دنا پلاس جوانان گران‌ترین خودرو داخلی

مقایسه دنا پلاس جوانان و اتوماتیک؛ راز تفاوت ۴۶ میلیونی+ جزییات

دنا پلاس جوانان اولین محصول ایرانخودرو با موتور EFP است و به‌عنوان گران‌ترین خودرو داخلی در خط تولید ایرانخودرو ۴۶ میلیون بیشتر از دنا پلاس اتومات فروخته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دنا پلاس جوانان رسما رونمایی شد. همزمان با برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در محل دائمی نمایشگاه تهران، ایرانخودرو بالاخره از دست‌پخت جدیدش رونمایی کرد و حالا با انتشار رسمی مشخصات فنی می‌دانیم دنا پلاس جوانان با یکسری تغییر نسبت به نسخه‌های قبلی خودش روانه بازار می‌شود. قرار است برای اولین بار از موتور EFP در دنا پلاس جوانان استفاده شود و علاوه‌بر این در فهرست امکانات رفاهی آن چندتا آپشن بیشتر از دنا پلاس اتومات به‌چشم می‌خورد. به‌همین خاطر خود ایرانخودرو تصمیم گرفته دنا پلاس جوانان را ۴۶ میلیون تومان گران‌تر از دنا پلاس اتومات بفروشد و با این اوصاف باید دنا پلاس جوانان را گرانترین خودرو داخلی در خط تولید خودروسازان بدانیم.

مقایسه دنا پلاس جوانان و دنا پلاس اتومات از نظر فنی

دنا پلاس جوانان اولین محصول ایرانخودرو است که با موتور EFP راهی بازار می‌شود. اتفاقا همین فاکتور را می‌توانیم مهمترین برتری دنا پلاس جوانان حداقل در مقایسه با نسخه‌های قبلی آن بدانیم. پیشرانه چهار سیلندر ۱.۷ لیتری EFP را به‌عنوان نسخه تقویت‌شده همان موتور معروف EF۷ می‌شناسیم که قبلا ایرانخودرو EF۷ را روی محصولاتی مثل سمند و خود دنا پلاس امتحان کرده است.

مشخصات فنی دنا پلاس جوانان نشان می‌دهد موتور آن می‌تواند ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و نهایتا ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت داشته باشد و این نیرو به‌کمک گیربکس شش سرعته اتومات به چرخ‌ها منتقل می‌شود. آنطرف پشرانه ۱.۷ لیتر EF۷ دنا پلاس اتومات می‌تواند نهایتا ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و ۱۵۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. نکته مهم در مشخصات فنی دنا پلاس جوانان این است که مصرف سوخت آن نسبت به دنا پلاس اتوماتیک کمتر شده و به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند درحالی که مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس اتوماتیک ۸.۱ لیتر تخمین زده می‌شود. طبق اطلاعاتی که درباره مشخصات فنی دنا پلاس جوانان روی سایت ایرانخودرو قرار گرفته، می‌دانیم سرعت دنا پلاس جوانان دربهترین حالت ظرف ۱۰.۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و راننده آن می‌تواند نهایتا با سرعتی معادل ۲۰۵ کیلومتر برساعت حرکت کند. همین دوتا عدد برای دنا پلاس اتومات به‌ترتیب ۹.۵ ثانیه و ۲۰۵ کیلومتربرساعت است.

مقایسه دنا پلاس جوانان و دنا پلاس اتومات از نظر ظاهر و آپشن‌ها

دنا پلاس جوانان قرار است با چندتاآپشن بیشتر از نسخه‌های قبلی خودشان فروخته شود، اما از نظر ظاهری فرقی با دنا پلاس اتومات ندارد. ورود بدون کلید و استارت بدون کلید جزو همان چند آپشنی که دنا پلاس جوانان نسبت به دنا پلاس اتومات بیشتر دارد وگرنه آپشن‌های دیگری مثل دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، مانیتور هفت اینچ و دوربین عقب، چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو، چراغ‌های مخصوص روز، ترمز ضد قفل و سنسور عقب بخشی از امکانات رفاهی است که در دنا پلاس اتوماتیک هم وجود دارد.

دنا پلاس اتوماتیک جوانان البته همانطور که اشاره کردیم، از نظر ظاهری تفاوتی با دنا پلاس اتواماتیک ندارد و با همان طراحی و جلوپنجره و چراغ‌ها راهی بازار می‌شود. البته گفته می‌شود دنا پلاس جوانان انگار با رنگ‌های متنوع‌تری پا به بازار می‌گذارد. طبق عکس‌هایی که از دنا پلاس جوانان وجود دارد، داخل اتاق هم تقریبا هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود و از همان کیلومترشمار قبلی در آن استفاده شده است. رینگ‌های ۱۶ اینچ، ظرفیت ۵۰۰ لیتری صندوق عقب و وزن تقریبی هزار و ۴۰۰ کیلوگرم را هم باید جزو سایر مشخصات ظاهری دنا پلاس اتوماتیک جوانان بدانیم که حدود ۴.۵ متر طول دارد و اندازه عرض و ارتفاع آن به ترتیب یک متر و ۹۰ سانتی‌متر و یک متر و ۴۵ سانتی متر است.

مقایسه دنا پلاس جوانان و دنا پلاس اتومات از نظر قیمت

دنا پلاس جوانان طبق فهرستی که در سایت ایرانخودرو وجود دارد، گران‌ترین محصول این کارخانه است و حدود ۴۶ میلیون گران‌تر از دنا پلاس اتومات فروخته می‌شود. قیمت دنا پلاس جوانان در کارخانه ۵۹۱ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان است و ایرانخودرو از خریداران دنا پلاس اتومات ۵۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. تفاوت تقریبا ۴۶ میلیونی قیمت دنا پلاس جوانان و دنا پلاس اتومات از این نظر مهم است که دنا پلاس اتومات بعد از دنا پلاس جوانان گرانقیمت‌ترین محصول ایرانخودرو در کارخانه است.

قیمت دنا پلاس جوانان در بازار آزاد البته هنوز مشخص نیست و تا الان دنا پلاس اتوماتیک با قیمت تقریبی ۸۳۰ میلیون تومان گرانقیمت‌ترین خودرو داخلی صفرکیلومتر در بازار آزاد است. بدنیست بدانید در خانواده نسبتا پرجمعیت دنا، دو محصول دیگر به اسم دنا پلاس ساده و دنا پلاس شش‌دنده هم در خط تولید ایرانخودرو حضور دارد که قیمت دنا پلاس ساده در کارخانه تقیریبا ۳۴۹ میلیون تومان و قیمت دنا پلاس شش‌دنده ۴۸۲ میلیون تومان است.

مقایسه دنا پلاس جوانان و دنا پلاس اتومات

مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک دنا پلاس جوانان
پیشرانه چهار سیلندر توربو EF7 چهار سیلندر توربو EFP
حجم موتور ۱.۷ لیتر ۱.۷ لیتر
حداکثر گشتاور خروجی ۲۱۵ نیو‌تن‌متر ۲۴۰ نیو‌تن‌متر
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب‌ بخار ۱۶۵ اسب‌بخار
شتاب ۹.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر ۶.۸ لیتر به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر
قیمت کارخانه ۵۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۵۹۱ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان
قیمت بازار ۸۳۰ میلیون تومان مشخص نیست
Share