توسط نیروهای ژاندارمری ترکیه؛

کشف رادیواکتیو گرانقیمت و سکه طلا در اتوبوس ایرانی در ترکیه

نیروهای ژاندارمری ترکیه پس از مشکوک شدن به اتوبوس مسافربری ایرانی، ۶ گرم کالیفرنیوم یکی از عناصر شیمیایی “رادیواکتیو” را در این اتوبوس کشف و ضبط کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه خبر داد که نیروهای ژاندارمری ترکیه پس از مشکوک شدن به اتوبوس مسافربری ایرانی که از طریق دروازه مرزی گوربولاک وارد شهرستان دوغوبایزید استان آغری شده بود، در ایست بازرسی متوقف و در آن ۶ گرم کالیفرنیوم یکی از عناصر شیمیایی “رادیواکتیو” جاسازی شده در بسته‌های سیگار را کشف و ضبط کردند.

علاوه بر ماده کالیفرنیوم، ژاندارمری ترکیه ۳۷۸ سکه طلا را که در پاکت های سیگار پنهان شده بود، کشف کرد.

کالیفرنیوم، یکی از گران ترین عناصر شیمیایی است. این ترکیبی از ۱۷ ایزوتوپ است. علیرغم درجه سمیت شدید، دارای پتانسیل انرژی عظیمی است. فقط ۱ گرم می تواند در هر ثانیه ۲.۵ میلیارد نوترون تولید کند. بنابراین، قیمت این ماده بسیار گران است. قیمت هر ۱ گرم حداقل ۲۷ میلیون دلار است.

از این عنصر در توسعه فرآیندهای جدید شکافت هسته ای، تحقیقات فضایی، جستجوی ذخایر معدنی (عمدتا فلزات گرانبها) و ذخایر نفت و مخازن آب زیرزمینی، سالم بودن هواپیماها و فضاپیماها و چکاپ کامل بدنه آنها، راکتورهای هسته ای استفاده می شود.

Share