در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر عنوان شد

اعتیاد بزرگترین آسیب اجتماعی کشور است

اولین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان در سال ۱۴۰۲ با حضور مدیران دستگاههای عضو، به ریاست مصطفی‌پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی اباذری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گیلان در این جلسه گفت: خوشبختانه مجموعه شورای هماهنگی استان در حوزه‌های گوناگون این عرصه اقدامات بسیار خوبی را با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های عضو در سال ۱۴۰۱ انجام داده و این بیانگر عزم جدی استاندار محترم بعنوان ریاست این شورا و همه دستگاه‌های عضو شورا و کمیته‌های تخصصی در راستای مبارزه همه جانبه با این معضل و گرفتاری بزرگ اجتماعی است.
وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، گفت: در حوزه‌های مختلف اعم از مقابله با ورود و عرضه موادمخدر، درمان و حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی، حقوقی و قضایی و همچنین فرهنگی و پیشگیری اقدامات مؤثری انجام گرفته است که می‌توان به اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر و خرده فروشان، طرح ساماندهی معتادین متجاهر، راه اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی استان، اجرای مستمر طرح یاریگران زندگی، جشنواره نوجوان سالم و… اشاره کرد.
اباذری گفت: در سال گذشته پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های گسترده شورای هماهنگی و حمایت و دیدگاه مثبت دولت جدید و پیگیری‌های مجدانه استاندار محترم بالاخره مرکز جدید نگهداری درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ مردان با ظرفیت ۲۵۰ نفر تجهیز، تکمیل و با اخذ مجوز فعالیت از کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده۱۶ به بهره برداری رسید. همچنین تجهیز مرکز ماده۱۶ زنان و اخذ مجوز آن نیز در سال گذشته تحقق یافت امری که طی سنوات قبل‌تر علیرغم تلاش‌های صورت گرفته بی‌نتیجه مانده بود.
دبیر شورای هماهنگی استان ضمن تقدیر از دستگاه‌های اطلاعاتی، عملیاتی و قضائی استان به جهت اقدامات مؤثرشان در حوزه مقابله با ورود و عرضه موادمخدر گفت: استان گیلان در سال گذشته جزو معدود استان‌هایی بود در این حوزه موفق شد کشفیات خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد و این امر جز با روحیه انقلابی، تلاش شبانه روزی و ایثار میسر نشده است و یقین داریم در سالجاری نیز با تداوم این روند ضربات سنگینی به شبکه قاچاق مواد مخدر در استان وارد خواهد آمد.
وی ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان را مهمترین و مفیدترین شیوه برای تضعیف فعالیت شبکه‌های قاچاق موادمخدر دانست و ضمن تشکر از دستگاه محترم قضائی استان به جهت ورود جدی به این عرصه و حمایت از ضابطین در عرصه مبارزه با موادمخدر، ابراز امیدواری کرد این روند در سال جدید نیز تداوم یابد.

اعتیاد بزرگترین آسیب اجتماعی است

مصطفی‌پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان ضمن آرزوی موفقیت دستگاه‌های عضو شورا در حوزه‌های مختلف مبارزه با موادمخدر گفت: اعتیاد یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که معضلات فردی و اجتماعی مختلف دیگری را با خود به همراه می‌آورد و می‌توان گفت برنامه ریزی و مقابله با این آسیب به تنهایی موجب کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش اقدامات فرهنگی و پیشگیری، در کاهش اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: هر چند در زمینه اقدامات سلبی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با تمام توان فعالند و وظیفه خود را به شکل شایسته‌ای انجام می‌دهند ولی نباید فراموش کرد اقدامات ایجابی همانند آموزش و ارتقاء سطح آگاهی و دانش جوانان و نوجوانان که همواره گروه هدف شبکه قاچاق و توزیع موادمخدر هستند، می‌تواند تأثیر بسیار عمیقی در کاهش تقاضا و شیوع اعتیاد در جامعه داشته باشد. لذا همه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی و در رأس آن‌ها آموزش و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در این فرآیند دارد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: درحال حاضر می‌توان اعتیاد را بزرگترین آسیب اجتماعی در کشور دانست آسیبی که به نحوی از انحاء عامل و یا زمینه ساز سایر ناهنجاری‌های اجتماعی و جرائم گوناگون می‌باشد.
وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات خوبی که در سال گذشته انجام گرفته گفت: راه اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی استان گیلان یکی از بهترین اقدامات شورای هماهنگی استان در سال ۱۴۰۱ بود. همانطوری که همگی میدانید استفاده از ظرفیت خیرین در بحث اشتغال و کارآفرینی بهبودیافتگان بسیار مهم، ضروری و اثربخش است و امیدواریم با فعالیت این مجمع و فراهم آوردن شرایط برای خیرین بتوانیم اقدامات موفق و چشمگیری را با تکیه بر برنامه‌های ابلاغی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در استان گیلان انجام دهیم.
در ادامه این نشست رؤسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان نیز به ارائه گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ پرداختند و با بیان نمودن موانع و چالش ها، راه کارهایی را نیز برای رفع آن‌ها عنوان کردند.
تقی زاده معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات حوزه‌های مختلف مبارزه با موادمخدر، از همه دستگاه‌های اجرایی استان خواست موضوعات مرتبط با موادمخدر و اعتیاد را مسائلی خارج از وظایف خود تلقی ننموده و بدانند این آسیب اجتماعی می‌تواند بدون استثناء به همه اقشار جامعه خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد نماید. وی سپس به اقدامات انجام گرفته در حیطه کاری کمیته تخصصی حقوقی و قضائی شورا در سال گذشته اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد با سطح همکاری بالایی که میان دستگاه‌های ذیربط وجود دارد اقدامات و برنامه‌های این کمیته با توان و اثربخشی بالاتری در سال ۱۴۰۲ نیز تداوم یابد.
سرهنگ احمدپور رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان نیز گزارشی از اقدامات حوزه مقابله با عرضه طی سال گذشته ارائه نموده و با اشاره به افزایش کشفیات و تشدید برخورد با شبکه‌های قاچاق موادمخدر در سطح استان، از همکاری و همراهی دستگاه‌های اطلاعاتی و قضائی تشکر و قدردانی نمود.
خدمت بین دانا مدیرکل بهزیستی استان و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری و دکتر قلی‌پور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورا نیز اقدامات صورت گرفته در زمینه‌های تخصصی کمیته‌های مربوطه را رضایت بخش دانسته و با تأکید بر اهمیت همکاری و هم افزایی اعضاء، ابراز امیدواری کردند با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان در سال جدید نیز گام‌های مؤثری برداشته شود.

Share