بازدید رییس کل دادگستری استان گیلان از زندان مرکزی رشت؛

دستور آزادی ۸۷ نفر از زندانیان صادر شد | نسبت متهمین به محکومین باید کاهش پیدا کند

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی، مشارکت و همراهی خیرین استان گیلان با ستاد دیه تحت عنوان جشن گلریزان را بسیار مطلوب دانست و افزود: در بازدید امروز، ۸۷ نفر از زندانیان آزاد شدند که بدهی تعدادی از آنان توسط ستاد دیه و از محل مساعدت‌های خیرین تامین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رییس کل دادگستری استان گیلان به همراه هیاتی متشکل از دادستان مرکز استان، معاونین قضایی، مقامات دادگاه‌های کیفری استان و روسای شعب حقوقی و برخی از روسای حوزه‌های قضایی استان از زندان مرکزی رشت بازدید کردند و در این بازدید تعداد ۳۴۲ نفر از زندانیان با مقامات قضایی دیدار کرده و دستور آزادی ۸۷ نفر از زندانیان صادر شد.

رییس کل دادگستری استان گیلان بازدید از زندان را یکی از اولویت‌های کاری در آغازین روزهای ریاست دادگستری استان گیلان دانست و افزود: کسب اطلاعاتی در خصوص نحوه نگهداری زندانیان در زندان، دیدار چهره به چهره با زندانیان و استماع شکایات و مشکلات آنان از نتایج حضور میدانی در زندان است.

وی با بیان اینکه در نشست با مسئولان زندان، سیاست‌های دستگاه قضایی مطابق برنامه عملیاتی، رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های جاری سازمان زندان‌ها تبیین و توضیح داده شد اظهار داشت: وضعیت زندان‌های استان بحرانی نبوده و تعداد زندانیان نسبت به میانگین کشوری، متعارف است.

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه نسبت متهمین به محکومین باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: قضات در محاکم قضایی باید در موارد ضروری حکم به زندانی شدن را صادر کنند تا با پایین آمدن تعداد زندانی، کیفیت امور اصلاحی در زندان افزایش پیدا کرده و شاهد بازگشت مجدد زندانی به زندان نباشیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زندان‌ها باید کانون اصلاح و تربیت باشند و هدف از زندانی کردن، بازاجتماعی کردن زندانیان، اشتغال و حرفه آموزی، ارتقاء آموزه‌های فرهنگی و تربیتی آنان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با تقدیر از انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد تعاون در راستای کمک به خانواده زندانیان و فعالیت‌های اقتصادی برای زندانی، ابراز داشت: تنها اشتغال همراه با حرفه آموزی است که موجب بازاجتماعی شدن زندانی وعدم بازگشت مجدد به زندان می‌شود.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه جامعه دارای ارزش‌ها و مقرراتی است و همگان ملزم به رعایت چارچوب‌های قانونی تعریف شده هستند، گفت: کسی که به مقررات و قانون و حقوق عمومی دیگران احترام نمی‌گذارد و خیانت و ترک فعلی اتفاق می‌افتد ناگزیر به نگهداری در زندان است.

وی مشارکت و همراهی خیرین استان گیلان با ستاد دیه تحت عنوان جشن گلریزان را بسیار مطلوب دانست و افزود: در بازدید امروز، ۸۷ نفر از زندانیان آزاد شدند که بدهی تعدادی از آنان توسط ستاد دیه و از محل مساعدت‌های خیرین تامین شده و برخی نیز با ارفاقات قانونی و مساعدت‌های قاضی ناظر زندان و سایر ارفاقات قانونی مشمول آزادی شدند.

رییس کل دادگستری استان گیلان در پایان تاکید کرد: جامعه و خانواده نباید زندانی را طرد کنند بلکه باید بعد از آزادی پذیرای آنان بوده و مقدمات اشتغال آن‌ها را فراهم کنند تا دوباره مرتکب جرم و تخلفی نشوند.

وی با تاکید بر طبقه‌بندی زندانیان اظهار داشت: مجرمین پرخطر باید در حد امکان از سایر زندانیان متمایز شوند تا زمینه‌ای برای تعلیم جرم و تخلف فراهم نگردد.

رئیس شورای قضایی استان پابند الکترونیک را راهکار مناسبی برای‌عدم حضور مجرم در زندان دانست و گفت: سرکشی از زندان‌ها از آداب القضاست که همان آیین دادرسی از نگاه دین مبین اسلام است و حضور قضات در زندان برای زندانیان آرام بخش و مثمر ثمر خواهد بود.

قابل ذکر است که تمامی روسای دادگستری و دادستان‌های استان نیز به طور هماهنگ از زندان‌های شهرستان‌ها بازدید نموده و از نزدیک در جریان مشکلات و خواسته‌های زندانیان قرار گرفتند.

Share