وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت

عملیات نظامی آذربایجان بیش از ۱۰ هزار نفر را آواره و بیش از ۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند

وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و آواره شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در پی عملیات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به وضعیت در منطقه قره‌باغ کوهستانی اختصاص داشت، گفت کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر در پی اقدامات نظامی که جمهوری آذربایجان آغاز کرد از جمله در بین غیرنظامیان تایید شده است. وی افزود در عین حال، بیش از ۱۰ هزار نفر به اجبار آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وزیر خارجه ارمنستان گفت در ابتدا مرگ بیش از ۲۰۰ نفر تایید شد، در حالی که ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند از جمله غیرنظامیان، زنان، شهروندان سالخورده و کودکان.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ کوهستانی شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

روسیه از دو طرف خواست خونریزی را پایان دهند و به تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک اختلافات بازگردند. یک روز بعد از آغاز عملیات باکو، با موافقت نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی خود در این منطقه را تعلیق کرد.

پنجشنبه (۲۱ سپتامبر، ۳۰ شهریور) هیأتی از ارامنه قره‌باغ برای گفت‌وگو با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس روز قبل در این منطقه، وارد شهر «یولاخ» در ۲۶۵ کیلومتری غرب باکو شد.

در پایان نشست دیروز، دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد مذاکرات امروز با هیأت ارامنه قره‌باغ در فضای مثبت انجام شد و در این مذاکرات درباره ادغام مجدد ارامنه این منطقه و بازسازی زیرساخت‌ها گفت‌وگو شد.

طبق اعلام باکو، هیأت‌های آذربایجانی و ارامنه قره‌باغ همچنین برای برگزاری نشست جدید توافق کردند. در طرف دیگر، نماینده ارامنه قره‌باغ گفت در نشست در شهر یولاخ توافق نهایی حاصل نشد و باید بر سر جزئیات توافق شود.

«حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز جمعه گفت باکو امکان عفو آن دسته از ساکنان قره‌باغ که سلاح‌های خود را تسلیم کرده‌اند، بررسی می‌کند. به گزارش «اسپوتنیک»،  برخی از تشکیلات مسلح قره‌باغ اعلام کرده‌اند به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در اظهارت پنجشنبه خود درباره تحولات قره‌باغ گفت مسکو معتقد است موضوع اصلی در خصوص قره‌باغ حل شده و شرایط باثبات برای آتش‌بس در قره‌باغ در حال ایجاد است. وی همچنین گفت پیشرفت به سوی توافق صلح تضمین شده است.

Share