اختلاف شدید مزدوران واگنر با وزارت دفاع روسیه؛

تدابیر مقابله با اقدامات تروریستی در مسکو | یگان‌های ویژه در مسکو و روستوف

فیلم‌های ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی نشان دهنده هلیکوپترهای نظامی هستند که بر فراز روستوف به پرواز درآمده‌اند و وسایل نقلیه زرهی هم در خیابان‌های شهر دیده می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ویدئوهای منتشر شده از روستوف پرواز چندین هلیکوپتر نظامی را بر فراز روستوف نشان می‌دهند با این حال مشخص نیست که این هلیکوپترها متعلق به چه گروهی هستند.

نیروهای واگنر نیز در مناطق مختلفی از شهر دیده شده و بعضی مکان‌ها را نیز به تصرف خود درآورده‌اند.

والی گلوبف، فرماندار منطقه روستوف، صبح امروز شنبه از ساکنان شهر خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و خانه‌های خود را ترک نکنند. روستوف در جنوب روسیه، در نزدیکی مرز با جنوب شرقی اوکراین و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) از مسکو قرار دارد.

شهردار مسکو هم اعلام کرده در پی تهدیدات یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر علیه مسکو، تدابیر امنیتی در این شهر افزایش یافته و ایست‌های بازرسی در نقاط مختلف بر پا شده‌اند.

نیروهای زرهی در مقابل وزارت کشور در مسکو مستقر شده‌اند و در نقاط دیگری از این شهر هم خودروهای زرهی موضع گرفته‌اند.

هم‌چنین دسترسی به میدان سرخ مسکو نیز غیر ممکن شده است.

در همین حال، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر مدعی شده که نیروهای او در چند نقطه مرزی از داخل خاک اوکراین وارد خاک روسیه در منطقه روستوف شده‌اند.

هم‌زمان درگیری‌هایی میان نیروهای روسیه و واگنر در شهر روستوف در نزدیکی مرز اوکراین گزارش شده است و نیروهای واگنر یک هلیکوپتر ارتش روسیه را ساقط کرده‌اند. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

ناگهان در روسیه چه خبر شد

ماه‌ها بود که خبرهایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نیروهای واگنر با نیروهای ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید و واگنری‌ها، ارتش روسیه را به بی کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از خود در این جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هر از گاهی تهدید می‌کرد نیروهای خود را از خطوط مقدم جنگ خارج کند.

نمونه اخیر چنین اختلافی را در جنگ بر سر باخموت شاهد بودیم که پریگوژین بارها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیروهای این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آنها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیروهای واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیروهای روسیه گذاشته شود که پس از ماه‌ها نبرد نتوانسته بودند آن را تصرف کنند.

اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه شب گذشته پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت.

پریگوژین که زمانی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شد و به او “سرآشپز پوتین” هم می‌گفتند، در پیامش گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود.

او تاکید کرد: آنهایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسی را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.

ماه‌ها بود که پریگوژین، فرماندهی عالی روسیه را به سوءاستفاده از جنگ اوکراین و ناکامی در آن متهم می‌کرد و بارها و بارها وزیر دفاع و فرماندهی نظامی این کشور از سوی او متهم می‌شدند.

وزارت دفاع روسیه هم که در ماه‌های اخیر در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا همه “مزدوران” را تحت کنترل گیرد و با آنها قرارداد امضا کند؛ حرکتی که به عنوان تلاش برای تسلط و کنترل بر گروه واگنر دیده شد.

با این حال پریگوزین زیر بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم کند.

وی ساعاتی پس از حمله ادعا شده به اردوگاه واگنر در اظهاراتی ملتهب وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در مورد تهدیدی که اوکراین پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ داشت، فریب داده است. او همچنین انگیزه‌های روسیه برای جنگ را زیر سوال برد.

در پی این اظهارات و بر اساس گزارش‌های خبری، پریگوژین ظاهرا به نیروهایش که تعدادشان به ۲۵ هزار نفر می‌رسد دستور داده تا در مناطقی از داخل خاک اوکراین که تحت تصرف داشتند، به داخل مرزهای روسیه بیایند و همین امر مسکو را وا داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و در مناطق مختلف مسکو و شهر روستوف که نیروهای واگنر به آن وارد شده‌اند، نیروهای ویژه مستقر شوند.

از طرفی خدمات امنیتی روسیه هم پس از این تحولات برای پریگوزین پرونده باز کرده و او را به راه اندازی یک کودتا متهم کرده است. دادرسی کیفری هم برای پریگوژین آغاز شده، امری که می‌تواند در نهایت او را زندانی کند و سقوط چشمگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روسیه را در پی داشته باشد.

فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین از جنگجویان واگنر خواست از پوتین اطاعت کنند

سرگئی سوروویکین در پیامی خطاب به نیروهای واگنر گفته است: خطاب من به رهبری، فرماندهان و مبارزان واگنر است. ما با شما مسیر دشوار و سختی را طی کرده‌ایم. ما با هم جنگیدیم، ریسک کردیم، متحمل شکست شدیم و با هم پیروز شدیم. ما از یک خون هستیم. من از شما می‌خواهم که دست بردارید، دشمن فقط منتظر است تا اوضاع سیاسی داخلی در کشور ما بدتر شود.

سوروویکین افزوده است: شما نمی‌توانید در این زمان دشوار برای کشور برای دشمن بازی کنید. در حالی که هنوز دیر نشده است، لطفاً از اراده و دستورات رئیس جمهور فدراسیون روسیه که توسط توده‌ها انتخاب شده است اطاعت کنید… همه مشکلات را به صورت مسالمت آمیز تحت رهبری فرمانده کل فدراسیون روسیه حل کنید.

در همین حال ژنرال ولادیمیر آلکسیف، یک مقام اطلاعاتی روسیه نیز با انتشار ویدئویی از اقدامات واگنر در روز جمعه انتقاد کرد و گفت: این یک کودتا است.

آلکسیف در این ویدئو گفت: آنچه اکنون در حال وقوع است یک جنون آشکار است. من نمی‌توانم آن را جور دیگر توضیح دهم.

وی ادامه داد: کشور ما اکنون در سخت‌ترین موقعیت قرار دارد. زمانی که تمام جهان غرب علیه ما برمی‌خیزد، وقتی گلوله‌ها از کل جهان می‌آیند، چنین چیزهایی که شما اکنون با ایده تحریک آمیز یک نفر شروع به انجام آن کرده‌اید، خسارات عظیمی را به دنبال خواهد داشت. اول از همه، زیان‌های سیاسی عظیم. تنها رئیس جمهور حق دارد که رهبری عالی نیروهای مسلح را تعیین کند و شما درصدد تعدی به اختیارات او هستید. این یک کودتا است.

سی ان ان: بایدن از وضعیت واگنر و روسیه مطلع شده است

سی‌ان‌ان گزارش داد که جو بایدن پس از اظهارات بنیانگذار واگنر، در جریان تحولات اوضاع روسیه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، ارین برنت، مجری برنامه زنده شبکه سی ان ان گفت: «ما فهمیدیم که رئیس جمهوری جو بایدن به تازگی یک جلسه توجیهی داشته است.»

پیشتر شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه تحولات اوضاع در روسیه را زیر نظر دارد، تاکید کرده بود که بایدن دائما در جریان تحولات روسیه است.

از سوی دیگر، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه گفت که کاخ سفید اوضاع روسیه را در پی شورش گروه واگنر علیه رهبری ارتش روسیه زیر نظر دارد و این نشان می‌دهد که جو بایدن در جریان آنچه در آنجا می‌گذرد، هست.

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما اوضاع را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکای خود درباره این تحولات صحبت خواهیم کرد.

Share