مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناها

بی توجهی دولت به احداث خط ریلی رشت – انزلی | کمبود اعتبارات پروژه‌های ریلی

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان گفت: پیگیری دولت برای احداث خط ریلی رشت – انزلی کم و ناچیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «محمد پردل نژاد» در گفت و گو با مرور با اشاره به عدم پیگری‌های دو جانبه دولت و استان برای تسریع در احداث خط ریلی انزلی – رشت افزود: تاکنون هم و غم و هدف گذاری دولت تنها برای دو پروژه ریلی آستارا – رشت و کاسپین – رشت بوده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات و نامتناسب بودن تزریق اعتبارات پروژه‌های ریلی استان تأکید کرد: با وجود تأکید دولت و علیرغم اختصاص بودجه به تکمیل پروژه‌های راه آهن، اعتبارات تخصیصی متناسب با روند پروژه نبوده است.

پردل نژاد اضافه کرد: در حالیکه دولت و مقامات استان به افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین تا پاییز تأکید دارند، اما از میزان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در فاز اولیه، در سه ماه ابتدای امسال فقط ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. این درحالیست که در تکمیل این پروژه به چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان با بیان اینکه اعتبارات تخصصی متناسب با روند پروژه پیش نمی‌رود اظهار کرد: از ۳۵ کیلومتر ریل گذاری خط کاسپین – رشت تاکنون ۱۸ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

وی در خصوص موانع ریل گذاری خط انزلی – رشت نیز ادامه داد: مشکلات محیطزیستی طرح، علیرغم فاصله ۳ کیلومتری اراضی مورد مناقشه با تالاب انزلی همچنان برقرار است و هنوز طرح پروژه به تأیید سازمان محیط زیست گیلان نرسیده است. این درحالیست که در طرح پیشنهادی؛ پل یک کیلومتری از روی اراضی تالابی خشک عبور می‌کند و ارتباطی با تالاب انزلی ندارد. این مشکل موجب شده مباحث بودجه‌ای این پرژوه اجرایی نشود.

لازم به ذکر است؛ پیش ازاین نیز مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان از عدم اجرای خط ریلی رشت – انزلی انتقاد کرده بود.

گفتنی است؛ طول ریل گذاری مسیر پروژه راه آهن رشت ـ انزلی ۴۱ کیلومتر است که عبور ۶ کیلومتر از این خط ریلی از اراضی شالیزاری درمحدوده‌‌ی تالابی مورد حفاظت محیط زیست چند سالی است که مورد مناقشه وزارت راه و شهرسازی و محیط زیست کشور قرار دارد.

Share