کشتی آزاد قهرمانی جهان - بلگراد

امیرحسین زارع مقتدرانه قهرمان جهان شد | امیرمحمد و حسن یزدانی به نقره رسیدند

امیر حسین زارع با پیروزی مقتدرانه مقابل حریف کهنه‌کار گرجستانی به مدال طلای کشتی آزاد جهان در سنگین وزن دست یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان امیرحسین زارع به مصاف گنو پتریاشویلی کشتی‌گیر کهنه‌کار گرجستانی رفت و با پیروزی بر این حریف ایران را صاحب اولین مدال طلا در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد کرد.

زارع در سه دقیقه نخست در یک کشتی کم افت و خیز دوبار پتریاشویلی را از تشک خارج کرد و یک بار هم اخطار کم کاری به حریف گرج دادند تا زارع ۳ بر صفر برنده شد. در سه دقیقه دوم هم پتریاشویلی حرفی برای گفتن نداشت و زارع بیرون تشک او را خاک کرد تا ۵-۰ پیش افتد. زارع در ادامه دو بار دیگر پتریاشویلی را بیرون از تشک بردو ۷-۰ جلو افتاد.

زارع به همین شیوه و با زیر کتف زدن کشتی را ۱۱ بر صفر کرد تا با امتیاز عالی فینال را برنده شود و برای دومین بار قهرمان جهان شود.

امیر محمد یزدانی نایب قهرمان جهان شد

فینالهای چهار وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در بلگراد صربستان آغاز شد که در وزن ۷۰ کیلوگرم امیر محمد یزدانی ملی‌پوش ایران و نایب قهرمان ۲۰۲۱ جهان به مصاف زین رترفورد نایب قهرمان ۲۰۲۲ جهان از آمریکا رفت و ۸ بر ۵ شکست خورد تا نایب قهرمان جهان شود.

یزدانی ابتدا روی زیرگیری حریف یک امتیاز از دست داد اما ملی‌پوش ایران با زیرگیری ۲ بر یک پیش افتاد. در ادامه یزدانی برای زیرگیری اقدام کرد اما روی اشتباه خودش به پل رفت تا نتیجه ۳-۲ به سود آمریکا شود. سه دقیقه نخست با همین نتیجه تمام شد.

در شروع وقت دوم یزدانی قصد کنده‌کشی داشت که به روی پل رفت و دو امتیاز دیگر از دست داد. در ادامه کشتی گیر آمریکایی باز هم روی زیرگیری یزدانی و در برگشت موفق شد پای یزدانی را بیرون ببرد و ۶ بر ۲ پیش افتد. در ادامه رترفورد با یک زیر دیگر ۸-۲ جلو افتاد. در ۱۰ ثانیه پایانی یزدانی ۲ امتیاز گرفت اما بی فایده بود و ۸ بر ۵ فینال را باخت تا صاحب مدال نقره جهان شود. در این کشتی زور یزدانی به حریف قدرش نرسید.

یزدانی پس از این شکست در حالی که به شدت اشک می‌ریخت راهی رختکن شد.

حسن یزدانی باز هم در نبرد با تیلور نقره‌ای شد

فینالهای چهار وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در بلگراد صربستان در حال برگزاری است که در حساس‌ترین مسابقه برای ایرانی‌ها حسن یزدانی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم به مصاف دیوید تیلور از آمریکا رفت که با ضربه فنی شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

در سه دقیقه نخست و در حالی که تیلور برای دوخم اقدام کرد یزدانی با کنده کشی حریف را به پل زد و داوران ۴ امتیاز به یزدانی دادند اما روی اعتراض آمریکایی ها داوران رای را برگرداندند و ۴ امتیاز به تیلور و ۲ امتیاز به یزدانی دادند تا سه دقیقه نخست در اعتراض و سوت تماشاگران ۵ بر ۳ به سود تیلور تمام شود.

یک دقیقه و ۱۳ ثانیه به پایان مسابقه تیلور به مچ پای یزدانی رسید و او را خاک کرد تا نتیجه ۷ بر ۳ به نفع تیلور شود. در دقایق پایانی نیز تیلور موفق شد روی زیرگیری یزدانی را به منطقه خطر ببرد و در حالی که ۹ بر ۳ پیش بود در نهایت شانه‌های یزدانی را به تشک چسباند و در ثانیه های پایانی با ضربه فنی پیروز شد.

این پنجمین شکست یزدانی از تیلور در شش رویارویی آنها بود.

یزدانی هرچند در تایم نخست کشتی منطقی گرفت اما مانند گذشته برنامه‌ای برای زمانی که از حریف عقب افتاد نداشت و باز هم تمرکزش بر هم ریخت و در دقایق پایانی با گارد باز فرصت زیرگیری به تیلور داد.

 

Share