وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی؛

نیازمند گسترش روحیه طنزپردازی در جامعه هستیم | جشنواره طنزپهلو به صورت ملی برگزار شود

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کیومرث صابری نویسنده‌ای ادیب بود که نجیبانه می نوشت، گفت: نیازمند گسترش روحیه طنزپردازی در کشور هستیم و با توجه به اینکه ایرانیان اهل شعرو ادب هستند، این ویژگی جامعه ایرانی با رویکرد متعهدانه باید تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کیومرث صابری نویسنده‌ای ادیب بود که نجیبانه می نوشت، گفت: نیازمند گسترش روحیه طنزپردازی در کشور هستیم و با توجه به اینکه ایرانیان اهل شعرو ادب هستند ظرفیت زیادی در این حوزه دارند و در قالب کنایه، استعاره و طنز پیام خود را به مخاطب می‌رسانند این ویژگی جامعه ایرانی با رویکرد متعهدانه باید تقویت شود.

محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه ۲۳ تیرماه در هفتمین جشنواره ملی طنز و رسانه «طنز پهلو» بزرگداشت کیومرث صابری فومنی افزود: صابری توانست با نوع هنر و خلاقیت خود مردم را برای دریافت شماره بعدی نشریه «گل‌آقا» مشتاق و منتظر نگه‌دارد.

وی تصریح کرد: صابری ادیبانه و نجیبانه می‌نوشت و گل آقا بصورت حقیقی و دقیق مرزها را رعایت می‌کرد و احترام لباس روحانیت و سنت‌های دینی و جامعه را داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در آستانه ۲۰ سالگی از دست دادن طنزپردازی چون مرحوم صابری فومنی قرار داریم نباید فقدان جسم مادی صابری باعث فراموشی او باشد، باید چنان عمل شود که نسل‌های آینده بیش از ما از صابری فومنی یاد کنند.

اسماعیلی افزود: گذشت سال‌ها بر ارزش کار هنری می‌افزاید و هنر بها خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده هستیم ازهمه کسانی که وارد عرصه هنر و طنز پردازی می‌شوند به صورت ویژه حمایت کنیم.

اسماعیلی عنوان کرد: به دنبال آنیم که این جشنواره طنزپهلو بزرگداشت مرحوم کیومرث صابری فومنی را به صورت ملی با حفظ موقعیت جغرافیایی آن در شهرستان فومن برگزار کنیم و به صورت ملی برای این جشنواره دبیرخانه دائمی در نظر گرفته شود.

وی خواستار برنامه ریزی ویژه برای برگزاری این جشنواره به صورت گسترده‌تر و جامع‌تر شد.

رشد ۲۸ درصدی آثار رسیده به جشنواره «طنزپهلو»

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان هم در این جشنواره گفت: یک هزارو ۳۱۸ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره طنز گل آقا ارسال شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۸ درصدی داشت.

رضا ثقتی اضافه کرد: این جشنواره امسال بصورت ملی و با حضور گسترده طنز پردازان کشور در بخش های مختلف برگزار شد که از این تعداد ۲۱ اثر جوایزی دریافت کردند.

وی افزود: زبان طنز، بیان و گفتار طنز بهترین، قابل فهم‌ترین و زبان مشترک بین مردم و مسئولان است و بیان مطالبات اجتماعی به زبان طنز بدون رنجیدن دلی می تواند دغدغه‌های مردم را بیان کند.

وی گفت: سال آینده این جشنواره در ۱۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد و فراخوان آن از اواخر مرداد امسال منتشر می‌شود تا نویسندگان بتوانند با فراغ بال بیشتری آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

زنده یاد کیومرث صابری فومنی مشهور به گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر، هفتم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی در شهرستان فومن استان گیلان به دنیا آمد و «حرف حساب» ش بهانه‌ای برای برگزاری جشنواره ای ملی با عنوان طنز پهلو در زادگاهش فومن گیلان شده است.

کیومرث صابری فومنی پس از دوره‌ای بیماری و تحمل رنج سرطان خون صبح ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ خورشیدی در بیمارستان مهر تهران درگذشت.

گفتنی است تاکنون ۶ دوره جشنواره طنز پهلو در شهرستان فومن خاستگاه طنز کشور و زادگاه استاد کیومرث صابری فومنی (گل آقا) برگزار شده و امروز بیست و سوم تیرماه آئین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره یاد شده با حضور مدیران و هنرمندان ملی و استانی و مخاطبان فرهنگ و هنر در شهرستان فومن است.

هفتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» با همکاری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع ‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در شهرستان فومن برگزار شد.

Share