رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

جرایم نقدی برای بی حجابی کارآمد است | پلمب شدن شرکت‌ها در اختیار دادگاه است

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایجه عفاف و حجاب گفت: عده‌ای فکر می‌کنند این لایحه ضد احکام شرع است و یک عده نیز به دنبال این هستند که این لایحه به سرانجام نرسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چند روز قبل محسن برهانی حقوقدان در توئیتی از قالیباف، غضنفرآبادی و جلیل محبی به عنوان افرادی که بیشترین نقش را در مصوبه‌ی حجاب دشتند، نام برد و گفت، ‌لایحه قوه قضاییه را کنار گذاشتند، شخصی در سه روز نوشته‌ای را آماده کرد و دور هم‌ نشستند و تمامش کردند. این نحوه قانون‌نویسی مایه ننگ است.  کمیسیون و مجلس هم که یک شوخی بی‌مزه‌اند.

در این مورد موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم و رئیس کمیسیون قضایی به خبرنگار جماران گفت: این صحبت‌ها کاملا غلط و بی ربط است. من به عنوان رییس کمیسیون پیگیر هستم، اما اینکه فکر می‌کنند یک نفر آنجا نظر می‌دهد اینطور نیست؛ هرکسی نظر خودش را دارد، این توهین به سایر افراد است. کمیسیون عضو دارد، دولت و قوه قضائیه کارشناس داشته و مجلس نیز حضور دارد. پس ۱۴۰۰ پیشنهادی که داده شد برای چیست؟ از ناحیه خودم می‌گویم؛ کاش اینطور بود و افتخار میکنم محور جایی قرار بگیرم، اما نمی شود توهین به مجلس، نمایندگان و کارشناسان صورت بگیرد! آن هم از زبان کسی که خود را را قانون‌دان وقانون‌مند می‌داند و این جای تاسف است.

جرایم نقدی کارآمد است

وی در مورد کارآمدی جرایم نقدی پیش بینی شده در این لایحه، گفت: به نظر من این جرایم نقدی کارآمد است؛ ما با پیشنهادات ارائه شده به جمع‌بندی رسیدیم به این صورت نیست که هر کسی از هر گوشه‌ای هر حرفی را بزند. کار کارشناسی انجام می‌شود، جامع شناس، روان شناس، جرم شناس، حقوق دان حضور دارند و تصمیم می‌گیرند. میزان بازدارندگی در جرائم کیفری مهم است که فکر می‌کنیم مناسب است. علاوه بر آن مشوق‌هایی که وجود دارد و کارهای فرهنگی که انجام می‌شود. در این قانون نمی‌توان یک ماده را ملاحظه کرد، یک مجموعه‌ای که می‌خواهد یک کار را انجام دهد باید کل محتوا و مجموعه را دید.

در برخی از جاها کسانی هستند که نمی‌خواهند این لایحه به سرانجام برسد

غضنفرآبادی در پاسخ به این سوال که چرا به این لایحه کاملا نگاه سیاسی وجود دارد و به آن نگاه سلیقه‌ای می‌شود؟ گفت: من فکر می کنم که در برخی از جاها کسانی هستند که نمی‌خواهند این لایحه به سرانجام برسد و در قالب دروغ و جوسازی به دنبال این هستند به کسانی افرادی متشرع هستند و حساسیت دارند بگویند این لایحه ضد حجاب و ضد امر به معروف است؛ به این طرف این را القاء کرده و دروغ پردازی می‌کنند و آن طرف نیز می‌گویند با همه چیز ضدّ است و بدون کارشناسی اظهارنظر می‌شود.

وی ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند این لایحه ضد احکام شرع است و یک عده نیز به دنبال این هستند که این لایحه به سرانجام نرسد و هدف خود را دنبال می‌کنند و دلشان برای خانواده، جوان ایرانی، جامعه، اسلام، دین و قرآن، امنیت کشور نمی‌سوزد. ما مطمئن هستیم کسانی به دنبال آن هستند با جوّسازی‌های خود لایحه‌ای که به سرعت پیش می‌رود و به صورت ۸۵ مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصویب نشود و وضعیت فعلی یعنی ولنگاری ها و دخترانی که از روی غفلت و بی‌توجهی مرتکب این کارها می‌شوند ادامه یاید. عده‌ای القاء می‌کنند قانون حجاب در شرع و قانون نبوده؛ در حالی که وجود دارد و تمام این‌ها جوّ رسانه‌ای است.

رییس کمیسیون قضایی مجلس در واکنش به این سوال که انتقادات تنها از سوی مخالفین نیست بلکه از سوی متدینین نیز صورت گرفته و چند بار رو به روی مجلس تحصن کردند، تصریح کرد:‌ اطلاعات کامل نیست و وقتی کامل نیست به آن‌ها حق می‌دهیم و از آن‌ جهت که به صورت جامع این لایحه را مورد توجه قرار ندادند و از طرفی از جو تبلیغاتی پیش آمده جلوی مجلس تحصن می‌کنند، ما هم دلمان می‌سوزد و شرع را بلد هستیم، در حوزه، دانشگاه و قانون‌گذار بودیم و اگر در برابر این جوسازی‌هایی که دیگران ایجاد می‌کنند کمی دقت کنند حتما این اوضاع جمع می‌شود.

امر به معروف آن چیزی است که شریعت تعریف کرده است

نماینده مردم کرمان در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه امر به معروف و زد و خوردهای پیش‌ آمده افزود: امر به معروف آن چیزی است که شریعت تعریف کرده است و مقام معظم رهبری هم فرمودند، امر به معروف کنید و عبور کرده و بروید و کسانی که امر به معروف می‌شوند، نباید عقده‌ای باشند؛ کسی حرف می زند چرا آنقدر حساس هستند؟! اگر کسی تذکر دهد که مثلا شما وسط جاده هستید که ماشینی با سرعت می‌آید و آن‌ورتر بیاید حال که نباید ناراحت شود! کمک کردن که نباید با عصبانیت همراه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پلمب کردن  شرکت یا مغازه‌ها در این لایحه آمده است یا خیر؟ اظهار داشت: پلمب شدن شرکت‌ها در اختیار دادگاه است. از قوانین دیگر مثل ماده ۲۳ قانون مجازات قاضی می‌تواند کسی را از کاری متوقف کند و ما پلمب کردن را نیاوردیم. قانون وجود دارد و در بعضی جاها با تشخیص قاضی می‌توانند چنین کاری انجام شود.

دوقطبی بودن را قبول ندارم

غضنفرآبادی در خصوص دو قطبی پیش آمده در این موضوع گفت:‌ قطعا زمانی که لایحه به تصویب برسد و افراد به صورت جامع و کامل آن را ملاحظه کنند این دو قطبی از بین می‌رود، من این دوقطبی بودن را قبول ندارم، اما یک‌سری افراد نگران هستند؛ ولی ما کار خود را انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم بعضی‌ها این موضوع را متوجه نشدند؛ لایحه تا زمانی که به تصویب نرسد نمیشود که آن را قضاوت کرد.

وی در پایان در خصوص تأثیر صداوسیما در تصویب این لایحه افزود: صدا سیما کمک کرد ولی باید بیشتر کمک کند. بعد از تصویب این قانون باید اطلاع رسانی کامل و جامع وجود داشته باشد. کارشناسانی که حضور داشتند و پای کار بودند و در آینده باید بیشتر باشند تا در آینده از روی بی‌اطلاعی مجازات قانونی نشوند.

Share