دکتر محمود رنجبر: از تک روی و نگاه قومی فاصله بگیریم

خاطره قابل تامل رییس پژوهشکده گیلان‌شناسی؛ وقتی چین برای برنج گیلان هم برنامه دارد

دکتر محمود رنجبر گفت: اگر نگاه ما بخشی باشد همواره یک مقطعی از نگاه جنگل را می‌بینیم و به واسطه نگاه بخشی خود آن را در جوف قبیله خود قرار بدهیم و طیف وسیعی را نبینیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست علمی زندگی و زمانه حسن خان آلیانی (معین الرعایا) با حضور جمعی از چهره های علمی و فرهنگی برگزار شد.

دکتر محمود رنجبر در این نشست با بیان اینکه فضای مجازی یک شمشیر دولبه است، یادآور شد: فضای مجازی در عین حال که به انتقال اطلاعات سرعت می‌بخشد، ایراد بزرگ آن شبهه‌افکنی در باب پژوهش‌ها و گزاره‌های قطعی است.

رییس پژوهشکده گیلان‌شناسی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نبود قابلیت تحلیل در فضای مجازی شاهد این هستیم که گزاره‌هایی مطرح شده که باعث انحطاط در یک روال منطقی می‌شود.

رنجبر با اشاره به نهضت جنگل بیان کرد: بنیان و اساس نهضت جنگل این بوده که تمام اقوامی که در این نهضت فعال بوده آمد و تمام ایرانیان آزاداندیش در تلاش هستند که نهضت جنگل را به عنوان یک طیف ببینند و نگاه بخشی نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر نگاه ما بخشی باشد همواره یک مقطعی از نهضت جنگل را می‌بینیم و به واسطه نگاه بخشی خود آن را در جوف قبیله خود قرار بدهیم و طیف وسیعی را نبینیم.

دکتر رنجبر در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دانشجوی دوره دکترای خود که اهل کشور چین بود اشاره کرد و گفت: ایشان که استان گیلان را به مدت ۳ ماه گشته بود، عنوان پایان نامه خود را «کته در گیلان» معرفی کرد و من که از چنین عنوانی تعجب کرده بودم از او توضیح خواستم.

وی ادامه داد: این دانشجویی چینی در توضیح بیشتر پایان نامه خود اعلام کرد که در دانشگاه پکن پایان نامه‌ای در رابطه با «ارث در گیلان» صورت گرفته و در آنجا نتیجه گیری شده بود که طی سالهای آتی به دلیل تقسیم زمینهای زراعی و کوچک شدن آن‌ها به دلیل قانون ارث، دیگر کشاورزی در گیلان صرفه اقتصادی ندارد و شما مجبور به واردات برنج خواهید شد.

رییس پژوهشکده گیلان‌شناسی بیان کرد: ایشان به من گفت که دومین پایان نامه مربوط به من میشود و آمده‌ام تا ذایقه شما مردم برنج خور گیلانی را بسنجم تا برای شما در چین برنج هاشمی، طارم و خزر بکاریم.

وی ادامه داد: ببینید آن‌ها در چین دنبال چه هستند و ما دنبال چه چیزی! اگر بتوانیم همان نگاه فرابخشی را به نهضت جنگل داشته باشیم و از تک روی و نگاه قومی فاصله بگیریم با اهمیت خواهد بود. به این فکر کنیم که کره‌ای‌ها از یک افسانه یک صفحه و نیمی سریال ۱۵۰ قسمتی جومونگ را ساخته‌اند اما پس از سریال کوچک جنگلی چرا هیچ سریال موفق دیگری در رابطه با نهضت جنگل ساخته نشد؟!

Share