توضیحات شهردار تهران؛

فساد۲۰هزار میلیاردی مربوط به دوره های گذشته شهرداری بود

شهردار تهران، درباره جزئیات پرونده فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری تهران، گفت: در راستای مبارزه با فساد ما حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را به شهر برگردانده‌ایم و این ربطی به دوره ما نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در حاشیه آیین «افتتاح تصفیه‌خانه خلیج‌فارس و افتتاح طرح‌های مدیریت منابع آب منطقه ۱۹» در قالب پویش شنبه‌های امید و افتخار، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری تهران، اظهار کرد: ما فساد را سه دسته کرده‌ایم، در یک دسته از فساد تعبیر این بود که اصطلاحا افراد خوردند و بردند و شهرداری متضرر شد که برای آن برنامه‌ای خاص ریختیم و حق و حقوق شهرداری را پیگیری کردیم. این امر ربطی به دوره ما ندارد و به ادوار مختلف دوره‌های گذشته مربوط است.

وی با بیان اینکه مورد فروشگاه”شهروند” یک نمونه از بازگشت حق و حقوق به شهر است، توضیح داد: لذا ما حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگردانده‌ایم و ربطی به دوره ما نداشته است. در این بخش مجموعه‌هایی بودند که ما اینها را باز پس گرفتیم که عدد آنها امروز ۱۱۰ مجموعه است که بالای ۸ هزار یا ۹ هزار میلیارد پول این مجموعه ها است. این رقم غیر از آن ۲۰ هزار میلیارد است. سر فصل این امر باز است.

زاکانی با تاکید بر اینکه علاقه نداریم اینها را درفضای عمومی بازگو کنیم، با ذکر مثالی افزود: مثلا باملند اشتباهی بود در گذشته صورت گرفته بود و قرارداد نادرستی بسته شده بود که ما آن را خاتمه دادیم و صورت جلسه کردیم تا بازگردد. قیمت آن سال گذشته ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار میلیارد بود و به قیمت امروز ۱۵ هزار یا ۱۶ هزار میلیارد است و این غیر از آن ۲۰ هزار میلیارد است. اما ما علاقه به توضیح اینها نداریم که خاطر مردم عزیز خدشه دار شود.

شهردار تهران معتقد است که سر فصل دوم فساد ناظر به سیستم معیوبی است که از دل آن آسیب بیرون میزد و یکی از کارهایی که در شهرداری تهران در این راستا انجام شد این است که نظارت فنی شهرداری سیستمی شد.

زاکانی تصریح کرد: یک پرونده دیگر نیز برای ادوار قبل بود که ما سال قبل آن را بررسی کردیم. در آن پرونده فرد ۷ میلیارد تومان پرداخت کرده بود اما در پایان کار ما بررسی کردیم که ۱۲۷ میلیارد است که کارشناس مربوطه ۱۲۰ میلیارد را حذف کرده و ۷ میلیارد را نوشته بود. ما آن را به‌روز کردیم. آن فرد ۸۴۰ میلیارد به شهرداری پول داد و پایان کار گرفت. این هم برای سالها قبل است و ربطی به ما ندارد و برای منطقه ۶ بود. ما به سمتی می‌رویم که قرادادهایمان را شفاف کنیم و کمیسیون ماده ۵ ما در سایت شفافیت است.

وی با بیان اینکه بخش سوم فساد در واقع خرده تخلفاتی است که اتفاق می‌افتد، توضیح داد: مثلا کسی که رشوه می‌گیرد که برای این کار پرسنل را آموزش داده‌ایم و کارها را سیستمی کرده‌ایم. یکی از مواردی که ما خودمان کشف کردیم مربوط به ۵ نفر بود که خودمان دنبال کردیم و با اینها برخورد شد. اینها را به دفتر ما انتساب می‌دادند که اشتباه بود. کسی که از دفتر ما دستگیر شده بود موضوعش فساد نبود بلکه از آن شبکه، خرید اسلحه کرده بود. دستگاه امنیتی دنبال کردند و موضوع فساد نبود. آنکه به او فروخته بود گفته بود این اسلحه است و مجوز آن را برایتان میگیریم به نوعی او به امید مجوز، اسلحه را گرفته بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود را اشاره به پروژه «افتتاح تصفیه‌خانه خلیج‌فارس و افتتاح طرح‌های مدیریت منابع آب منطقه ۱۹»، توضیح داد: امروز ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب مصرفی در سال برای فضای سبز داریم که از این میزان ۱۳۵ میلیون متر مکعب از طریق برداشت از چاه‌ها انجام می‌شود. یکی از عواملی که به فرونشست زمین کمک می‌کند همین برداشت آب است. در گذشته فاضلاب تهران از طریق چاه‌های جدی کار میشد و این باعث می‌شد آب مصرفی به صورت متداول در زمین می‌رفت. این جنبه که دائما به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق میشد وجود داشت.

زاکانی با بیان اینکه امروز یکی از تهدیدهای تهران فرونشست زمین به ویژه در جنوب و جنوب غربی و جنوب شرق تهران است، گفت: برای این کار ما مسیری را دنبال می‌کنیم. چاه‌های موجود در سطح شهر را که امروز ۱۳۵ میلیون متر مکعب سالانه، آب برداشت می‌کنیم را در افق ۱۴۱۰ با بازچرخانی آب جبران می کنیم و تا آن موقع ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب را باید از طریق بازچرخانی آب داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به تصفیه خانه منطقه ۱۹ تهران، خاطر نشان کرد: این تصفیه خانه امروز کلنگ خورد و تا پایان سال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب تصفیه و قابل استفاده برای فضای سبز می‌شود. از سوی دیگر کاری به صورت جدی از ابتدای دوره جدید و شورای شهر در شهرداری دنبال شد که برای هر شهرک و مجموعه مسکونی متمرکز بازچرخانی آب را در همان منطقه و شهرک الزامی کنیم.

Share