مشاور عالی فرمانده سپاه:

محاکمه دانه درشت‌ها دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد | دوربین‌ها در سطح شهر برای شبکه امنیتی است نه حجاب

فرمانده سابق اطلاعات سپاه درباره محاکمه روحانی گفت: دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. اما اینکه الان اولویت ما محاکمه قبلی‌ها است؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببریم و پیشرفت کشور را دنبال کنیم یا حتی موضوع اقتصاد و پیشرفت را تبدیل به دعوا سیاسی کنیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دانشجو، حجت‌الاسلام حسین طائب، مشاور عالی فرمانده سپاه، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه خوارزمی به تبیین وضعیت کشور در سه عرصه بین المللی، منطقه‌ای و داخلی پرداخت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

طائب در ابتدای جلسه به تقسیم جهان بین دو ابرقدرت شوروی و آمریکا در قرن پیش اشاره کرد و گفت: در آن زمان هردو ابرقدرت اعتقاد داشتند که ایران نباید به عنوان یک قدرت نه شرقی و نه غربی شکل بگیرد. با این حال انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و یکی از این دو ابرقدرت با فروپاشی مواجه شد.

مشاور عالی فرمانده سپاه ادامه داد: در این زمان آمریکایی‌ها احساس کردند رقیب ندارند و یکه تازی بر جهان را شروع کردند. با تدوین استراتژی امنیت ملی به دنبال پیشگیری از نابودی و فروپاشی بودند.

وی با اشاره به اینکه سند استراتژی امنیت ملی آمریکا ابتدا تا سال ۲۰۲۵ و سپس تا ۲۰۳۰ تدوین شده، گفت: در این سند آمده که تا هفت سال دیگر آمریکا وارد چه چالش‌هایی می‌شود. موضوعاتی مانند واگرایی در غرب و هم گرایی در شرق، واگرایی بین اروپا و آمریکا و بین اسرائیل و آمریکا، چالش‌های امنیتی آمریکا در سال ۲۰۲۴ و… در این سند اشاره شده است.

فرصت‌های ایران برای تولید قدرت بیشتر

طائب بیان کرد: شکست هژمونی امریکا، باعث فرصت‌سازی و تولید بیشتر قدرت انقلاب اسلامی در صحنه بین المللی می‌شود. همگرایی کشورهای منطقه با ایران بیشتر می‌شود و همین امر زمینه‌ای برای امتیازگیری بیشتر ایران در مذاکرات آینده خواهد بود.

وی به برخی پیشرفت‌های زیرساختی در کشورمان طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: توسعه در حوزه آب، دارو و سلاح زیاد بوده و باعث می‌شود که وابستگی ما به ارز کاهش یابد. ۶ کانال از دریای عمان آب را به کشور منتقل می‌کند. صادرات ما در ۹۲ حدود ۴۸ میلیارد دلار بوده و در ۱۴۰۱ به بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که در زیرساخت‌ها داریم پیشرفت می‌کنیم.

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: اگر بخواهیم در این نظام جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، ابتدا باید استحکام درونی را تقویت کنیم که این امر با تحول به دست می‌آید. تحول در عناصر قدرت را باید بپذیریم.

تعریف حکمرانی جدید

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نگران عملکرد ایران در منطقه هستند، گفت: آنان معتقدند که ایران دو کار اساسی دارد؛ اول اینکه مدل دموکراسی را تضعیف می‌کنند و دوم مدل جدید حکمرانی به جهان معرفی می‌کنند. با این حال تصویری که از ایران به مردم معرفی می‌کنند این است که حکومت ایران دیکتاتور است.

طائب در ادامه این جلسه به سوالات دانشجویان پاسخ داد و گفت: ما می‌گوییم که در صحنه جهانی، آمریکایی‌ها یک نقشه داشتند. می‌خواستند پس از جنگ سرد آقای جهانی باشند. ایران در آن زمان سلاح راهبردی برای مقابله با غرب نداشت. موشکی و دفاعی کشور تجهیز نمی‌شد. نفت ما را آمریکایی‌ها می‌بردند و تجهیزاتمان وارداتی بود. اما امروز در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت سلاح، بهداشت و درمان و… پیشرفت کرده ایم. قبلا مردم منطقه برای امور بهداشتی و درمانی خود باید به امریکا و اروپا می‌رفتند اکنون کیفیت درمان در ایران بالا و مقرون به صرفه است و به همین دلیل به ایران می‌آیند.

وی به ضرورت صادرات مازاد تولید در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون می‌توانیم تا هشت میلیون تن ترانزیت کالا داشته باشیم. اگر خط ترانزیتی جدید ایجاد کنیم، این ظرفیت تا ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. روسیه ۳۰۰ میلیون تن تجارت خارجی دارد.

مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: تا زمانی که این زیرساخت‌ها ایجاد نشده، مسائل داخلی ما ادامه پیدا می‌کند و ارز گران می‌شود. زمانی می‌گفتیم که ۳۰ میلیارد دلار، اکنون می‌گوییم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز در خانه‌ها جمع شده است. ارز دست مردم باقی می‌ماند و پیشرفت اتفاق نمی‌افتد. برای احداث پالایشگاه و ایجاد زیرساخت‌ها به ارز نیاز داریم.

وی ادامه داد: اکنون به توانایی اورهال کردن هواپیما را داریم و به جایی رسیده که کشورهای دیگر هم که تحریم می‌شوند، هواپیماهای قدیمی خود را برای اورهال به ایران می‌آورند. این راهی برای وارد کردن ارز به کشور است.

دانشجویان در قضاوت انصاف داشته باشند

طائب از دانشجویان خواست تا در قضاوت‌هایشان انصاف داشته باشند، گفت: باید مهاجرت را در حوزه‌های مختلف مدیریت کنیم. پس از کرونا خدمات ما در حوزه بهداری و پرستاری را دیدند، اکنون کشورهای زیادی به دنبال جذب پرستاران ما هستند.

وی تأکید کرد: گرانی داریم. این گرانی‌ها متأثر از بازی است که بخشی از این بازی را دشمن بازی می‌کند و بخشی دیگر متعلق به خودمان است.

مشاور عالی فرمانده سپاه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص آزادی بیان در ایران گفت: پس از آنکه از مسئولیت خارج شدم، مشغول جهاد تبیین هستم و دانشگاه‌های زیادی رفته ام. آیا دیده‌اید با یکی از دانشجویان این دانشگاه‌ها به دلیل سوال از من برخورد شده باشد؟

هیچ کشوری اجازه براندازی نمی‌دهد

وی تأکید کرد: هیچ کشوری عامل بیگانه را قبول نمی‌کند چه نخبه باشد چه نباشد. سال ۷۱ یا ۷۰ که معاون ضدجاسوسی وزارت اطلاعات بودم، آمریکایی‌ها که نفت کشور ما را از دست داده بودند، یک نفر را به عنوان نخبه شیمی معرفی کردند تا در وزارت نفت مشغول شود. برنامه‌شان این بود که پس از مدتی به عنوان وزیر نفت باشد. ما مخالفت کردیم. سیستم اطلاعاتی این را فهمید و چرا باید اجازه دهیم چنین فردی حتی نخبه باشد، به وزارت نفت بیاید؟

طائب اشاره کرد: در زمانی که غرب دنبال براندازی در کشور است، ما باید داخل را آرام نگه داری. وقتی آمریکایی‌ها صراحتا می‌گویند که در امور ایران دخالت می‌کنند و اسرائیلی‌ها می‌گویند که در ایران مشغول عملیات هستند، نباید مقابله کنیم؟

وی با بیان اینکه اعتراض با براندازی فرق می‌کند، گفت: هیچ کشوری اجازه براندازی نمی‌دهد. در اعتراضات با کسی که می‌خواهد نفوذ کند، مقابله می‌کنیم. نفوذی هم در حاکمیت بوده، هم در حوزه‌های سیاسی و هم اجتماعی. در نفوذی‌های حاکمیت هیچگونه کوتاهی نکرده‌ایم و هر موردی دیده‌ام برخورد کرده ایم. اما اگر نفوذی در جمعیت باشد، باید برخورد کنیم.

طائب در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رهبر به گروهی از زندانیان سیاسی عفو دادند با این حال برخورد دانشگاه‌ها با دانشجویان سنگین است، گفت: آن عفو برای زندانیان بود. اگر همان وسط اغتشاشات فرمان عفو می‌دادند، اثر نداشت. ما آنچه می‌خواهیم برداریم، مقابله با نفوذی هاست.

روند مقابله با فساد افزایشی است

مشاور عالی فرمانده سپاه در پاسخ به سوال دیگری از دانشجویان خواست خود را نماینده ملت معرفی نکنند، گفت: معتقدم که روند فساد کاهشی است و روند مبارزه با فساد افزایشی است. در جریان مبارزه با فساد حتی خانه‌نشین شده ام. عمده فساد از طریق جریان خارجی به داخلی است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب اعلام عمومی کردند که مراقب ثروت‌های بادآورده باشید، گفت: آن زمان مبارزه جدی می‌کردیم با فساد، اما چون دوره توسعه بود، مطرح نمی‌شد. هرچه پیشتر آمدیم، برخوردها قوی‌تر شد. برادر رئیس جمهور، پسر رئیس جمهور و… از جمله افرادی هستند که با آنان برخورد شده است.

طائب تأکید کرد: اگر در مبارزه با فساد موفق می‌شدیم، بسیاری از مشکلات امروز کشور نبود. اما می‌خوام بگویم که هرچه جلوتر می‌رویم، جریان ثروت از قدرت بیشتر می‌شود، ولی مقابله با فساد هم بیشتر شده است.

وی خطاب به دانشجویی که سوال پرسیده بود، گفت: گفتید مصونیت، چه کسی مصونیت دارد؟ به مقابله با فساد در آمریکا اشاره کردید؛ مگر جنبش ۹۹ درصد را سرکوب نکردند؟ کدام بخش حقوق بشر در اروپا اتفاق افتاده است؟

اقتصاد را تبدیل به دعوای سیاسی نکنیم

مشاور عالی فرمانده سپاه درباره محاکمه روحانی گفت: دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. اما اینکه الان اولویت ما محاکمه قبلی‌ها است؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببریم و پیشرفت کشور را دنبال کنیم یا حتی موضوع اقتصاد و پیشرفت را تبدیل به دعوا سیاسی کنیم؟

وی ادامه داد: اگر این دولت موفق شد و نشان بدهد که روندها را تغییر داده، پایان ۴ سال نشان دهد که پیشرفت در کشور اتفاق می‌افتد، آن موقع مطالبه‌گری صورت می‌گیرد. مطالبه‌گری بخشی نیست؛ مطالبه عمومی است با برخورد کسی که ترک فعل کرده است. مفاسد را نمی‌گویم.

طائب در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان برای استفاده از دوربین برای مقابله با بدحجابی گفت: دوربین برای فساد امنیتی است و برنامه دزار مدت دارد.

وی درخصوص اینکه دغدغه مسئولان، موضوع حجاب است، گفت: چه کسی چنین حرفی زده است؟ اگر دغدغه این بود، استیضاح نباید شکل بگیرد مگر مسئولان فرهنگی، عزل و نصب‌ها نباید اتفاق می‌افتاد.

Share