این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم

واکنش ایران به رویکرد غیرسازنده باکو؛ عمل متقابل دیپلماتیک در دستورکار

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدامات تند، احساسی و غیرسازنده جمهوری آذربایجان و اخراج ۴ دیپلمات ایرانی از این کشور گفت: اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستورکار داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناصر کنعانی امروز (جمعه) ۱۸ فروردین ماه به اقدامات تند، احساسی و غیرسازنده جمهوری آذربایجان‌در روزهای اخیر واکنش نشان داد.

جمهوری آذربایجان که چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش آفرین را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند، اخیرا در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر پارلمان این کشور نیز امروز بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

در همین خصوص، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مواضع، اقدامات و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو گفت: ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم.

وی  افزود: در حالی که بحران و آشوب سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فراگرفته و رژیم صهیونیستی در متزلزل‌ترین شرایط داخلی به سر می‌برد و در زمانی که رژیم یادشده با تعرض به مسلمانان روزه دار و هتک حرمت مسجدالاقصی به دنبال فرافکنی بحران‌های چند لایه درون سرزمین‌های اشغالی است، جمهوری اسلامی ایران تمرکز بر وحدت جهان اسلام و همزمان مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار و‌ اشغالگر اسرائیل را یک ضرورت و تکلیف دینی و وجدانی می‌داند.

کنعانی دولت جمهوری آذربایجان را بر احترام متقابل، حرکت در مسیر حسن همجواری و دوری از آنچه خواسته صهیونیست‌ها و‌ دشمنان منطقه است، فراخواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران همزمان با تاکید بر رعایت اصول و مبانی سیاست همسایگی و توجه به اهداف شوم رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و تنش در روابط بین کشورهای اسلامی، اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستورکار دارد.

 اخیرا اخباری از توافق بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی مبنی بر تشکیل جبهه متحد علیه ایران منتشر شد که کنعانی خواستار توضیح جمهوری آذربایجان شد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان  به جای پاسخگویی ادعای بی اساس دیگری را مطرح و ایران را به دخالت در ترور نماینده پارلمان این کشور متهم کرد. در همین خصوص، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ فروردین ماه درباره توافق رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان و طرح ادعای بی اساس از سوی سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در توئیتر نوشت: از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی‌های جدید علیه ایران رفت.  ‏آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟

 بعد از حمله بهمن ماه سال گذشته یک فرد مسلح آن هم با انگیزه شخصی به سفارت آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک دیپلمات این کشور و مجروح شدن دو تن دیگر منجر شد، دولت این کشور اقدام به تخلیه سفارتخانه این کشور در تهران و بازگرداندن دیپلمات‌های آذربایجانی کرد و از آن زمان رویکردی غیرسازنده و تنش زا را در مناسباتس با ایران در پیش گرفته است.

Share