غده تیموس عضوی بی‌فایده نیست

محققان آمریکایی: این غده ظاهراً بی‌فایده می‌تواند با سرطان مبارزه کند

تیموس که جزء غدد درون‌ریز و یکی از اعضای مهم سیستم ایمنی بدن است، در ناحیه پشت سینه و بالای قلب قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیجیاتو، برخی پزشکان غده درون‌ریز «تیموس» را که در ناحیه پشت سینه و بالای قلب قرار دارد، در حین جراحی برمی‌دارند. حالا محققان آمریکایی می‌گویند این عضو ظاهراً می‌تواند با سرطان مبارزه کند.

 تیموس که جزو غدد درون‌ریز و یکی از اعضای مهم سیستم ایمنی بدن است، در ناحیه پشت سینه و بالای قلب قرار گرفته. این غده در زمان تولد و دوران کودکی بزرگ می‌شود و اغلب نیز گفته می‌شود که در بزرگسالی عضوی بی‌فایده است. مطالعه اخیر نشان می‌دهد این غده آن‌قدرها هم که برخی پزشکان تصور می‌کنند، بی‌مصرف نیست.

محققان آمریکایی در مطالعه اخیر خود می‌گویند افرادی که تیموس خود را برمی‌دارند، در آینده با خطر بیشتر مرگ به هر دلیلی روبه‌رو می‌شوند. محققان همچنین بر این باورند که این افراد با افزایش خطر ابتلا به سرطان روبه‌رو هستند.

این مطالعه صرفاً مشاهده‌ای است، درنتیجه نمی‌تواند نشان دهد که برداشتن تیموس به‌صورت مستقیم باعث سرطان یا سایر بیماری‌های کشنده می‌شود یا خیر. بااین‌وجود، یافته‌های محققان نگران‌کننده است. «دیوید اسکادن»، انکولوژیست می‌گوید: «خطر برداشتن این غده چیزی بود که به آن بی‌توجه بودیم.»

در دوران کودکی، تیموس نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی دارد. هنگامی که این غده در سنین جوانی برداشته می‌شود، سلول‌های T فرد به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کنند. این سلول‌ها نوعی گلبول سفید هستند که با میکروب‌ها و بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. از سوی دیگر، کودکانی که فاقد غده تیموس هستند، معمولاً به واکسن‌ها پاسخ ایمنی ضعیفی نشان می‌دهند.

بااین‌حال، زمانی که فرد به بلوغ می‌رسد، تیموس پیرتر می‌شود و سلول‌های T بسیار کمتری برای بدن تولید می‌کند. درنتیجه برخی پزشکان می‌گویند می‌توان آن را بدون آسیب جدی به بدن برداشت و به همین دلیل طی عمل جراحی قلب آن را برمی‌دارند. این درحالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد بدن به این غده نیاز دارد.

Share