قاتل توییتر در ایران فیلتر است

سرویس جدید اینستاگرام هم فیلتر شد | «تردز» بیش از ۲ میلیارد کاربر بالقوه دارد!

اینستاگرام در ایران فیلتر شده است با این شرایط همراهش چه سرانجامی خواهد داشت؟. بر اساس گزارش ها، کاربران داخل ایران که به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی محبوب عادت کرده‌اند، برای دسترسی به محصول جدید متا باید از وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جی پلاس، پس از ماه‌ها پنهان‌کاری و گمانه‌زنی سرانجام کمپانی متا شبکه ‌اجتماعی رقیب یا به عبارتی «قاتل» توییتر را به پشتوانه ۲ میلیارد کاربر اینستاگرام معرفی کرد.

اپلیکیشن تردز چهارشنبه ۱۴ تیر به عنوانی همراهی برای اینستاگرام پا به عرصه گذاشت. مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک و مالک کمپانی متا حدود یک دهه پیش اینستاگرام را خریداری کرد و حالا اگر برنامه‌ها خوب پیش برود تردز در بازار شبکه‌های اجتماعی عرصه را بر توییتر تنگ خواهد کرد بیخود نیست که برخی کارشناسان نام تردز را «قاتل توییتر» گذاشته‌اند.

با معرفی تردز رقابت میان ایلان ماسک و مارک زاکربرگ وارد مرحله جدیدی می‌شود. ماسک از سال پیش که توییتر را خرید با جنجال‌های پی‌ در پی همواره در صدر اخبار بوده است که آخرینش به وعده مبارزه تن به تن با زاکربرگ برمی‌گردد.

lاسک با خریدن توییتر تغییرات گسترده‌ای در این شبکه اجتماعی صورت داد که از تغییر الگوریتم تا فروش تیک آبی را شامل می‌شود.

تصمیمی که کاربران را برافروخت
تازه‌ترین تغییر جنجالی در توییتر محدود کاربران به دیدن تعداد تعیین‌شده‌ای توییت بود. این محدود در کنار دیگر تصمیم‌های جنجالی ماسک خشم زیادی در میان کاربران برانگیخت و مثل هر بازار دیگری رقبا را وسوسه کرد تا سهمی از بازار توییتر را از آن خود کنند.

البته که بیشتر رقبای موجود چیزی فراتر از توییتر برای عرضه و در عین حال توان به چالش کشیدن توییتر را نداشتند. تردز اما مثل دیگر رقبا نیست و در عین دسترسی به منابع مالی سرشار متا، شبکه عظیم کاربران اینستاگرام را هم در اختیار دارد که با ورود بخشی از آن‌ها عملا عرصه را بر توییتر تنگ خواهد کرد.

همانطور که اشاره شد، تردز به عنوان همراهی برای اینستاگرام به میدان آمده است و اینستاگرام با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در جهان فرصت فوق‌العاده‌ای برای جذب کاربر در تردز فراهم می‌کند.

زاکربرگ چهارشنبه در حساب کاربری خود در تردز نوشت: «به نظر من باید اپلیکشین گفتگو محوری با بیش از یک میلیارد کاربر وجود داشته باشد. توییتر شانسش را داشت که این کار را به انجام برساند اما نتوانست. خوشبختانه ما این کار را به انجام خواهیم رساند.»

ایلان ماسک بارها از رویایش برای رساندن کاربران توییتر به رقم یک میلیارد نفر صحبت کرده و حالا کابوسی به نام تردز بر این رویا سایه افکنده است.

تردز در ۴ ساعت نخست ۵ میلیون کاربر رسید و در سه ساعت پس از آن کاربرانش را به ۱۰ میلیون کاربر رساند. رکوردی که باید ایلان ماسک و توییتر را نگران کرده باشد هر چند که هنوز برای داوری زود است.

ایلان ماسک هم در کنایه به اینستاگرام نوشت:‌ «مورد حمله قرار گرفتن با اکانت‌های ناشناس در توییتر بهتر از غرق شدن در خوشحالی غیرواقعی اینستاگرام است.» و در پاسخ به توییتی که کار اینستاگرام تردز را «کپی پیست»‌ توییتر و فاقد خلاقیت دانسته بود واکنش نشان داد.

تردز چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینستاگرام سازنده اپلیکیشن تردز است که در آن کاربران می‌توانند به شکل عمومی به گفتگو بپردازند، چیزی شبیه به توییتر که در حال حاضر ویژگی‌هایی چون دایرکت مسج را ندارد. البته که اینستاگرام خیلی محکم تردز را به خود گره زده است و کسانی که دوست دارند به تردز بپیوندند باید اکانت اینستاگرام داشته باشند.

اینستاگرام با بیش از دو میلیارد کاربر احتمالا باعث یک سکوی پرش برای این اپلیکیشن جدید خواهد بود و به این شکل از همتایان تازه وارد دیگر مانند ماستودون و بلواسکای شانس بیشتری خواهد داد. در این سیستم تردز به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد با شناسه موجود خودشان احراز هویت شوند تا محتوای موردنظرشان را در پلتفرم جدید به اشتراک بگذارند. به این ترتیب به طور بالقوه این اپلیکیشن جدید می‌تواند دو میلیارد کاربر داشته باشد.

تردز در ایران
اینستاگرام در ایران فیلتر شده است با این شرایط همراهش چه سرانجامی خواهد داشت؟. بر اساس گزارش زومیت، کاربران داخل ایران که به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی محبوب عادت کرده‌اند، برای دسترسی به محصول جدید متا باید از وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها استفاده کنند.

دیجیاتو هم گزارش کرده است که درحال‌حاضر امکان استفاده از تردز با آی‌پی ایران وجود ندارد و صفحات این شبکه اجتماعی برای کاربران ایرانی بدون تغییر آی‌پی بالا نمی‌آیند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که دسترسی کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی تازه‌وارد و به قولی «قاتل توییتر» از هر دو سو محدود شده است.

Share