معرفی کتاب | ایران و جمهوری آذربایجان: واگرایی در بستر تعارض منافع

کتاب “ایران و جمهوری آذربایجان: واگرایی در بستر تعارض منافع” به همت انتشارات دولتمرد به چاپ رسیده و نویسنده آن سعید خاوری نژاداست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کتاب “ایران و جمهوری آذربایجان: واگرایی در بستر تعارض منافع” به همت انتشارات دولتمرد به چاپ رسیده و نویسنده آن سعید خاوری نژاد است.

در معرفی این اثر آمده است: اثر حاضر در صدد ارائه تصویری از فرصت ها و چالش های موجود در روابط متقابل ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو همسایه می باشد که حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را شامل می شود.
این کتاب بیان می کند که چالش های موجود در روابط دو کشور باعث می شود آذربایجان و سیاست خارجی آن در قبال همسایگان خزری، منطقه ای و قدرت های جهانی، به امری قابل تأمل و شایسته واکاوی دقیق تبدیل شود و این کشور را از حیث دلیل اتخاذ چنین سیاست های اغلب واگرایانه ای، در کانون توجه قرار دهد.
هدف اثر حاضر، سیر در اشتراکات و اختلافات در منافع ملی ایران و آذربایجان و تعیین چارچوبی جهت توضیح تشدید واگرایی در روابط آن دو می باشد. چنین چارچوبی در صدد آن است که با استفاده از تحلیل فرصت ها و چالش های رابطه دو کشور و پیامدهای آن، امکان تجزیه و تحلیل بهتر مناسبات و درک نقش عوامل گوناگون، به ویژه منافع ملی را در سوگیری سیاستگذاری های هر یک از این دو کشور فراهم کند.

Share