بر اساس اطلاعیه جدید وزارت کار

آغاز اجرای مرحله جدید کالابرگ | اضافه شدن گوشت و اقلام پروتئینی به کالاها

از امروز مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی آغاز می‌شود و همچنان که پیشتر وزیر کار اعلام کرده بود این مرحله در گام نخست از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست میزان یارانه یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی گفت: در گام نخست مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه سال جاری (امروز) برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرا می‌شود و سپس به شکل تدریجی و دهک به دهک پیش رفته و برای سایر دهک‌های تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند.

طرح ملی کالابرگ الکترونیک سال گذشته و در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد و طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۵۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند تا مردم بتوانند خرید کنند.

بر اساس اطلاعیه جدید وزارت کار از امروز سیزدهم خرداد ماه مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

تا پیش از این ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر این طرح پیش بینی شده بود و مردم می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند ولی در حال حاضر با افزوده شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی برای متقاضیان فراهم شده است.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است که در مرحله جدید به یارانه خانوارهایی که این مبلغ را دریافت می‌کنند ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح، امکان استفاده از ۸۰ هزار تومان وجود دارد و ۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ شامل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت در این طرح ملی مشارکت دارند. در شهرها و روستاهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

همچنین خانوارها می‌توانند جهت مشاهده موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه و لیست موجودی کالاها با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

سایر خانوارهای دهک‌های اول تا سوم در مرحله بعدی طرح تحت پوشش قرار خواهند گرفت و زمان اجرای مراحل بعدی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیک که در سال گذشته به شکل آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، گیلان و مرکزی کلید خورد، اکنون به عنوان یک طرح ملی در ۳۱ استان کشور به اجرا درآمده است. اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی و مصوبه مجلس است و دولت بارها اعلام کرده بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند، لذا مردم و متقاضیان مختارند که کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی را انتخاب و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

Share