برادران معاون وزیر صمت:

ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی حفظ شود | به فکر تجارت آسان باشیم

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دیدار با عیسی فرهادی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در نشستی همراه با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، ناظر گمرکات استان و معاون اقتصادی این سازمان با فعالین اقتصادی، صنعتگران و تجار گفتگو کرد که در این نشست ۱۰ نفر از نمایندگان بخش خصوصی منطقه و استان گیلان، نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود در حوزه‌های مرتبط با آن وزارتخانه را بیان کردند.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست اظهار کرد: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست‌های نظام و دولت همراهی خواهد کرد.

محمد مهدی برادران با اشاره به کاهش مشوق‌ها برای سرمایه گذاران مناطق آزاد من جمله منطقه آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

وی گفت: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست کشور همراهی کرد و مناطق آزاد اگر شروطی در قبال فعالان اقتصادی دارد باید ماهیت خود را از حفظ کند و ما نیز از ظرفیت‌های موجود برای حمایت از واحدهایی تولیدی واجد شرایط بهره خواهیم گرفت.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: باید در تصمیم گیری‌ها از بخش خصوصی نیز نظرسنجی کرد و با هماهنگی این بخش تصمیم‌سازی کرد.

برادران افزود: باید به فکر تجارت آسان باشیم شاید این امر در سیاست کلان که ایران با تحریم‌های ظالمانه و دشمنان متعددی روبرو است امکانپذیر نباشد اما در صنایع عمومی و این امکان و ظرفیت وجود دارد که نیازهای ارزی خود را تامین کنیم.

وحید طالب‌پور معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با ارائه گزارشی از ظرفیت تجاری منطقه آزاد انزلی از بازاریان کشور که تمایل تمایل به ورود در بازار این منطقه دعوت کرد تا از ظرفیت منطقه آزاد انزلی بهره ببرند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست برخی مشکلات سرمایه گذاران استان گیلان که در جلسات مختلف احصاء شده را تخصیص ارز، تهیه مواد اولیه و موضوعات مرتبط با صنایع عنوان نمود و افزود: امیدواریم شرایط رفع این مشکلات بزودی در وازرتخانه فراهم شود.

تیمور پورحیدری گفت: در این شرایط سخت اقتصادی تجار و صنعتگران تحریم‌ها مشتاقانه و عاشقانه دنبال تولید هستند باید بتوانیم برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

در ادامه دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر ضرورت حفظ مزایا و معافیت‌های پیش بینی شده در قانون مناطق آزاد که‌عدم اجرای کامل آن، عامل اصلی و ایجاد کننده سایر مشکلات بخش خصوصی است، اضافه کرد: دلیل مشکلاتی که در مناطق آزاد گریبانگیر بخش خصوصی است سازمان منطقه آزاد نیست، بلکه سایر دستگاه‌های بیرونی است.

عقیل حق‌شناس با اشاره به اینکه شرایط ایده‌آل مناطق آزاد از سال ۹۷ دستخوش تغییر شد و دلیل آن دخالت‌های دولت و نگاه غیر مثبت به مناطق آزاد بود، افزود: امروز عدم موفقیت مناطق آزاد کشورمان در مقایسه با مناطق آزاد کشورهای چین، امارات و ترکیه نگاه منفی وعدم مدیریت یکپارچه و مستقل به مناطق آزاد است.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاران به امید استفاده از مشوق‌ها در مناطق آزاد اقدام به سرمایه‌گذاری کردند اما این مشوق‌ها از سوی سازمانهای غیر مناطق آزاد درحال حذف شدن است، گفت: برای فعال اقتصادی حفظ سرمایه موجود مهم است الان در کشور ما جذب سرمایه گذار جدید اندکی دشوار شده است چون بخش خصوصی دنبال بهره وری است.

عقل شناس حفظ سرمایه گذاران موجود را بهترین راهکار برای جذب سرمایه گذاران خارجی جدید عنوان کرد و تصریح کرد: باید سرمایه گذاران موجود به هر قیمتی و در هر شرایطی حفظ شوند، در مناطق آزاد مشکلاتی وجود دارد که قابل حل است و نیازی نیست برای گره گشایی از این مشکل به سایر دستگاههای بیرونی متوسل شویم.

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اینک وقت سرمایه گذار و تولید کننده در مناطق آزاد و در سرزمین اصلی صرف موضوعاتی غیر تولیدی می‌شود گفت: از دستگاههای دولتی می‌خواهیم نگاه به مناطق آزاد را تغییر دهند، اگر این نگاه تغییر نکند و به قبل از سال ۹۷ باز نگردد هرکس که در مناطق آزاد فعالیت تجاری و تولیدی می‌کند به اجبار خواهد بود.

بنابراین گزارش حفظ و تقویت سرمایه گذاران از طریق اجرای قانون و مقررات مختص به مناطق آزاد در این مناطق، رفع مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی، نحوه تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز و همزمان شرایط تسویه ارز صادراتی، لزوم بازنگری شرایط سقف و سابقه در زمان ثبت سفارش، تفویض اختیار بیشتر وزارت صمت به استانها و مناطق در خصوص نحوه خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی، تسریع در ابلاغ ایین نامه اجرایی قانون نظام صنفی، رفع مشکلات قطعی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان، ضرورت حمایت بیشتر بانک‌ها از صنعتگران، مهمترین محورها و موضوعات مطرح شده از سوی فعالین اقتصادی در این نشست کارشناسی بود.

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، اعضای هیات مدیره شرکت خدمات و عمران شهرک صنعتی، اعضای هیات مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه، چند تولید کننده و صادر کننده منطقه، نماینده شرکت‌های خودرویی و همچنین نماینده شرکتهای خدمات لجستیک و دریایی منطقه آزاد انزلی در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به منطقه آزاد انزلی از زیرساختهای بندر کاسپین نیز بازدید کرد.

Share