راهکارهای صرفه جویی؛

افزایش مصرف آب و برق در تابستان | چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم؟

با آغاز فصل گرما مصرف انرژی همچون آب و برق برای استفاده از وسایل سرمایشی و… افزایش می‌یابد که با رعایت راهکارهای ساده‌ای می‌توان در شرایط بحرانی تامین آب در مصرف آن صرفه جویی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،

با آغاز فصل گرما و میزان استفاده از سیستم سرمایشی افزایش می‌یابد و با توجه به کمبود بارش و مسئله بحران آب همچنین مشکل تامین برق و انرژی که هرساله در این فصل وجود دارد، چگونگی مصرف انرژی اعم از آب و برق اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه به چند نکته درباره مصرف بهینه انرژی اشاره خواهیم کرد:

*بر اساس مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۹ که درباره صرفه جویی انرژی در ساختمان است، دمای ساختمان باید در فصل تابستان بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد باشد.

*در ازای هر درجه انحراف از دمای معیار استاندارد، مصرف انرژی درصد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

* در فصل تابستان که کشور با مشکل اوج مصرف و قطعی برق مواجه می‌شود، بهترین راه برون‌رفت از این مساله و آگاهی بخشی عمومی به مردم درباره مصرف کننده‌های انرژی الکتریکی از جمله سیستم‌های روشنایی، سرمایش، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، اتو، جاروبرقی، سشوار و … است که در ساعات اوج مصرف برق و در هر استانی به تفکیک اعلام می‌شود.

* زمانی که می‌خواهیم تجهیزات ساختمان مانند یخچال، لباسشویی و عمده تجهیزات الکتریکی منزل را تعویض کنیم، باید به برچسب انرژی تجهیزات توجه داشته باشیم.

* بیشترین اقلیم حاکم بر کشور، اقلیم گرم، گرم و خشک، گرم و نیمه مرطوب ، گرم و مرطوب ، معتدل یا خشک و معتدل یا مرطوب است. نکته قابل توجه این است که در نواحی جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس که علاوه بر گرما، رطوبت بسیار بالایی نیز حاکم است باید از سیستم‌های سرمایشی تراکمی همچون چیلر و کولرگازی – که رطوبت را جذب می‌کند – استفاده شود.

*در مناطقی که رطوبت هوای زیادی دارند، استفاده از سیستم‌های سرمایشی همچون کولرهای گازی و چیلرها الزام دارد ولی در مناطق کویری ایران همچون، یزد، کرمان، اصفهان وحتی تهران رطوبت هوا زیاد نیست و اگر از سیستم‌های سرمایشی تراکمی استفاده کنیم، این سیستم‌ها همان اندک رطوبت هوا را نیز جذب می‌کنند و  از رطوبت هوا به‌طور چشمگیری کاسته می‌شود

* برای یک خانه صدمتری در تهران در صورت استفاده از سیستم‌های سرمایشی تراکمی برق مصرفی حدود پنج برابر در فصل گرما افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود در مناطقی که رطوبت کمی دارند از کولر آبی استفاده شود.

* مصرف برق نسبت به منابع آبی وضعیت بدتری دارد چراکه آب مصرفی کولر بسیار قابل کنترل‌تر از برق مصرفی سیستم‌های سرمایشی تراکمی است. به این معنا که اگر تمهیداتی آسانی همچون استفاده از پوشال مناسب، تهیه سایه‌بان برای کولر و رفع نشتی آب را در نظر بگیریم، می‌توانیم مصرف آب را تا ۶۰ درصد در آن کاهش دهیم این در حالیست که با رعایت برخی نکات تنها می‌توانیم ۱۰ درصد مصرف انرژی در کولرهای گازی را کمتر کنیم.

Share