یک مرشد جوان:

پهلوانی زیباترین آهنگ ورزش‌ باستانی است | زورخانه، خانه امیر المومنین (ع) است

یک مرشد با بیان اینکه پهلوانی زیباترین آهنگ ورزش‌ باستانی است، گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تنها ورزش ملی و باستانی بوده که تواضع و گذشت از مهم‌ترین اصل این ورزش است، علی‌رغم اینکه باعث توانمندی جسم می‌شود، روح انسان را هم صیقل می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، ۱۷ شوال (۱۸ اردیبهشت‌ماه) مصادف با سالروز نبرد پهلوانی بزرگ جوانمرد عالم بشریت حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق به نام روز «ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای» نامگذاری شده است؛ به مناسبت گرامیداشت هفته ورزش پهلوانی گفت‌وگویی با امیرحسن علیزاده، مرشد جوان اهل رشت انجام دادیم.

امیرحسین علیزاده، مرشد و مربی مرشدی، در خصوص ورود به ورزش پهلوانی اظهار کرد: از سن ۶ سالگی افتخار داشتم با همراهی پدرم که خود از پیشکسوتان ورزش پهلوانی است در دوره‌های زورخانه حقیقت واقع در سه راه پاستوریزه رشت که متعلق به مرحوم حسن حقیقت است، شرکت کنم.

وی با بیان اینکه ورزش باستانی و پهلوانی، ورزش خانوادگی ماست، افزود: پدربزرگم و پدرم و حالا من افتخار داشتیم در این رشته ورزشی فعالیت کنیم، پدربزرگم از قهرمانان کشور بوده و اولین مربی من پدرم «محمود علیزاده» که سابقه چندین دوره قهرمانی کشور و استان را دارد، بوده لذا از کودکی با این ورزش پرورش یافتم و به این رشته ورزشی ورود کردم.

علیزاده در خصوص علاقمندی به ورزش پهلوانی گفت: همراهی‌ها و حمایت پدرم باعث علاقه‌ام به ورزش پهلوانی شد و همچنین علاقه به اشعار پهلوانی در مدح مولی علی (ع) و ضرب‌آهنگ‌ها باعث شد که به مرشدی گرایش پیدا کنم و تخصصی به این امر بپردازم.

این مرشد جوان با بیان اینکه دوره مرشدی را زیر نظر پدرم گذراندم و خدا را شکر توانستم عناوین مختلفی را در مرشدی کسب کنم و همچنین در سال ۱۴۰۱ هم در دوره داوری مرشدی شرکت کردم، تصریح کرد: بزرگترین افتخارم این بود که در جشنواره فستیوال جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که به میزبانی شهر باکو در کشور آذربایجان بزگرار شد، به‌عنوان مرشد عضو تیم ملی دعوت شدم.

وی در خصوص رابطه مرشد و ورزشکار در هنگام ورزش ادامه داد: مرشد و ورزشکار مکمل همدیگر هستند و باید با هم در ورزش هماهنگ باشند، در مسابقات هماهنگی مرشد و ورزشکار امتیاز دارد.

علیزاده در خصوص ویژگی‌های یک مرشد خوب بیان کرد: ورزش باستانی و پهلوانی تنها ورزش ملی و مذهبی ماست لذا یک مرشد خوب باید مردم‌دار و از نظر اخلاقیات درجات عالی باشد چون یک مرشد به عبارتی هدایت‌کننده و مدیر است که باید پایبند به اصول اخلاقی و مذهبی باشد. علاوه‌بر این صدای خوب و استعداد ضرب و آهنگ هم ملاک است که با گذراندن دوره آموزشی می‌تواند شرایط لازم را کسب کند، اما مهم این است که یک مرشد در آداب و سبک زندگی مردم‌داری را اصل قرار دهد چون الگوی جامعه است.

این مرشد رشتی در خصوص چگونگی انتخاب اشعاری که در سردم‌ها خوانده می‌شود، افزود: اشعاری که مرشد در سردم‌ها می‌خواند متناسب با مناسبت‌های مختلف متفاوت است اما اغلب در مرام پهلوانی، جوانمردی، پند به صورت حماسه‌سرایی در قالب دستگاه‌های مختف ماهور و شور با ریتم و آهنگ‌های زیبا می‌باشد. حتی در برخی مناسبت‌های خاص به صورت ادغام برخی از مداحی‌ها اجرا می‌شود. در انتخاب اشعار اصل بر این است بیشتر حماسه‌ای و پهلوانی باشد؛ به عبارتی پهلوانی خواندن در مرشدی بسیار مهم است.

وی در خصوص اینکه چرا این رشته به ورزش ملی و مذهبی شهرت یافته، گفت: در قدیم الایام زورخانه محل گرفتن حاجات بوده و افراد برای گرفتن حاجات به زورخانه مراجعه می‌کردند و همچنین پناهی برای ورزشکاران، مرشدها و مدعوین بوده و حتی عده‌ای نذر می‌کردند. ما که خانوادگی در این رشته ورزشی هستیم بارها شاهد اتفاقات خوشایند رضایتمندی مردم بوده‌ایم.

علیزاده با بیان اینکه پهلوانی زیباترین آهنگ ورزش باستانی است، تاکید کرد: تواضع و گذشت از مهم‌ترین اصل ورزش پهلوانی است، وزشکاران یکدیگر را برادر و همنوع می‌دانند و این صمیمیت باعث شده مرام پهلوانی در این ورزش ریشه دوانده؛ صله رحم مرشدان و گلریزان برای خانواده‌های کم‌برخوردار از آیین‌های مرسوم ورزش باستانی و پهلوانی است که در راستای امورات خیر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد بر این است که زورخانه، خانه امیر المومنین (ع) است، بیان کرد: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تنها ورزش ملی و باستانی است و علی‌رغم اینکه باعث قدرت و توانایی جسم می‌شود، روح انسان را هم صیقل می‌دهد؛ ورزشی است که منشور اخلاقیات دارد و اشعاری که مرشدان می‌خوانند برگرفته از شاهنامه بوده و باعث آرامش خاطر می‌شود.

این مرشد جوان با بیان اینکه ورزش باستانی هر روز و هر مراسمش خاطره است، اضافه کرد: اخیرا در زورخانه در سردم ضرب گرفته بودم و ورزشکاران هم مشغول ورزش بودند، آقایی با حال پریشان و ظاهر ژولیده و نامناسب وارد زورخانه شد و بلند بلند شروع به گریه کرد، اشعاری هم خوانده می‌شد در مدح امیر المومنین (ع) بود و شدت گریه این آقا ادامه داشت تا اینکه بالاخره از زورخانه رفت.

وی افزود: چند روزی گذشت و این آقا آمد و گفت آن روز تصمیم گرفته بودم بنا بر شرایط و فشاری که تحمل می‌کردم، خودکشی کنم اما حین رد شدن از جلوی زورخانه، صدای ضرب و اشعار توجهم را جلب کرد و وارد زورخانه شدم تا برای آخرین بار با تمام وجود قبل از اجرای تصمیمم از خدا کمک بخواهم، به لطف خدا گره از کارم باز شد و انگار خداوند زندگی مجددی به من بخشیده است.

این مرشد جوان رشتی خاطرنشان کرد: هیئت ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی شهرستان رشت شرایط مقدماتی را فراهم کرده تا برای اولین بار میزبان برگزاری دوره آموزش مرشدی باشد، ورزشکاری که علاقه مند است مرشد شود حتما باید یک دوره ورزشی کوتاه را در مدت ۶ ماه طی کند و پس از استعدادیابی می‌تواند در دوره مرشدی شرکت کند. این دوره قرار است در زورخانه امام علی (ع) واقع در میدان رازی رشت برگزار شود.

علیزاده در خصوص استقبال از ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در استان بیان کرد: با حمایت‌های احمد ابراهیمی، رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی استان این ورزش در استان بهتر و بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته؛ یکی از دلایلی که این ورزش غریب واقع شده‌ عدم رسانه‌ای شدن است، در این راستا با تلاش‌های رئیس فدراسیون در تمام اختتامیه و افتتاحیه‌های دستگاه‌های اجرایی مقرر شده بعد از قرائت قرآن و اجرای سرود ملی، برنامه با «سلام باستانی» آغاز شود که باعث رونق ورزش باستانی شده، علاوه‌بر این ویژه‌برنامه «استعداد گیلانی» که از شبکه استانی باران تهیه و پخش شد هم به رونق این رشته ورزشی کمک کرد.

وی تصریح کرد: علاقه مندان به رشته ورزش‌های پهلوانی می‌توانند جهت ثبت‌نام یا کسب اطلاعات بیشتر به دفتر هیئت ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی شهرستان رشت و زورخانه حقیقت واقع در سه راه پاستوریزه، خیابان شهدا مراجعه کنند.

این مرشد جوان بیان کرد: از تلاش‌ها و زحمات و حمایت‌های رئیس هیئت استان و دبیر هیئت، رئیس هیئت شهرستان رشت و کمیته مرشدان استان تشکر و قدردانی می‌کنم، زیرا به همت این بزرگواران جایگاه و امکانات ورزش پهلوانی در استان و شهرستان ارتقا پیدا کرده است، همچنین قدردان پدر و مربی بزرگوارم به جهت حمایت‌ها و همراهی‌های همیشگی هستم.

علیزاده افزود: امید است در راستای ترویج ورزش پهلوانی شاهد حضور بیشتر و پر رنگ اصحاب رسانه در زورخانه که خانه امیرالمومنین است، جهت انعکاس مسابقات و آیین‌های پهلوانی و باستانی باشیم.

Share