تنها کاهش نرخ دلار است که می‌تواند خودرو را ارزان کند؛

افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش قیمت خودروهای خارجی+ جدول

قیمت خودرو امروز، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، نوسان زیادی را تجربه کرد. در این میان خودروهای داخلی با افزایش و خودروهای مونتاژی و خارجی با کاهش قیمت مواجه شدند. کارشناسان معتقدند تنها کاهش نرخ دلار است که می‌تواند خودرو را ارزان کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو امروز، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ با تغییراتی مواجه شد. قیمت خودرو در هفته‌های گذشته تحت تاثیر ثبات نسبی در نرخ ارز و همچنین برگزاری مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه روند کاهشی به خود گرفت. اما این روند ادامه‌دار نبود و بازار مجدداً شاهد افزایش قیمت‌ها شد. غیبت تعدادی از خودروسازان در مرحله دوم طرح فروش در سامانه یکپارچه و عرضه تعداد محدودی خودرو نسبت به مرحله قبلی، یکی از عوامل بازگشت بازار به مدار صعودی شناخته می‌شود.

در این میان باید این نکته را یادآور شد که افزایش قیمت‌ها در حال حاضر محدود به خودروهای داخلی است. قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی طی روزهای گذشته تحت تاثیر بلاتکلیفی‌ بر سر تعیین قیمت‌های نهایی در درب کارخانه با نوساناتی همراه است.

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو در لحظه نگارش این گزارش به این شرح ثبت شده است:

قیمت پراید ۱۳۱ در روزهای گذشته تغییر قیمتی را تجربه نکرد و در نرخ ۳۵۰ میلیون تومان ثابت ماند. این درحالی است که پراید ۱۱۱ قیمت ۳۶۰ میلیون تومان را به ثبت رساند.

قیمت پژو پارس LX TU۵، ساخت ۱۴۰۱ که در روزهای اخیر جهش چشم‌گیری را تجربه کرده بود و تا ۷۱۰ میلیون تومان پیش رفته بود، امروز ۲۴ اردیبهشت ماه با افزایش ۱۳ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، نرخ ۶۷۹ میلیون تومان را ثبت کرد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۱ که یکی از محصولات پرطرفدار بازار است، امروز ۱۱ میلیون تومان گران و در نرخ ۵۹۲ میلیون تومان عرضه شد.

قیمت تارا اتوماتیک که مدل ۱۴۰۲ آن به‌تازگی وارد بازار شده است، امروز ۱۷ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در نرخ ۹۲۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی

قیمت ام وی ام X۲۲ PRO به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید. قیمت جک J۴ ساخت ۱۴۰۲ هشت میلیون تومان کاهش قیمت داشت و  نرخ ۹۶۰ میلیون تومان را به ثبت رساند.

قیمت فردا SX۵  هیبرید ساخت ۱۴۰۱ اما امروز، یکشنبه، با ورود به کانال یک میلیارد تومانی، نرخ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو گفت: نوسانات قیمت خودرو  تحت تاثیر دو عامل رخ داد. اولین مورد نوسانات ارزی است که در روزهای اخیر سیر نزولی داشت. اما در طرف دیگر ماجرا بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیاست‌های مردم قرار دارد.

او توضیح داد: برای مثال، مردم به سیاست واردات خودرو که توسط دولت طرح شد اعتماد می‌کنند، اما در آینده مشاهده می‌شود که این سیاست هیچ تاثیری بر بازار خودرو نداشته و حتی بازار ملتهب‌تر از گذشته شده است. در نهایت نیز بازار این سیگنال را دریافت می‌کند که طرح‌های مختلف خودرو قرار نیست باعث کاهش قیمت‌ها را در پی داشته باشد و بدون توجه به این طرح‌ها به روند پیشین خود ادامه می‌دهد.

مصطفوی افزود: باتوجه به انتظارات تورمی در اقتصاد ایران و کاهش تولید برخی از خودروسازان پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در آینده با یک شیب ملایم درحال افزایش باشد. در حال حاضر تنها کاهش نرخ دلار می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود.

Share