مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل:

طرح انتقال ۵۰ میلیون متر مکعب آب از سپیدرود به اردبیل هدفگذاری شد!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: برای تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های اردبیل، خلخال و کوثر، انتقال آب به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب از رودخانه قزل‌اوزن در استان هدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی حیدری اناری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو، انتقال سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه قزل‌اوزن برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری اردبیل تعیین شده و آب تخصیص یافته از رودخانه قزل اوزن برای شهرستان‌های اردبیل، خلخال و کوثر و به تناسب نیاز این مناطق توزیع می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح ردیف ملی در بودجه تعریف شده و براساس هدفگذاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، مقرر است عملیات اجرایی این طرح در سفر آتی رئیس جمهور به استان اردبیل شروع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه اجرای این طرح مورد موافقت وزرات نیرو قرار گرفته است، افزود: اجرای این طرح به تامین آب پایدار شهرستان‌های اردبیل، خلخال و کوثر کمک خواهد کرد.

حیدری اناری با اشاره به چالش‌های پیش‌روی آب استان برای سال‌های آینده افزود: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین منابع آب برای افق سال‌های ۱۴۱۰.۱۴۲۵ برنامه ریزی کرده است.

امکان‌سنجی انتقال آب دریای خزر به اردبیل

وی همچنین از امکان‌سنجی انتقال آب از دریای خزر به اردبیل خبر داد و گفت: مطالعات اولیه این طرح با تامین اعتبار لازم در حال انجام بوده که در صورت موافقت نهایی این طرح هم اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

حیدری با اشاره به برنامه جامع آب آشامیدنی استان اردبیل افزود: برنامه جامع آب آشامیدنی استان طرح ریزی و مطالعات آن هم تا افق ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۵ انجام شده که نیازمند اعتبار و همکاری دستگاه‌های مربوطه برای تحقق این امر است.

یک سوم آبخوان دشت اردبیل خالی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه یک سوم از حجم سه میلیارد متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل به دلیل اضافه برداشت در ۵۰ سال گذشته خالی شده است، افزود: در اثر بی‌توجهی‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، آبخوان دشت اردبیل در سال‌های گذشته ۱۳ متر افت داشته است.

وی تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از وضعیت دشت اردبیل، از ظرفیت‌ها و مشارکت مردم برای رفع این دغدغه و نگرانی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اردبیل اصلی‌ترین وظیفه شرکت را تامین، تخصیص، حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب عنوان کرد و گفت: همگام با برنامه‌های وزارت نیرو در دولت برای عمل به این وظایف سنگین کمر همت بسته‌ایم.

اردبیل دیگر سرزمین چشمه‌های بهشتی نیست

حیدری در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه اردبیل دیگر سرزمین چشمه‌های بهشتی نیست، افزود: مصرف آب در این استان به مراتب بیشتر شده و نیاز است شهروندان الگوی مصرف را رعایت کنند تا در تابستان با تنش آبی مواجه نشوند.

وی میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان را ۹۳ درصد اعلام کرد و گفت: با صرفه جویی پنج درصدی و اختصاص همین مقدار به بخش صنعت می‌توان شاهد افزایش ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی، تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان شد.

کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به افزایش مصرف بدون ضابطه آب در استان گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حیدری با تاکید بر لزوم کشت محصولات کم آب بر در استان گفت: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزی در استان به تامین آب آشامیدنی مردم اختصاص یافته است که بر این اساس و با توجه به کمبود منابع آبی ظرفیت توسعه کشاورزی در استان بیش از این میسر نخواهد بود و نیاز است کشاورزان از کشت محصولات پر آب بر خودداری کنند.

وی درباره تکمیل مراحل احداث سدها جهت ذخیره‌سازی منابع آبی موجود افزود: حجم منابع آبی قابل ذخیره در استان ۵۸۲ میلیون متر مکعب است که با اتمام عملیات احداث سدها این مقدار محقق می‌شود.

احداث تصفیه‌خانه یامچی اردبیل با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: احداث ایستگاه پمپاژ، احداث برج آبگیر سدیامچی و خط انتقال دوم از برج آبگیر اقداماتی است که در راستای حل مشکلات بخش فیزیکی آب و افزایش کیفیت آب خام و کاهش استفاده از اقلام شیمیایی اجرا شده است.

حیدری افزود: برای ارتقای تصفیه‌خانه آب آشامیدنی اردبیل به سیستم نوین DAF نیز مطالعات اولیه انجام و بخشی از مراحل اجرایی نیز پیش رفته است که امیدواریم امسال این سیستم به طور کامل به بهره‌برداری برسد تا شاهد افزایش کیفیت آب آشامیدنی اردبیل باشیم.

وی ادامه داد: این سد با توجه به شرایط مخزن آن قادر به تامین توام آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان نیست و برای جبران کسری آن اقدامات توسعه‌ای در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین درباره آخرین وضعیت احداث سدهای کلاسر گرمی و شهید پستی هشجین گفت: با وجود مکاتبات و مذاکراتی که به همراه نمایندگان با مدیریت سازمان برنامه و بودجه شده است، هنوز مساعدت لازم برای تسریع در عملیات احداث سد کلاسر گرمی و شهید پستی هشجین خلخال صورت نگرفته است.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر روند احداث سد کلاسر گرمی که عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ شروع شده، متوقف شده و برای تسریع عملیات اجرایی سد هشتجین خلخال هم اختصاص یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هنوز تحقق نیافته است

Share