تفاهم‌نامه همکاری امضا شد؛

نیروی ماهر ایرانی به قطر اعزام می‌شود | آمادگی کامل ایران برای اعزام نیروی کار

تفاهم‌نامه همکاری در زمینه جذب، آموزش و اعزام نیروی کار بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کار دولت قطر امضاء شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با «علی بن‌سعید بن‌صمیخ المری» وزیر کار دولت قطر با ابراز خرسندی از نشست‌های برگزار شده در روز گذشته میان هیئت‌های ۲ کشور، گفت: توافقات صورت‌گرفته میان هیئت‌های کارشناسی دو کشور باید هرچه سریع‌تر وارد مرحله اجرایی شود.

وی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان مسئول گروه مذاکره‌کننده با هیئت قطری تعیین و تاکید کرد: اجرای مفاد تفاهم‌نامه با جدیت پیگیری می‌شود.

مرتضوی از هیئت قطری خواست یک‌نفر به‌عنوان رابط در سفارت این کشور در تهران، برای تسهیل روند اجرای این تفاهم‌نامه معرفی شود.

آمادگی کامل ایران برای اعزام نیروی کار متخصص

«محمود کریمی‌بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست به مذاکرات خوب انجام‌شده در خصوص ساماندهی و اعزام نیروی کار میان ۲ کشور اشاره کرد.

وی افزود: این پنجمین نشست کمیته مشترک در موضوع ساماندهی و اعزام نیروی کار است و این قرارداد از سال ۱۳۷۰ نوشته شده و چند مورد اصلاحیه و متمم خورده است.

کریمی‌بیرانوند ادامه داد: به دلایلی این تفاهم‌نامه چندان موفقیت‌آمیز نبوده و موضوع اصلی مذاکرات چگونگی اجرایی‌کردن این تفاهم‌نامه با رفع موانع موجود، بوده است.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل هوایی و دریایی، پزشکی و هتلداری از اهم موضوعات در مذاکرات بوده است، گفت: هیئت قطری در این گروه‌ها درخواست اعزام نیروی کار ماهر را مطرح کردند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد: در ۶ ماه اخیر بیش از ۴ هزار نفر درخواست کار در قطر را مطرح کرده‌اند که حدود ۵۰۰ نفر از آن‌ها موفق شدند و اگر اعلام نیازها مشخص‌تر به ما ابلاغ شود، این رقم می‌تواند افزایش پیدا کند.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: در مذاکرات روز گذشته اعلام شد که ۱۵۰ دفتر نیروی جذب کار در قطر وجود دارد که لازم است آن‌ها اعلام نیاز کنند و ما به آن‌ها پاسخ دهیم و از لحاظ اسکان، بیمه، سطح دستمزد و… موقعیت‌های شغلی را بررسی کنیم.

وی افزود: ما برای اجرای این امر مشکلی نداریم و این عزم راسخ در گروه قطری نیز وجود دارد.

اعلام ۱۲۰ حوزه کاری به قطر

«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با بیان این‌که حوزه‌های مختلف فعالیت وزارتخانه را در ۱۲۰ حوزه به هیئت قطری معرفی کرده‌ایم، حوزه حمل‌ونقل هوایی، دریایی و زمینی را دارای اهمیت دانست.

وی، همکاری‌های مالی را دارای مبنای تجارت عنوان کرد که به تسهیل روابط منجر می‌شود.

عسگریان، استقبال از طرح‌های اقتصادی کلان و مستقیم میان بازرگانان را موجب آشکارشدن ظرفیت‌های پنهان عنوان کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند توانمندی‌های ما را به قطر نشان دهد و باید همکاری با اتاق بازرگانی نیز انجام شود تا نمایشگاه‌ها اجرایی شود.

وی از تجار قطری برای گفت‌وگو دعوت کرد و گفت: این اراده جدی وجود دارد و این اعتقاد وزیر کار و دولت ایران است. امیدواریم ارتباط ما با وزیر اقتصادی قطر نیز فراهم شود و این تفاهم نقطه شروع خوبی برای مبادلات تجاری باشد.

نیروی ماهر ایرانی به قطر اعزام شود

«علی بن‌سعید بن‌صمیخ المری» وزیر کار دولت قطر در این نشست با تأکید بر این‌که برای اجرایی‌کردن توافقات آمادگی لازم را داریم، گفت: همکاران ما در زمینه کار و اشتغال، تبادل تجربیات، آموزش، تجارت و سفرهای بازرگانان مذاکراتی در زمینه‌های مختلف همکاری داشتند.

وی افزود: هر دو هیئت بسیار تمایل دارند که همکاری‌ها افزایش پیدا کند و نیروی کار ماهر ایرانی به قطر اعزام شود؛ در زمینه اعزام نیروی متخصص چالش‌هایی وجود دارد و اقداماتی مثل اعزام رایزن کار به سفارتخانه‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند.

وزیر کار قطر خاطرنشان کرد: ما نیازمند نیروی کار متخصص در زمینه پزشکی، مهمانداری، حمل‌ونقل و نیروی کار ماهر هستیم.

وی گفت: در ارتباط با بازرگانان و تسهیلات، امیدواریم هماهنگی‌های بیشتری انجام شود. ما برای تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب بازرگانان، وزارتخانه کار و بازرگانی را یکپارچه کردیم که شرکت‌های ثبت‌شده موافقت‌نامه‌ها را در زمینه کار ثبت کنند.

علی بن‌سعید بن‌صمیخ المری یادآور شد: اقداماتی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور کارکنان ماهر انجام دادیم و این روند نیز توسعه می‌یابد.

«محمدحسن العبیدلی» معاون وزیر کار قطر نیز در این نشست با اشاره به همکاری خوب طرف ایرانی برای انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت کار دولت قطر، گفت: ما یک کارگروه مشترک دائم تشکیل دادیم تا پیگیر توافق‌ها باشد. این کارگروه متشکل از وزارتخانه‌های کار، اتاق بازرگانی و امورخارجه است و از طرف ایرانی هم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه عضو می‌شوند تا بتوانیم نیروی کار ماهر را از طریق دفاتر رسمی جذب نیروی کار، شناسایی و به‌کارگیری کنیم.

Share