احمدی سنگری تاکید کرد؛

امکان دفن زباله در سراوان وجود ندارد | احداث زباله سوز کوچک مقیاس در خمام

نماینده شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه امکان دفن زباله در سراوان وجود ندارد، تصریح کرد: چند دلیل برای اینکه دیگر زباله در سراوان نباید دفن شود وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا احمدی سنگری  عصر روز شنبه در جلسه با اصحاب رسانه در دفتر نمایندگی خود با اشاره به اهم معضلات شهرستان رشت و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص رفع آن‌ها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان رشت مرکز دفن زباله سراوان است که با بازدید سرزده‌ای که صبح امروز از این منطقه صورت گرفت، بهسازی‌ها در حال انجام است و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه لوله‌های خروج گاز متان تعبیه شده و بهسازی‌ها در حال اجراست و در حدود پنج هکتار از مساحت این مرکز باقیمانده که ماشین آلات در حال کار هستند، افزود: پیمانکار متعهد شده تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ کار بهسازی مرکز دفن سراوان را به پایان برساند. حوضچه‌هایی در این مرکز در حال ساخت است که این حوضچه‌ها به جهت ذخیره شیرابه به مدت یک هفته و انتقال آن به تصفیه خانه شیرابه خواهد بود.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام برخی مسؤولان مبنی بر اتمام دفن زباله در سراوان تا پایان سال ۱۴۰۱ بیان کرد: متأسفانه این وعده آن گونه که باید محقق نشد و هشت ماه فرصت گرفته شد تا پایان آبان برای همیشه بحث دفن زباله در سراوان پایان داده شود.

احمدی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم دولت صادق الوعد است، گفت: بحث ارتقای کارخانه کمپوست و کود آلی و افزایش ظرفیت آن و نیز بهسازی سراوان و ایجاد زباله سوز نیز در حال پیگیری است و در صورت ارتقای ظرفیت کارخانه کود آلی پیش بینی می‌شود که با معرفی پهنه جدید دفن زباله، ریجکت‌های کود آلی به پهنه جدید منتقل شود.

وی با بیان اینکه امکان دفن زباله در سراوان وجود ندارد، تصریح کرد: چند دلیل برای اینکه دیگر زباله در سراوان نباید دفن شود وجود دارد، یکی اینکه میلیاردها تومان برای بهسازی سراوان هزینه شده و پس از گذشت ۴۰ سال دیگر آن نقطه ظرفیت پذیرش زباله را نخواهد داشت. به عنوان نماینده مردم، مشکلات آنان را به سمع و نظر مسؤولان کشوری می‌رسانیم چرا که اجرای این پروژه در دست دولت است و تمامی تلاش ما بر این است که مرکز دفن زباله دیگری به مانند سراوان و با آن ابعاد و مشکلات در گیلان ایجاد نشود.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیر عامل صندوق توسعه ملی برای تأمین اعتبار احداث زباله سوز افزود: در هفته گذشته جلسه‌ای مثمر ثمری در خصوص موضوع زباله سوز در تهران با حضور مدیر عامل صندوق توسعه ملی، سه نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، استاندار گیلان، نماینده شرکت TTS و شهردار رشت برگزار و مقرر شد در جلسه آتی تضامین پرداخت اعتبارات مشخص معین و مشخص شود.

احمدی با اشاره به دپوی زباله در خواچکین خمام بیان کرد: به شهردار خمام، فرماندار شهرستان خمام گفته شد تا در اسرع وقت نسبت به خریداری و ایجاد زباله سوز با وسعت کم و با تایید محیط زیست اقدام کنند.

وی با اشاره به مشکل آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود تصریح کرد: رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند و با پیگیری‌هایی که در زمینه ساماندهی این رودخانه‌ها صورت گرفته، بحث لوله‌گذاری برای انتقال به تصفیه خانه فخب و عملیات بهسازی این دو رودخانه در حال انجام است، در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب فخب ۲۰ درصد است که باید این ظرفیت افزایش یابد و پس از آن فاضلاب تصفیه شده در چرخه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمامی بیمارستان‌های رشت باید فاضلاب بیمارستانی خود را تصفیه و سپس وارد رودخانه کنند، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد فاضلاب‌های بیمارستانی تصفیه می‌شوند و همچنین فاضلاب شهر صنعتی و مسکن مهر نیز باید ساماندهی و تصفیه شود. پروژه مذکور در طول سه سال و در چند فاز باید انجام شود و اعتبار هفت هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

احمدی با اشاره به راه‌اندازی مجدد کارخانه پوشش بیان کرد: در حال حاضر بخش‌های ریسندگی و بافندگی این کارخانه در حال فعالیت است. ظواهر فیزیکی کارخانه پوشش بسیار خوب بازسازی شد و محصولات شرکت نیز در حال فروش هستند و مجدداََ فراخوان جذب نیرو نیز صورت گرفته، از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا در زمینه سرمایه‌گذاری در ریسندگی و بافندگی ما را یاری دهند و امیدواریم که استان گیلان به مانند گذشته به رتبه‌های نخست ریسندگی در کشور برسد.

وی از راه‌اندازی شرکت گیلان الکتریک سابق با نام جدید «رشت الکتریک» خبر داد و گفت: یک فاز این شرکت در شهر صنعتی رشت به نام رشت الکتریک راه‌اندازی خواهد شد.

Share