توضیحات شهردار بندرکیاشهر درباره اقدامات حوزه برندسازی

بندرکیاشهر راهی به جز توسعه گردشگری ندارد | محیط‌ زیست گیلان همکاری کند

شهردار بندرکیاشهر معتقد است که در حوزه برندسازی کار در همین چندماه گذشته انجام‌نشده، بلکه نمادسازی آن طی سه ماه گذشته خود را نشان داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از جلال شرق؛ شهرداری بندر کیاشهر با استفاده از دانش‌آموختگان علمی و استادان خبره شهرشناسی در صدد شناسایی هویت و علقه‌های مردمی بندر کیاشهر که برخاسته از پیشینه تاریخی این شهر است می‌باشد.

مرتضی عاطفی شهردار بندرکیاشهر معتقد است که در این مسیر شهرداری در کنار اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی، با برگزاری جشنواره و رونمایی از برند شهری و برگزاری همایش‌های دیپلماسی شهری بندر کیاشهر در دانشگاه گیلان، شب بندر کیاشهر و خواهرخواندگی بندر کیاشهر و بندر خمیر در مجموعه فرهنگی نیاوران تهران و نشست برگزاری محله محور با عنوان «مردم شهر» به منظور احصای چالش‌ها و معرفی بندر کیاشهر گام‌های برای توسعه گردشگری و ایجاد توسعه اقتصادی پایدار با توجه به ظرفیت‌های بندر کیاشهر گام بردارد.

سیاست‌های شهرداری دربرند سازی چیست؟

عاطفی: در حوزه برندسازی کار در سه ماه گذشته انجام‌نشده بلکه نمادسازی آن طی سه ماه گذشته خود را نشان داده است.

گروه مشاور ما در بندر کیاشهر طی یک سال گذشته در این شهر مستقر شدند و با مطالعات میدانی که انجام شد در نقاط مختلف شهر با مردم صحبت شد بدون اینکه بیان کنند هدف از این گفت‌وگوها چیست و درنهایت به یک نشان‌واره و به یک نشان‌واره رسیدند و در قالب‌های مختلف مطرح شد و در اسفندماه سال گذشته رونمایی از هویت پروژه بصری داشتیم که برگرفته از مباحث هویتی شهر بود که مردم به آن عرق داشتند و این هویت‌های شهری رونمایی شد.

گام بعدی ما بحث دیپلماسی شهری کیاشهر در رشت بود در خصوص ظرفیت‌ها کیاشهر در حوزه توسعه و برگزاری نشست‌های مردم شهر برای شنیدن دیدگاه‌ها و مشکلات مردم تا پیشنهادهای آن‌ها را در قالب توسعه محلات کیاشهر منتشر شود و در برنامه راهبردی توسعه کیاشهر مورداستفاده قرار گیرد و درنهایت شب بندر کیاشهر را در مجموعه نیاوران تهران که باهدف معرفی جاذبه و پتانسیل و استعدادهای این شهر ساحلی برگزار کردیم و این هم انتهای راه ما نیست بلکه جورچینی است در کنار دیگر مواردی که در آینده برای تکمیل آن اقدام خواهیم کرد.

مهمترین محوریت مسائل مطرح شده در نشست‌های محلات پنج‌گانه کیاشهر چیست و برای حل آن چه کردید؟

عاطفی: اکثر مواردی که در نشست‌های محله محور «مردم شهر» مطرح‌شده مربوط به آسفالت، هدایت آب‌های سطحی که تقریباً مرتبط با شهرداری بوده، کمبود آب و نوسان برق و خاموشی اکثر معابر شهر و بحث نبود فاضلاب شهر از عمده مسائلی بود که مردم مطرح می‌کردند اما در حوزه مدیریت شهری ما مشکلات را در حال دسته‌بندی هستیم تا اجرای آن در سنوات مختلف که بر اساس اولویت‌ها مشخص‌شده برای هر محله‌ای کتابچه‌ای جداگانه‌ای تنظیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا کیاشهروندان بدانند که در حوزه مدیریت شهری در محلات آنان در سنوات آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

با توجه به نشست دیپلماسی شهری در دانشگاه گیلان و شب بندر کیاشهر در مجموعه فرهنگی نیاوران در تهران، این نشست‌ها چه دستاوردی برای این شهر داشته؟

عاطفی: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برند سازی دنبال می‌کنیم معرفی استعدادهای شهر به بیرون شهر در سطح استان و کشور است باید این استعدادها را معرفی کنیم تا این شهر شناخته شود و از رهگذر این شناخت‌ها و معرفی‌ها ما جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم و حتی توجه مسئولین استانی و ملی را بیشتر جذب کنیم.

در نشست دیپلماسی شهری دانشگاه گیلان ما نواقص مدیریت شهری را و ارتباط مدیریت شهری با مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دنبال کردیم؛ مباحث خوبی مطرح شد و برای ما بسیار راه گشا است در خصوص مباحثی که وجود دارد و هم‌چنین شب بندر کیاشهر که با استقبال خوب مردم همراه بود.

تجلیل از بزرگان شهر مانند دکتر درخشان و محبوبی که از مفاخر کیاشهر هستند، اجرای خواهرخواندگی با بندر خمیر که در خیلی از موضوعات به ویژه زیست‌محیطی با کیاشهر دارد و این خواهر خواندگی می‌تواند به موضوع گردشگری و موارد دیگر کمک کند و همین طور حضور مسئولین عالی‌رتبه استانی و کشوری و جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس را در آئین شب بندر کیاشهر داشتیم و طبعاً بعدازآن مراسم مقرر شد ما جلساتی را با وزارت خانه میراث و وزارتخانه‌های دیگر داشته باشیم تا مسئولین در بخشی به حل مشکلات این شهر کمک کنند.

چالش‌های اصلی که امروز مانع اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ریزی در این شهر می‌شود چیست؟

عاطفی: ما ۲ موضوع در توسعه شهرداریم یکی موضوعات شهری است که شهردار موظف است با تمام موانع و مشکلات موجود و مسائلی که با آن مواجه هستیم ازجمله کمبود اعتبارات و هزینه‌های بالای اجرای پروژه‌ها با مشارکت و همکاری همکاران خودمان در شهرداری و شهروندان در حال رفع مشکلات به صورت قدم به قدم گام برداریم و این چالش‌ها را برطرف کنیم.

اما بندر کیاشهر راهی به جز توسعه گردشگری ندارد و مقصد گردشگری شدن این شهر یا قطب گردشگری شدن این شهر از اهداف مدیریت شهری است و مسیر توسعه کیاشهر نیز از این مسیر می‌گذرد ما الآن مشکل زیادی با ادارات داریم و این مسائل، ازجمله مسائلی نیست که قابل‌حل نباشد ما الآن با سازمان حفاظت محیط‌زیست دست به گریبان هستیم و علی‌رغم همه قول‌هایی که دوستان ما در اداره کل محیط‌زیست دادند و می‌دانند که یک سری مسائل بدون اینکه به طبیعت آسیبی برساند قابل‌حل است تا مردم از مواهب طبیعی خدادادی استفاده کنند و می‌تواند با رعایت قوانین محیط‌زیستی به توسعه گردشگری و به رشد توسعه اقتصادی کیاشهر کمک کرد این موضوعات باید در استان پیگیری شود و اگر قرار است کیاشهر توسعه پیدا کند باید همه باهم دست در دست هم بگذاریم و به رشد و توسعه این شهر کمک کنیم.

Share