رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر:

گیلان از مهمترین کانون‌های فاسیولازیس کشور و قاره‌ آسیا است

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه، در کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از آب و غذا با محوریت بیماری فاسیولا، گفت: گیلان یکی از مهمترین کانون‌های فاسیولازیس کشور و قاره‌ی آسیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از آب و غذا؛ فاسیولا + هپاتیت‌های A و E، با حضور کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

محمدرضا امینی، رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ابتدا گیلان را یکی از مهمترین کانون‌های فاسیولازیس برشمرد و اظهار داشت: وجود بازارهای محلی و آب و هوای مرطوب در سراسر استان گیلان و استقبال مردم از سبزیجات محلی باعث شده که هرساله با پدیده بروز بیماری فاسیولا، مواجه شویم.

وی ادامه داد: بیماری فاسیولا، از مهمترین بیماری‌های مختص استان گیلان است و باید برای مقابله با آن تدابیر خاصی، اتخاذ کرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی در خاتمه با اشاره به اهمیت آموزش به مردم درخصوص بیماری فاسیولا، یادآور شد: آموزش، بیماریابی و شناخت گلوگاه‌های بروز بیماری، ثبت و گزارش دهی، پایش و نظارت و توجه به شاخص‌ها باید در فصل بروز فاسیولا به طور جد مورد توجه و تاکید کارشناسان قرار گیرد.

در ادامه‌ی این کارگاه یک روزه، عباس پله- کارشناس ستادی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه، هدف از برگزاری کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از آب و غذا را آموزش بیشتر و دقیق‌تر به پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان در این موضوع عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که بیماری فاسیولا به سرعت تشخیص داده نشود، ماه‌ها بیمار را درگیر کرده و عوارض مزمنی برای او به همراه می‌آورد.

آسیب‌های کبدی، واکنش‌های آلرژیک، افزایش ائوزینوفیل ها، فیبروز مجرای صفراوی و در نهایت انسداد آن (یرقان انسدادی) از جمله عوارض مهمی است که بیماری فاسیولا برای بیماری مبتلا رقم می‌زند.

Share