی داشت: «در دنیایی که کالاها صرفاً یک شی هستند، آواتار دوست شماست و ضمن انعکاس ایده‌ها و عصاره درونی شما، رفیقتان در سفرها خواهد بود.»

محصول جذاب چینی‌ها به ۲۹ سنسور مختلف ازجمله سه سنسور لایدار مجهز شده است. وظیفه پردازش‌های داده‌ها را هم سیستم رانندگی خودکار پیشرفته هواوی بر عهده دارد.

در زمان کنونی مشخص نیست که آواتار ۱۲ با چه قیمتی راهی بازار خواهد شد؛ اما از آنجایی که اولین محصول این شرکت، یعنی شاسی‌بلند آواتار ۱۱ (بخوانید یک یک) قیمتی در حدود ۵۲ هزار دلار دارد، نباید انتظار رقمی پایین برای این کوپه چهار در زیبا را داشت.

Share