سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان؛

کسانی‎که چند دوره ردصلاحیت شده‌اند منتظر تائید صلاحیت نباشند | ضوابط قانونی اجازه مهندسی انتخابات را نمی‌دهد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان با اشاره به بررسی رفتار نمایندگان در مدت دوره نمایندگی آنها، تصریح کرد: آمار و عملکرد نمایندگان مجلس در دوران نمایندگی آنها بررسی و رصد و در بررسی صلاحیت دوره بعد آنها لحاظ می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد قنبریان روز شنبه ۲۴ تیرماه در نشست با اصحاب رسانه با گرامیداشت ۲۶ تیر ماه روز تاسیس شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان نهاد نظارتی است و علی‌رغم اینکه همه فکر می‌کنند کار شورای نگهبان صرفا حوزه انتخابات یا بررسی مصوبات مجلس بوده اما ۱۳ وظیفه در قانون اساسی برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان با بیان اینکه بارزترین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و همه پرسی، تطبیق مصوبات مجلس با شرح قانون و تفسیر قانون اساسی و همچنین تصویب موافقنامه‌های بین دولت جمهوری اسلامی با دیگر دولت‌هاست، بیان کرد:

قنبریان گفت: شورای نگهبان برای بررسی مصوبات و تطبیق با قانون اساسی دو بازو دارد اولی پژوهشکده شورای نگهبان که تمرکز بر مسائل حقوقی و سیاسی و بین المللی دارد و دیگری مرکز فقهی است.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان با بیان اینکه دفاتر نظارتی بازوی دیگر شورای نگهبان هستند که در استان‌ها تشکیل شده، بیان کرد: برای اینکه شورای نگهبان وظایف نظارت بر انتخابات را به خوبی انجام دهد، اقدام به تأسیس دفاتر استانی و شهرستانی کرده و در این دفاتر کلیه اقدامات شناسایی و آموزش نیروهای ناظر بر امر انتخابات، ساماندهی و سازماندهی نیروهای ناظر انجام می‌گیرد.

قنبریان با بیان اینکه ناظرین بر انتخابات ناظرین فصلی نیستند، افزود: بعد از تشکیل دفاتر استانی شناسایی نیروها، آموزش و ساماندهی آنها ساختارمند شده است.

وی یادآور شد: رسالت دیگر دفاتر رصد مستمر فعالیت‌ نامزدها، نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی در معرض نامزدی مجلس یا ریاست جمهوری است.

مسئول دفتر شورای نگهبان در ادامه به رویکرد شورای نگهبان در انتخابات و انتصاب معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان گفت: دفتر شورای نگهبان هیچ نقشی در انتصاب و معرفی آقای جلائی نداشته است؛ ایشان شخصی نیستند که بخواهند خلاف شرع و اخلاق کاری انجام دهد و در ثانی ضوابط قانونی اجازه مهندسی انتخابات را نمی‌دهد.

قنبریان با بیان اینکه به طور مرتب نمایندگان فعلی و ادوار، شخصیت‌های سیاسی کسانی که سابقه حضور در انتخابات را دارند، رصد می‌کنیم، ادامه داد: این امر باعث می‌شود به مرور زمان بانک اطلاعاتی خوبی در دفاتر تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بررسی صلاحیت‌ها قبلا این پشتوانه اطلاعاتی را نداشت و دقیق نبود اما اکنون بانک اطلاعاتی دفاتر ما در شورای نگهبان بسیار قوی است، خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد حتی این بانک اطلاعاتی از برخی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قوی‌تر است چون کار تخصصی انجام می‌شود، در عین حال در ایام انتخابات اطلاعات دستگاه‌های نظارتی و امنیتی هم به این بانک اطلاعاتی افزوده می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان در ادامه بانک اطلاعاتی نامزدهای انتخاباتی در شورای نگهبان را کامل‌ترین بانک اطلاعاتی به جهت رصد مستمر و دریافت اطلاعات دستگاه‌ها در قالب استعلامات دانست و گفت: نقش اصلی دفاتر نظارتی در شهرستان‌ها موضوع نظارت بر انتخابات است که تخصصی در دو بعد ایجاد شبکه نظارتی و رصد نامزدهای انتخاباتی انجام می‌گیرد، بنابراین ساختارها و ضوابط اجازه رفتار سلیقه‌ای را نمی‌دهد.

قنبریان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه همه افراد، گروه‌های سیاسی و نخبگان اذعان داشتند که قانون فعلی انتخابات خلاءهای زیادی دارد و باید اصلاح شود، تصریح کرد: طرح اصلاح مواد انتخابات که در مجلس تصویب شد مورد هجمه گسترده رسانه‌ای قرار گرفت، بعد از تصویب در شورای نگهبان به مجمع رفت، آنجا هم همه مواد این طرح به جز ماده ۵۳ که آن هم مربوط به تناسبی شدن انتخابات است، تائید شد.

وی افزود: در کمیسیون‌های داخلی مجمع بررسی شده اما هنوز به نتیجه نرسیدند که این ماده بماند یا حذف شود؛ برای انتخابات آینده این امید را داریم که این اصلاح موادی از قانون انتخابات به اجرا برسد.

قنبریان در خصوص موضوع زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها نیز بیان کرد: زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها قبلا ۲۰ روزه بود و همیشه انتقاد به این بازه وارد بود که در کیفیت بررسی صلاحیت‌ها اثر می‌گذاشت؛ اکنون هیأت نظارت موظف است قبل از اینکه نظر نهایی را به داوطلب اعلام کند باید دفاعیات داوطلب را بشنود و پس از شنیدن دفاعیات فرد نظر نهایی را اعلام کند و این در جهت دفاع و تثبیت حقوق داوطلبان است.

وی نظارت استصوابی را به معنی جلوگیری از تخلف و اصلاح دانست و گفت: نظارتی که بدون پیشگیری و اصلاح تخلف باشد، نظارت نیست، نظارت استصوابی، نظارت مؤثر و کارآمد است که می‌تواند از تخلف جلوگیری کند.

قنبریان در ادامه به ماده ۲۸ اشاره کرد و گفت: در ماده ۲۸ قانون نظارت بر انتخابات با انتقادات زیادی روبرو هستیم زیرا در این بند التزام به اسلام سبب رد صلاحیت افراد عنوان می شود و نامزدها بیان می کنند یعنی ما مسلمان نیستیم ! در طرح جدید این ماده به صورت ریز دیده شده بود که متاسفانه رای نیاورد و همچنان این ماده با ابهامات  روبرو است.

وی در مورد قانون اصلاح بر قانون انتخابات طرح مصوب در مجلس گفت: این طرح ۵۴ ماده دارد که در ماده ۲۸ شورای نگهبان را به ذکر دلایل رد صلاحیت‌ و شنیدن دلایل را الزام کرده است و همچنین در مواد دیگر این طرح دستگاه های استعلامی ملزم هستند که اسناد خود را در مورد تخلفات ارائه دهند و همچنین انصراف از انتخابات نامزد ۷۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات باید انجام شود .زمان رسیدگی به صلاحیت نامزدها ۷۰ تا ۱۱۰ روز باید پیش ثبت نام خود را قبل از ثبت نام اصلی انجام دهند که این باعث شناسایی دقیقتر نامزدها خواهد بود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان در مورد تغییر رویکرد شورای نگهبان در انتخابات پیش رو گفت: شورای نگهبان وظیفه پرشور کردن انتخابات را ندارد بلکه وظیفه سلامت انتخابات را برعهده دارد و این دوره اگر طرح جدید قانون انتخابات ابلاغ شود بررسی صلاحیت ها استحکام بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف کسانی که در دوره های قبلی ردصلاحیت شدند، چیست و آیا پرونده آنها به طور اتوماتیک رد می شود، اظهار کرد: افرادی که در چند دوره رد صلاحیت شدند و گمان می کنند این دوره می توانند تایید بگیرند؛ خیر چنین خبرهایی نیست. اصولا روش شورای نگهبان برای افرادی که رد ادوار دارند نظر بر همان نظر قبلی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اما افرادی هستند که یک دوره رد شدند و رد صلاحیت آن ها براساس یک مسئله قضایی بوده و فرد توانست آن را برطرف کند این فرد ممکن است صلاحیت خود را بگیرد.

قنبریان در ادامه گفت: شورای نگهبان از حضور همه افراد برای پرشور شدن انتخابات استقبال می‌کند اما کسی را دعوت کند، چنین چیزی نیست و حداقل در گیلان چنین اتفاقی نیافتاده است.

وی در مورد تخلفات در زمان انتخابات گفت: در قانون جدید تخلفات انتخابات حتی در اطراف شعبه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان در مورد نظارت بر رفتار نمایندگان در دوران نمایندگی بیان کرد: قانون سکوت کرده است و معلوم نیست ناظر بر رفتار نمایندگان کیست ؟! شورای نگهبان قطعا اخبار را جمع آوری می کند و در دوران بعدی لحاظ می کند و همواره هر دوره نسبت به دوره قبل یک سوم از نمایندگان رد صلاحیت می شود.

قنبریان در مورد نحوه برگزاری انتخابات گفت: این دوره رای گیری به صورت نیمه الکترونیکی است. شناسایی رای دهنده با کد ملی و با دستگاه احراز هویت انجام می شود اما رای دادن به صورت دستی و تعرفه پخش خواهد شد. البته باید دولت به صورت الکترونیکی باشد اما چون دستگاه به اندازه کافی نداریم و همچنین آموزش ها درست صورت نمی‌گیرد فعلا انتخابات به صورت تعرفه رای برگزار خواهد شد.

قنبریان با اشاره به اینکه اخد رأی به صورت دستی و احراز هویت به صورت الکترونیکی است، در خصوص رایج‌ترین تخلفات انتخاباتی نیز اظهار کرد: مهمترین و عمده تخلفاتی که با آن مواجه هستیم تخلفات تبلیغاتی است که شامل تبلیغات در اماکن غیر مجاز و عدم رعایت زمان بندی می‌باشد. تخلفات مربوط به شائبه‌های خرید و فروش رأی از دیگر تخلفات رایج است و به این برمی‌گردد که قانون محکمی برای برخورد با آن تخلفات وجود نداشت؛ در طرح اصلاح فعلی، این موارد مصداق سازی شده که بهتر می‌توان با تخلفات برخورد کرد. در ایام انتخابات سامانه‌هایی جهت گزارش تخلفات انتخاباتی توسط مردم اطلاع رسانی می‌شود.

Share