صحبت‌های بی‌پرده احمدزاده از دلالی در فوتبال ایران؛

دلال می‌گفت بابت هر بازیکن ۴۰ درصد برای خودت! | برخی از مدیران دلالی می‌کنند

مربی پیشین فوتبال درباره وجود دلالی در فوتبال ایران گفت: دلال‌ها می‌گفتند بابت هر بازیکن ۲۰ درصد هم شما بردارید و می‌خواستند مربی را تطمیع کنند. مثلا پیشنهاد می‌کردند ۶۰ درصد از درآمد قرارداد برای خودشان و ۴۰ درصد برای من باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، مجید جلالی و حسین فرکی، پیشکسوتان فوتبال ایران در گفت‌وگویی که داشتند، موارد تکان‌دهنده‌ای از دلالی در لیگ برتر بیان کرد. آن‌ها از قدرت شبکه دلالی در فوتبال ایران گفتند و از حضور دلالان در تیم ملی صحبت کردند.

خیلی‌ها مانند دلال‌ها بازیکن جابه‌جا می‌کنند

محمد احمدزاده، مربی سابق فوتبال درباره دلالی در فوتبال اظهار کرد: ایجنت‌ها در فوتبال کار قانونی انجام می‌دهند و کار انتقال بازیکن و مربی به عهده ‌آن‌ها است اما مساله این است که هیچ کدام از کارهایی که اکنون در حال انجام است، مسیر قانونی‌اش را طی نمی‌کند. هیچ پیش‌بینی‌ای برای مسیر قانونی نشده است و فقط دلال‌ها نیستند که کار انتقال بازیکنان را انجام می‌دهند و این اتفاق گسترده شده است. خیلی‌ها در درون باشگاه‌ها و رسانه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

دلال‌ها تشکیلات منسجمی دارند

او ادامه داد: وقتی نظارت نباشد، قدرت در بین دلال‌ها به وجود می‌آید. وقتی نظارت نیست، دلال‌ها پر و بال پیدا می‌کنند و در یک مدت زمان خیلی کوتاه پول‌های بزرگی رد و بدل می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود آدم‌های دیگر که در این کار نیستند، خود به خود دلالی کنند. کسانی که سالم زندگی می‌کردند، اکنون در خانه‌هایشان هستند. تا زمانی که همراه این سیستم دلالی می‌شدند، شرایطشان خوب بود اما زمانی که نخواستند یا نتوانستند کار کنند، از گود خارج شدند.

برخی از مدیران دلالی می‌کنند

این کارشناس فوتبال اضافه کرد: دلال‌ها تشکیلات منسجمی در فوتبال درست کردند و روی فوتبال تاثیر گذاشتند. قیمت بازیکن و مربیان را بالا بردند تا خودشان به منافع فردی خودشان برسند. جالب این است که حتی مربیان و مدیران باشگاه‌ها هم بخشی از این دلالی هستند. شک نکنید برخی از مدیران کار دلالی می‌کنند. خبر دارم که یک مدیر باشگاه شیوه کارش به این صورت است که با ۵۰ بازیکن قرارداد می‌بندند و هر تیمی این بازیکنان را می‌خواهد، مجبور می‌شوند ابتدا رضایت نامه این مدیرعامل را بگیرند و سپس با باشگاه مذاکره کنند!

نفوذ دلال‌ها در رسانه‌ها

او ادامه داد: این دلال‌ها از قدیم در رسانه‌ها آدم‌های خود را داشتند. عزمی نیست که جلوی این‌ها را بگیرند و شاید هم منافع خودشان در این کار باشد. همه ساله این مسائل وجود دارد و درآمد بسیار بالایی را نصیب دلالان می‌کنند. چه کاری بهتر از این وقتی چنین پولی به جیبشان برود؟ در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین مسئولیت هم می‌توانند به قدرت و هم به پول برسند.

احمدزاده با بیان این‌که «خود دلالان با من تماس می‌گرفتند و پیشنهاد می‌دادند» بیان کرد: دلال‌ها می‌گفتند بابت هر بازیکن ۲۰ درصد هم شما بردارید و می‌خواستند مربی را تطمیع کنند. این اتفاق امروز بیشتر رخ می‌دهد. مثلا پیشنهاد می‌کردند ۶۰ درصد از درآمد قرارداد برای خودشان و ۴۰ درصد برای من باشد. بازیکنان هم خودشان می‌آمدند برای ما تعریف می‌کردند.

آورده بازیکن خارجی برای دلال‌ها بیشتر است

او درباره سودجویی دلال‌ها از بازیکنان خارجی گفت: یک بازیکن خارجی داشتم که تعریف کرد یک مربی معروف به او پیشنهاد داده سال بعد به تیم او برود و می‌گفت با ۲۰۰ میلیون به تیم ما بیا اما نگاه نکن قراردادت چقدر است و پولت را بگیر. این مربی کار دلال را در آن سطح انجام می‌داد اما به هر حال دلالی نسبت به امروز خیلی کمتر بود. هر چقدر بازیکن خارجی ناشناخته‌تر باشد، استفاده بیشتری می‌شود از آن‌ها کرد. آورده بازیکن خارجی برای دلال‌ها بیشتر است.

این مربی سابق فوتبال اضافه کرد: دلال‌ها از کسی که تخصص و تجربه ندارد و مسئولیت اولش را در یک تیم داشته باشد، راحت‌تر استفاده می‌کنند. این‌ها نشان می‌دهد در نهادهای ورزشی هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد. وقتی نظارتی نیست، تعداد آدم‌ها بیشتر می‌شوند و همین مساله باعث می‌شود بسیاری از موقعیت‌های شغلی در سطح بالای فوتبال درگیر چنین مساله‌ای شوند. دلالی می‌تواند همه مسئولان باشگاه‌ها را از ریل خارج کند و به تدریج در فوتبال رواج پیدا کند.

حضور پنج بازیکن در بازی با انگلیس شبهه برانگیز بود

او در پاسخ به این سوال که آیا دلالی در تیم ملی وجود دارد؟ ادعا کرد: شک نکنید در تیم‌ ملی هم وجود دارد. با اطمینان می‌توانم بگویم دلالی در همین جام جهانی در تیم ملی هم انجام شد. بازیکنی در جریان یک بازی وارد زمین شد و کادرفنی از او استفاده کرد تا سواستفاده‌ها در خصوص این بازیکن انجام شود. می‌شود فهمید که دست‌هایی در کار است. حضور برخی از بازیکنان مقابل انگلیس جالب و خنده‌دار بود. نمی‌توانیم بپذیریم که پنج بازیکن مشخص چرا در زمین بازی کردند؟ در سطح ملی فساد و دلالی وجود دارد و ما دیدیم. مدرکی در این رابطه نداریم اما می‌توانیم بگوییم حضور پنج بازیکن ایران در بازی با انگلیس شبهه برانگیز بود.

دلالی شیوه درآمدزایی مربیان شده است

او اضافه کرد: فوتبال ایران از پایه و اساس سلامت نیست و مشخصا به تیم ملی و جام جهانی کشیده شده است. دلالی یک شیوه از مدیریت شده و بعضی از مربیان دلالی را به عنوان یک شیوه از درآمدزایی شخصی ‌دنبال می‌کنند. فدراسیون و وزارت ورزش این مشکلات را پیگیری نمی‌کنند و متاسفانه هر سال وسعت پیدا می‌کند و همه گیر می‌شود. وقتی کسی پاسخگو نیست، برخی از مدیران و مربیان در یک سال بار خودشان را می‌بندند و می‌روند. چهار سال بعد که آب‌ها از آسیاب بیفتد، برمی‌گردند و با گذشته خراب خود دوباره شروع می‌کنند و سواستفاده می‌کنند.

مقصر اصلی این فسادها فدراسیون است

احمدزاده در پایان گفت: اگر کسی مقابل دلالی هم قرار بگیرد، کنار گذاشته می‌شود. فدراسیون باید ایجنت‌های قانونی را به باشگاه معرفی و اعلام کند این تعداد ایجنت مجوز کار کردن دارند. اگر مجوز دادند چرا اعلام نمی‌کنند؟ اگر مجوز ندادند، پس باید منتظر وضعیت بدتری باشیم. ما مشخصا نمی‌دانیم کدام ایجنت قانونی است. این شروع مشکلات و سواستفاده‌های مالی است. برخی باشگاه‌ها هم علاقه‌مند هستند که با این‌ها کار کنند و به درآمدهای مالی خود برسند. با این حال مقصر اصلی همه این فسادها مشخصا فدراسیون فوتبال است چون جلوی این مسائلی را نمی‌گیرد.

Share