مدیرکل ICT استان گیلان در برنامه گفتگوی ویژه خبری؛

تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ تمامی ساکنان شهرها باید از فیبر نوری بهره مند شوند

فرزاد توکلی به رشد شاخص های ارتباطی استان، ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز در دوبخش خانگی و کسب و کارهای اینترنتی و اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای فیبر نوری اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرزاد توکلی، شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری مرکز صداوسیمای استان، ایجاد و توسعه زیرساخت های ارتباطی برای جوامع امروزی به ویژه در دو بخش خانگی و کسب و کارهای نوین اینترنتی را از الزامات توسعه اجتماعی و مطالبات شهروندان دانست.

توکلی در این گفتگو، به ضریب نفوذ تلفن همراه، اینترنت ثابت و سیار و همچنین جایگاه استان در کشور افزود: در شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت، گیلان با پوشش ۴۲ درصدی، رتبه هفتم را در کشور کسب نموده و در شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه در دو بخش شهری و روستایی با ضریب ۱۹۳ درصدی در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد و در این شاخص نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است.

وی به ضریب نفوذ اینترنت ثابت و همراه به عنوان یکی دیگر از شاخص های توسعه فناوری اطلاعات اشاره و افزود: گیلان در شاخص اینترنت همراه با رشد ۹۸ درصدی نسبت به تیرماه سال گذشته به ضریب نفوذ ۱۹۰ درصدی و کسب جایگاه سوم کشوری رسیده و در شاخص اینترنت ثابت نیز با ضریب نفوذ ۱۳ درصدی رتبه دهم را بین استان های دارا است و در مجموع رتبه هشتم کشوری را شاخص (IDI)به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ICT استان به بهره برداری ۱۷ سایت نسل پنجم تلفن همراه در دو شهرستان رشت و انزلی اشاره و افزود: در حال حاضر ۱۲ سایت نسل پنجم توسط اپراتور ایرانسل و ۵ سایت نسل پنجم نیز توسط اپراتور همراه اول در استان در حال استفاده است و طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۸ سایت دیگر نیز در دستور کار اپراتور ایرانسل قرار دارد و با توجه به زمان بندی اپراتورهای تلفن همراه مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی شهرستان های استان مورد پوشش قرار گیرند.

وی در ادامه با توجه به اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به برقراری ارتباطات در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در گیلان وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۰۹ روستای استان هیچ دسترسی به ارتباطات پرسرعت بر روی تلفن همراه نداشته و مقرر شده تمامی روستاهای باقیمانده تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل گردند.

فرزاد توکلی در ادامه در خصوص حمایت از شرکت های فناور محور و دانش بنیان افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از این بخش، تسهیلاتی را از محل وجوه اداره شده برای فعالان حوزه فاوا (شرکت های نوپا – دانش بنیان – استارت آپ ها) مصوب کرده که در دو بند (الف و ب) تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت خواهد نمود و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه ایران توان آفرین اقدام به ثبت نام نمایند.

مدیرکل ارتباطات استان به دغدغه های وزارت متبوع در راستای ایجاد دسترسی پایدار برای کسب و کارهای اینترنتی با بهره گیری از بستر فیبر نوری در استان افزود: یکی از برنامه های راهبردی این وزارت توسعه زیرساخت مبتنی بر فیبر نوری است و در حال حاضر در دستور کار دو اپراتور قرار گرفته و مقرر شده تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ تمامی ساکنان شهرها در دو بخش خانگی و تجاری از این بستر بهره مند گردند.

توکلی در ادامه با اشاره به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و فراگیری آن در جامعه امروزی و شرایط و الزامات آن افزود: در حال حاضر مجوزها در دو بخش عمومی و اختصاصی برای کسب و کارهای اینترنتی و یا فضای مجازی صادر شده و متقاضیان می توانند از طریق مراجعه به سامانه صدور مجوزهای کشور اقدام به دریافت آن نمایند.

وی در خصوص اتصال دستگاه ها و ارائه سرویس بر بستر پنجره ملی خدمات هوشمند، افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد از دستگاه ها به این شبکه متصل بوده و در حدود ۲۲ میلیون مشترک نیز از طریق عضویت در حال دریافت سرویس از طریق این سامانه بوده و دستگاهها مکلف هستند تا پایان سال جاری تمامی خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه کنند.

مدیرکل ICT استان در پایان با اشاره به صدور مجوزهای دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT در استان بیان داشت: در حال حاضر بدون هیچ محدودیتی، مجوزهای مذکور برای ایجاد این دفاتر در دو بخش شهری و روستایی صادر شده و متقاضیان می توانند برای ثبت نام از طریق سامانه دریافت مجوزها و یا از طریق سایت این اداره کل اقدام کنند.

Share