محققان می گویند؛

بازماندگان سکته با ریسک بالای زوال عقل روبرو هستند

یک مطالعه جدید به چگونگی ارتباط سکته مغزی و اختلالات شناختی پرداخته است. بیش از نیمی از افرادی که از سکته جان سالم به در می‌برند، دچار اختلالات شناختی می‌شوند، که از مشکلات خفیف حافظه و توجه گرفته تا زوال عقل را شامل می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از هلث لاین، این تحقیق نشان داد که از هر ۳ نفری که سکته می‌کنند، ۱ نفر در عرض ۵ سال دچار زوال عقل می‌شوند.

بر اساس تحقیقات جدید انجمن قلب آمریکا، بیش از نیمی از افرادی که از سکته جان سالم به در می‌برند، دچار اختلالات شناختی می‌شوند، که از مشکلات خفیف حافظه و توجه گرفته تا زوال عقل را شامل می‌شود.

محققان مجموعه‌ای از کارآزمایی‌های بالینی را در مورد شیوع، تشخیص و مدیریت اختلال شناختی پس از سکته مغزی مرور کردند.

آنها دریافتند که تا ۲۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی با اختلال شناختی خفیف در عرض یک سال به طور کامل بهبود می‌یابند، با این حال، اکثر افراد هرگز عملکرد شناختی قبل از سکته مغزی خود را به دست نمی‌آورند.

از آنجایی که اختلال شناختی در میان بازماندگان سکته مغزی رایج است و اغلب کمتر تشخیص داده می‌شود، محققان امیدوارند یافته‌های آنها اهمیت غربالگری منظم را برجسته کند.

دکتر «لیرون سینوانی»، استادیار مؤسسه تحقیقات پزشکی فاینشتاین در نیویورک، می‌گوید: «غربالگری زودهنگام و نظارت مداوم بسیار مهم است زیرا اختلال شناختی پس از سکته مغزی در طول زمان پیشرفت می‌کند.»

سینوانی در ادامه افزود: «درمان شناختی زودهنگام و پرداختن به عوامل خطر سکته مغزی ممکن است در بهبود نتایج کلیدی باشد.»

بر اساس این گزارش، اختلالات شناختی در سال اول پس از سکته مغزی شایع‌تر است و تقریباً ۶۰ درصد از بیماران سکته مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از افراد، به ویژه آنهایی که سابقه سکته مغزی دارند، دچار افت شناختی دیررس می‌شوند که ماه‌ها پس از سکته آنها اتفاق می‌افتد.

سکته مغزی منجر به مشکلات شناختی می‌شود زیرا باعث کمبود جریان خون و اکسیژن به مغز شده و آسیب عصبی و حتی مرگ را به همراه دارد که می‌تواند مستقیماً منجر به اختلال شناختی و زوال عقل شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که اختلال شناختی قبل از سکته مغزی، سن بالا، فشار خون بالا و دیابت نیز می‌تواند در کاهش شناختی در آینده نقش داشته باشد.

شدت اختلال شناختی، که می‌تواند از اختلال خفیف تا زوال عقل متغیر باشد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تأثیر شدت سکته مغزی و اینکه آیا قبلاً سکته‌های مغزی داشته‌اند یا خیر، بستگی دارد.

Share