دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور؛

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت اشتباه بود | ۷ شهر گیلان بدون کتابخانه هستند

مهد رمضانی ظهار کرد: پیگیری ساخت پروژه کتابخانه مرکزی در دولت قبل کار خوبی بود اما ما در حوزه کتابخانه‌ها ساختمان افتتاح نمی‌کنیم و افتتاح این مرکز اشتباه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور عصر روز یکشنبه ۲۵ تیرماه در جمع اصحاب رسانه استان گیلان اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها یک مجموعه غیر دولتی و هیات امنایی است و دبیر کل از باب اجرایی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد منصوب می‌شود.

مهدی رمضانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه کتابخانه‌های کشور بالغ بر ۲۸۰۰ مورد است، گفت: یکهزار کتابخانه خصوصی و مشارکتی توسط مردم اداره می‌شود و ۶ هزار همکار در کل کشور به ارائه خدمات در این زمینه مشغول هستند.

وی با اشاره با این مطلب که بعد از مساجد و مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی کشور را نهاد کتابخانه‌های عمومی بر عهده دارد، اظهار کرد: تاسیس کتابخانه‌های عمومی در دهه ۴۰ آغاز شد و از سال ۴۴ تا ۵۷ بالغ بر ۳۰۰ کتابخانه و از بعد انقلاب تا کنون ۲۸۰۰ کتابخانه احداث شده است.

رمضانی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به شبکه کتابخانه‌های عمومی دنیا نیز بیان کرد: ایران از لحاظ شبکه کتابخانه‌ای رتبه اول را دارد و بعد از آن ترکیه با ۱۳۰۰ کتابخانه عمومی در رده دوم قرار دارد و همچنین بزرگترین کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه ۲ عنصر در بحث کتابخانه‌ها اهمیت دارد که در ابتدا شبکه کتابخانه‌ها و دیگری خدمات کتابخانه‌های عمومی است، افزود: در کتابخانه‌های عمومی بالغ بر ۶۰ خدمات ارائه می‌شود، مثل بخش کودک و نوجوان، بخش بازی و بخش گالری.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه برای کتابخوان شدن جامعه از رده سنی کودک و نوجوان باید اقدام کرد، یادآور شد: از برنامه‌های جدی نهاد کتابخانه‌های کشور اتصال با آموزش و پرورش و زنگ کتابخوانی است که چگونگی کتاب خواند و در اینجا انتخاب کتاب و اهمیت کتاب‌خواندن آموزش داده می‌شود.

وی در مورد کتابخانه مرکزی استان گیلان نیز اظهار کرد: پیگیری ساخت پروژه کتابخانه مرکزی در دولت قبل کار خوبی بود اما ما در حوزه کتابخانه‌ها ساختمان افتتاح نمی‌کنیم و افتتاح این مرکز بدون اینکه تکمیل شود اشتباه بود، زیرا کتابخانه بدون کتاب معنا ندارد، ۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیزات اختصاص یافته و بخشی از تجهیزات کتابخانه‌ای نیز تهیه شده و برخی از تجهیزات هم ثبت سفارش شده و به محض تکمیل بنا، بهره‌برداری رسمی انجام می‌شود.

رمضانی به این مطلب که تعدادی از شهرهای استان فاقد کتابخانه هستند، گفت: ۷ شهر در استان گیلان شامل لولمان، بره سر، ضیابر، چاف و چمخاله، چوکام و ماکلوان فاقد کتابخانه هستند و از دستگاه‌های که داری ابنیه هستند به ما معرفی کنند و ما آن را تجهیز کنیم تا گیلان شهری نباشد که کتابخانه نداشته باشد.

Share