محیط زیست اعلام کرد؛

گونه کمیاب شوکا ماده در ارتفاعات شفت+ فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «حمزه عشوری» گفت: ثبت و تصویربرداری این گونه را یکی از دوستداران پویش مردمی حیات وحش گیلان و محیطبانان یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان شفت در ارتفاعات جنگلی این شهرستان انجام داده‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان همچنین افزود: ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است.

وی خاطر نشان کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند. در تابستان زندگی انفرادی دارند و هم نر و هم ماده برای خود، قلمرو تشکیل می‌دهند. دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به‌وسیله ترشحات آن‌ها قلمرو خود را تعیین می‌کنند. تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

«عشوری» درخصوص برخی ویژگیهای شوکا خاطر نشان کرد: شوکاها گیاهخوار و نشخوارکننده بوده و حس بویایی، شنوایی و بینایی قوی دارند و به‌خوبی شنا می‌کنند. در هنگام احساس خطر پرشهای بلند انجام می‌دهند اما در حالت عادی در زیستگاه خود بسیار بی‌حرکت هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان سپس تصریح کرد: غالباً مناطق جنگلی جوان و یا نسبتاً انبوه و یا جنگلهای بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگلهای متراکم هیرکانی، جنگلهای ارسباران و جنگلهای غرب ایران است و همچنین شوکا بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون شکار و صید ۱۴۰۱، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد می‌شود.

 شوکا کوچکترین گونه گوزن کشور به‌شمار می‌رود که با رنگ بدن تقریباً قهوه‌ای و نوک موهای روشن حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد. با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه کمیاب و نبود امکان سرشماری به‌روش مشاهده مستقیم هنوز در نقاط جنگلی، آماری دقیق از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد.

Share