مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرد:

کاهش تنش آب شرب شرق گیلان با راه‌اندازی آزمایشی تصفیه‌خانه طول‌لات رودسر

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با بهره برداری آزمایشی از فاز اضطراری تصفیه خانه آب طول‌لات رودسر بخشی از تنش تأمین آب شرب شهرهای شرق گیلان رفع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با بهره برداری آزمایشی از فاز اضطراری تصفیه خانه آب طول‌لات رودسر بخشی از تنش تأمین آب شرب شهرهای شرق گیلان رفع شده است.

وحید خرمی افزود: هدف از احداث تصفیه‌خانه آب طول‌لات رحیم‌آباد در شهرستان رودسر تأمین آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز جمعیت شهری و روستایی شهرهای رحیم‌آباد، رودسر، املش، کلاچای، واجارگاه و چابکسراست.

وی اضافه کرد: پروژه این تصفیه‌خانه با تأمین آب از مخزن سد پلرود برای جمعیت تحت پوشش حدود ۲۸۶ هزار نفر منطقه با نیاز آبی ۶۷۸ لیتر بر ثانیه در افق ۱۴۲۵ طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان عنوان کرد: برای رفع تنش آبی موجود تا زمان بهره برداری از سد پلرود و بهبود وضعیت چشمه سفیدآب (منبع کنونی تأمین آب) فاز اضطراری این تصفیه خانه به همراه تمامی تاسیسات برای ظرفیت حداکثر ساعتی ۴۵۲ لیتر بر ثانیه اجرا شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

خرمی یادآور شد: آب شرب شهرستان‌های رودسر و املش از چشمه سفیدآب با استفاده از سیستم فیلترشنی ساخت قدیمی تأمین می‌شد ولی با توجه به مشکلات فنی وعدم کارایی این فیلترها بخصوص در ایام پربارش سال به دلیل غلظت و افزایش کدورت، سیستم تصفیه از مدار خارج می‌شد که باعث قطعی آب و ایجاد تنش‌های اجتماعی در شهرستان می‌گردید.

وی عنوان کرد: براین اساس احداث فاز اضطراری در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای گیلان قرار گرفت.

این مسئول، پیشرفت فیزیکی طرح اضطراری تصفیه خانه طول‌لات را قریب به ۹۸ در صد عنوان و تصریح کرد: پیشرفت طرح تا سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز وزارت نیرو بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام اجرای آن تسریع شد و هم اکنون در مرحله بهره برداری آزمایشی است.

وی افزود: پس از بهره برداری از فاز اضطراری این تصفیه خانه برنامه‌ریزی برای اجرای فاز تکمیلی آن با تأمین اعتبارات مورد نیاز در دستور کار این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اعتبار هزینه شده برای اجرای فاز اضطراری تصفیه خانه طول‌لات رودسر را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و به ارزش کنونی پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد این پروژه هم اینک آماده افتتاح رسمی است.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود که از محل اعتبارات سفر پربرکت رئیس جمهوری ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای این تصفیه خانه در نظر گرفته شد، ۳۰ میلیارد تومان نیز از سوی آبفای کشور به این پروژه اختصاص یافت تا ۲ مخزن موجود راه‌اندازی شده و مشکل مردم مناطق واجارگاه، رحیم آباد، رودسر، املش، رانکوه و چابکسر حل شود.

شهرستان رودسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

Share