در شورای حفاظت از منابع آب عنوان شد؛

کمبود آب زراعی در گیلان به بحران تبدیل نمی‌شود | توجه کشاورزان به تقویم زراعی

استاندار گیلان از تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در این استان به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت های احتمالی به شالیکاران استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی امروز (چهار شنبه) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب، با اشاره به شرایط آبی بسیار خاص در استان اظهار کرد: لایروبی آب بندان‌ها باید مورد تاکید قرار گیرد و به تمامی فرمانداران دستور می‌دهم تعداد نهرهای لایروبی شده را به قرارگاه مرکزی اعلام کنند.

وی عنوان کرد: بر ما به عنوان مسئول تکلیف است تا به منظور انجام وظایف و ماموریت ذاتی خود به گونه‌ای عمل کنیم که تولید کننده بخش کشاورزی در سال رشد تولید خسارت نبیند.

استاندار گیلان یکی از دلایل کاهش آب ذخیره شده در این استان را ضعف در بحش آب بندان‌ها دانست و بیان کرد: در این راستا باید راه حلی برای رفع کمبود آب زراعی پیدا کنیم و اقدام‌هایی در این خصوص در دست انجام است.

به اظهار استاندار گیلان، آب زراعی در استان به دو صورت حوزه آبریز سد سفیدرود و به صورت سنتی و علمی تامین می‌شود و به دلیل کاهش آب ذخیره شده در پشت سد قرار گاه جهادی آب زراعی به مدیریت استاندار تشکیل شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم کم آبی در سال زراعی جدید به یک بحران تبدیل شود، گفت: فرمانداران در هر منطقه موظف هستند برای تامین و مدیریت آب پای کار باشند و سازمان آب و جهاد کشاورزی را تنها نگذارند.

وی یادآور شد، کشاورزان عزیز در روزهای آینده از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌های استان میزان توزیع و ایام و ساعات رهاسازی آب را دنبال کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

استاندار متذکر شد، تجهیزاتی که از طریق میراب‌ها در اختیار شهرستان‌ها قرار داده شده است باید به بهترین شیوه استفاده شود زیرا با توجه به کاهش ذخیره آب در پشت سد سفید رود باید از همه ظرفیت‌های دیگر نهایت استفاده صورت گیرد.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی توسط شالیکاران گفت: علاوه بر موارد فوق، جهاد کشاورزی استان باید بذر گواهی شده، سوخت مورد نیاز و کود شیمیایی را در اختیار شالیکاران قرار دهد.

استاندار گیلان در پایان تصریح کرد: از کشاورزان عزیز می‌خواهم با رعایت تقویم زراعی و مدیریت آب و کشت به موقع با مسئولان حوزه آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی همکاری داشته باشند و اطمینان داشته باشند اجازه نمی‌دهیم دچار مشکل شوند.

لایروبی ۶۰۰ کیلومتر از انهار نیازمند به لایروبی

وحید خرمی با اعلام این مطلب در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان که به ریاست استاندار گیلان برگزار شد، گفت: با وجود کاهش ذخیره آب و دشواری‌های پیش رو ناشی از محدودیت منابع آبی، کشاورزان نگران نباشند؛ چرا که درصورت توجه کامل به توصیه متولیان این بخش و حرکت همگام با تقویم زراعی تلاش می‌شود امسال را همچون سال گذشته با انسجام و هماهنگی با موفقیت از این شرایط عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ذخیره آب سد سفیدرود، رهاسازی آب کشاورزی در نیمه دوم اردیبهشت ماه انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن فصل گرما دیگر انتظار بارش‌هایی که در ذخیره آب سد به طور چشمگیر تاثیر گذار باشند، نمی‌توان داشت، بنابراین باید کشاورزان استان از آب‌های در دسترس خود همچون زهکش‌ها، رودخانه‌ها و اب باران برای کشاورزی خود بهره بگیرند.

خرّمی تصریح کرد: کشاورزان لایروبی انهار مزارع خود را انجام دهند؛ ضمن اینکه برای بهره گیری همه زارعین از آب انصاف داشته و نوبت‌بندی را رعایت کنند و اطمینان داشته باشند که در اینصورت آب با برنامه زمانبندی شده به میزان لازم در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه تلاش شده تا از تمامی ظرفیت‌های آبی استان به طور بهینه استفاده شود، گفت: تمامی ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق مورد بررسی و تعمیر و آماده برای قرار گرفتن در مدار و بهره برداری شده است.

خرّمی با اشاره به برنامه ریزی ۵۰۰ کیلومتری لایروبی انهار در استان گیلان اظهار داشت: تا کنون حدود ۶۰۰ کیلومتر از انهار نیازمند به لایروبی انجام و تا پیش از رهاسازی آب نیز ادامه خواهد داشت.

Share