یک متخصص پوست عنوان کرد:

بروز سرطان با آفتاب‌سوختگی | توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست در گرما

یک متخصص پوست با اشاره به عوارض قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب، گفت: با گذشت زمان، کسانی که زیاد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند دچار عوارض دیگر مانند زمخت شدن پوست، بروز لکه‌های سفید و قهوه‌ای، پیری زودرس و بروز ضایعات پیش سرطانی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمد امیدیان، متخصص پوست در گفتگو با ایسنا، با اشاره به گرمای هوا و لزوم مراقبت از پوست اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان به ویژه در ساعت ۱۱ تا ۱۵ تابش نور آفتاب بسیار شدید و داغ است، این بازه زمانی بدترین زمان برای تردد است و مراقبت از پوست در این ساعات ضرورت بیشتری دارد.

وی افزود: هر چند آفتاب به مقدار کم برای تولید ویتامین D در بدن مفید است اما قرار گرفتن زیاد در معرض تابش نور آفتاب عوارضی دارد که آفتاب سوختگی، قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست به ویژه در افراد دارای پوست روشن و بدون قراردادن پوشش روی پوست، عوارض فوری و حاد قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: افراد دارای پوست روشن اگر در کودکی دچار آفتاب سوختگی شوند و این مساله مکرر برای آن‌ها اتفاق بیفتد، در بزرگسالی ممکن است به جای آفتاب سوختگی، دچار سرطان بدخیم شوند.

وی عنوان کرد: بنابراین افراد دارای پوست روشن و یا کک و مک، بیشتر به نور آفتاب حساس هستند و در صورت قرار گرفتن زیاد زیر نور آفتاب میزان کک و مک بیشتر و پر رنگ‌تر می‌شود.

امیدیان گفت: تعریق زیاد و ملتهب شدن پوست به ویژه در نواحی زیر بغل و کشاله ران نیز از دیگر عارضه‌های قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند که توصیه می‌شود برای پیشگیری از این عارضه افراد چاق حتما خود را لاغر کنند، لباس‌های رنگ روشن و گشاد استفاده کنند و حتما پس از خشک شدن تعریق دوش بگیرند. همچنین می‌توانند برای پیشگیری از سوختگی پوست از پماد اکسیددوزنگ، استفاده کنند.

وی با اشاره به عوارض طولانی مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب عنوان کرد: با گذشت زمان، کسانی که زیاد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند دچار عوارض دیگر مانند زمخت شدن پوست، بروز لکه‌های سفید و قهوه‌ای، پیری زودرس و بروز ضایعات پیش سرطانی می‌شوند که اگر این ضایعات درمان نشوند به سرطان تبدیل می‌شوند.

این متخصص پوست بیان کرد: توصیه می‌شود همه مردم به ویژه افراد داری پوست روشن و کک و مک و همچنین افرادی که در فضای باز و زیر نور آفتاب کار می‌کنند حتما پوست خود را به خوبی بپوشانند و از عینک و کلاه لبه‌دار استفاده کنند تا مقداری خود را از عوارض بعدی آفتاب نجات دهند.

وی با بیان اینکه پوست‌های تیره کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، گفت: برای پیشگیری از آفتاب سوختگی می‌توان از پماد اکسید دورنگ که بسیار ارزان است استفاده کرد. توصیه می‌شود از ضد آفتاب‌های دارای SPF ۳۰ تا ۵۰ درصد استفاده شود.

امیدیان با تاکید بر استفاده از ضد آفتاب و عینک برای کودکان، افزود: باید هر سه تا چهار ساعت ضدآفتاب تمدید شود تا اثر خوبی برای مراقبت از پوست داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف آب در فصل تابستان برای مراقبت از پوست گفت: در صورت مصرف نکردن آب، به ویژه در فصل تابستان خشکی پوست بروز پیدا می‌کند که موجب سوختگی پوست می‌شود در حالی که در صورت استفاده از آب، بخشی از آب مصرفی جذب پوست می‌شود و پوست مرطوب و نرم می‌ماند. توصیه می‌شود روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف شود تا علاوه بر مراقبت از پوست، از بروز دیگر بیماری‌ها مانند سنگ کلیه نیز پیشگیری شود.

Share