آوای سلامت

۹ اشتباه رایجی که در آماده‌سازی و پخت مواد غذایی انجام می‌دهید

همه ما می‌خواهیم خانواده‌های خود را سالم نگه داریم. اما گاهی اوقات یک اشتباه ساده در نحوه رسیدگی و تهیه غذا می‌تواند منجر به بیماری جدی شود. در مورد برخی از میکروب‌ها مانند سالمونلا، فقط مقدار کمی از غذای نیم پز کافی است تا مسمومیت غذایی ایجاد شود و فقط یک طعم کوچک غذا با سم بوتولیسم می‌تواند باعث فلج و حتی مرگ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از CDC، برای اینکه از مسمویت ناشی از غذا برای خود و اعضای خانواده پیشگیری کنیم این نکات ساده را در حین آماده‌سازی و پخت مواد غذایی استفاده کنیم.

همه ما می‌خواهیم خانواده‌های خود را سالم نگه داریم. اما گاهی اوقات یک اشتباه ساده در نحوه رسیدگی و تهیه غذا می‌تواند منجر به بیماری جدی شود. در مورد برخی از میکروب‌ها مانند سالمونلا، فقط مقدار کمی از غذای نیم پز کافی است تا مسمومیت غذایی ایجاد شود و فقط یک طعم کوچک غذا با سم بوتولیسم می‌تواند باعث فلج و حتی مرگ شود شما می‌توانید با اجتناب از این اشتباهات از خانواده خود محافظت کنید.

اشتباه شماره ۱: پختن نیم پز گوشت، مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی یا تخم مرغ

چرا این یک اشتباه است: غذاهای نیم پز ممکن است دارای میکروب‌هایی باشند که می‌توانند شما را بیمار کنند. بنابراین حتما این مواد غذایی را به صورت کاملا پخته مصرف کنید.

اشتباه شماره۲: ذوب کردن یا خواباندن مواد غذایی روی پیشخوان (میز کار آشپزخانه)

چرا این یک اشتباه است: میکروب‌های مضر می‌توانند خیلی سریع در دمای اتاق تکثیر شوند.

راه حل: غذا را با خیال راحت ذوب کنید. می‌توانید آن را ذوب کنید: • در یخچال، • در آب سرد، یا • در مایکروویو. ، همیشه غذا را در یخچال قرار دهید.

اشتباه شماره ۳: گذاشتن غذا برای مدت طولانی قبل از گذاشتن آن در یخچال یا فریزر

چرا اشتباه است: اگر ۲ ساعت یا بیشتر آن‌ها را بیرون از یخچال بگذارید، میکروب‌های مضر می‌توانند در غذاهای فاسد شدنی (از جمله گوشت، مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی، تخم مرغ، میوه‌های بریده شده، برنج پخته شده و باقیمانده غذاها) رشد کنند.

راه حل: غذاهای فاسد شدنی را در مدت ۲ ساعت یا ۱ ساعت در صورتی که غذا در معرض دمای بیش از ۹۰ درجه فارنهایت قرار گرفت (مانند یک ماشین داغ) در یخچال قرار دهید. کباب‌ها و خورشت‌ها را در ظرف‌های کوچکتر تقسیم کنید تا به سرعت سرد شوند. گذاشتن غذای ولرم یا خیلی داغ در یخچال اشکالی ندارد، به شرطی که در مقادیر کم بسته‌بندی شده و سریع خنک شود.

اشتباه شماره ۴: پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات بدون اینکه ابتدا آن‌ها را بشویید.

چرا این یک اشتباه است: میوه‌ها و سبزیجات ممکن است روی پوست خود میکروب داشته باشند. انتقال این میکروب‌ها به داخل میوه‌ها و سبزیجات هنگام بریدن یا پوست کندن آن‌ها آسان است.

راه حل: تمام میوه‌ها و سبزیجات را زیر آب جاری بشویید حتی اگر می‌خواهید پوست آن‌ها را بگیرید. از یک برس سبزیجات تمیز برای تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات سفت مانند خربزه و خیار استفاده کنید. شستن میوه‌ها و سبزیجات با صابون، مواد شوینده یا شستشوی محصولات تجاری توصیه نمی‌شود. از محلول‌های سفید کننده یا سایر محصولات ضدعفونی کننده روی میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید.

اشتباه شماره ۵: دستان خود را نشویید.

چرا این یک اشتباه است: میکروب‌های روی دست شما می‌توانند روی غذا نفوذ کنند و آن را ناامن کنند.

راه حل: شستن دست‌ها به روش صحیح – حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب جاری. شستن دست‌ها قبل، حین و بعد از تهیه غذا؛ قبل از غذا خوردن؛ و بعد از استفاده از توالت یا تعویض پوشک کودک.

اشتباه شماره ۶: خوردن غذاهای پرخطر در صورت احتمال مسمومیت غذایی

چرا این یک اشتباه است: هر کسی ممکن است دچار مسمومیت غذایی شود. اما برخی از افراد بیشتر احتمال دارد بیمار شوند و به بیماری جدی‌تری مبتلا شوند. این شامل:

• بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر

• کودکان کمتر از ۵ سال

• افرادی که مشکلات سلامتی دارند یا داروهایی مصرف می‌کنند که توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد (سیستم ایمنی ضعیف)

• زنان حامله

راه حل: افرادی که بیشتر در معرض مسمومیت غذایی هستند نباید این محصولات غذایی را بخورند:

• محصولات حیوانی نیم پز یا خام (مانند گوشت، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، یا غذاهای دریایی)

• جوانه‌های خام یا کم پخته

• شیر و آب میوه غیر پاستوریزه (خام)

• پنیر نرم یا لاکتیکی مگر اینکه بر روی برچسب غذایی ساخته شده با شیر پاستوریزه باشد.

اشتباه شماره ۷: قرار دادن گوشت پخته در بشقابی که گوشت خام در آن قرار دارد.

چرا این یک اشتباه است: میکروب‌های گوشت خام می‌توانند به گوشت پخته سرایت کنند.

راه حل: همیشه از بشقاب‌های جداگانه برای گوشت خام و گوشت پخته استفاده کنید. همین قانون در مورد مرغ، بوقلمون و غذاهای دریایی نیز صدق می‌کند.

اشتباه شماره ۸: مزه یا بو کردن غذا برای دیدن اینکه آیا هنوز خوب است یا خیر.

چرا این یک اشتباه است: شما نمی‌توانید میکروب‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند را بچشید، بو کنید یا ببینید. چشیدن تنها مقدار کمی از ماده غذایی می‌تواند شما را بیمار کند.

راه حل: زمان ذخیره‌سازی مواد غذایی را بررسی کنید تا ببینید چه مدت می‌توانید مواد غذایی را به صورت ایمن نگهداری کنید. وقتی زمان تمام شد، آن را بیرون بیندازید.

اشتباه شماره ۹: شستن گوشت، مرغ یا بوقلمون

چرا اشتباه است: شستن گوشت خام، مرغ، بوقلمون یا تخم‌مرغ می‌تواند میکروب‌ها را به سینک، میز و دیگر سطوح آشپزخانه‌تان منتقل کند. این میکروب‌ها می‌توانند روی غذاهای دیگر مانند سالاد یا میوه نفوذ کنند و شما را بیمار کنند.

راه حل: بعد از شستشو ی مرغ و گوشت سینک ظرفشویی و آبکش و وسایلی که در حین شستن با گوشت برخود داشته را بشوید تا اگر میکروبی وجود داشته است از بین برود. پختن کامل آن‌ها میکروب‌های مضر را از بین می‌برد.

Share