از اصلاح قانون اساسی تا توسعه منابع انرژی

۷ هدف دولت جدید ترکیه اعلام شد

روزنامه نزدیک به دولت ترکیه از ۷ هدف اصلی رجب طیب اردوغان در دوران جدید ریاست جمهوری اش بر ترکیه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از “حریت“، بر اساس آنچه در نخستین جلسه کابینه جدید اردغان گذشته، اهداف زیر به عنوان مهم ترین راهبردهای دولت در ۵ سال آتی تعریف شده اند:

– اصلاح قانون اساسی
– اصلاحات قضایی
– توسعه منابع انرژی
– تقویت مبارزه با تروریسم
– ساخت ۶۵۰ هزار خانه برای زلزله زدگان
– رشد اقتصادی بالاتر با رویکرد کاهش هزینه های زندگی
– بازگشت پناهندگان به کشورهای خودشان

هنوز جزئیات این اهداف اعلام نشده است. با این حال انتظار می رود حزب حاکم (عدالت و توسعه) برای دستیابی مجدد به قدرت در انتخابات ۲۰۲۸ مجموعه ای از اصلاحات گسترده را در دستور کار خود قرار دهد چرا که در آن انتخابات، اردوغان نمی تواند کاندیدا شود و کار برای حفظ کرسی ریاست جمهوری در این حزب، سخت تر خواهد بود.

به باور بسیاری از کارشناسان، بخش مهمی از موفقیت حزب عدالت و توسعه در پیروزی از انتخابات اخیر، مدیون کاریزمای شخص اردوغان است و در غیاب وی رقابتی سخت تر از آنچه در انتخابات اخیر گذشت در انتظار این حزب است. در انتخابات اخیر نیز اردوغان، نتوانست در دور نخست برنده شود و در رقابتی نفسگیر و در دور دوم توانست رقیب خود را شکست دهد.

ترکیب کابینه جدید نیز موید آن است که اردوغان و حزب متبوعش به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ قدرت در دوره بعد، ناگزیر از “اصلاحات عمیق اقتصادی، تقویت روابط بین المللی و پاکسازی محیط داخلی ترکیه از تروریسم” هستند و اردوغان تیم جدید خود را با همین رویکرد چیده است.

Share