خانه فرهنگ گیلان اعلام کرد؛

اهدای نقشه تاریخی رشت و بخشی از کتابخانه مهندس روبرت واهانیان به خانه فرهنگ

نقشه تاریخی رشت و بخشی از کتابخانه مهندس روبرت واهانیان به خانه فرهنگ گیلان اهدا شد که این نقشه یکی از با ارزش‌ترین اسناد فرهنگی تاریخی شهر رشت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نقشه تاریخی رشت و بخشی از کتابخانه مهندس روبرت واهانیان به خانه فرهنگ گیلان اهدا شد که این نقشه یکی از با ارزش‌ترین اسناد فرهنگی تاریخی شهر رشت است که در سال ۱۲۴۹ هجری شمسی به دست ذوالفقارخان مهندس، سرهنگ توپخانه، در زمان حکمرانی میرزا عبدالوهاب خان آصف‌الدوله در گیلان، به دستور ناصرالدین شاه قاجار تهیه شده است.

این نقشه تاریخی و ارزشمند از آرشیو شخصی مهندس روبرت واهانیان، معمار و گیلان‌پژوه سرشناس به همراه بخشی از کتابخانه ایشان به خانه فرهنگ گیلان اهدا شد.

مهندس روبرت واهانیان درباره اهمیت و چگونگی تهیه این نقشه می‌گوید: ذوالفقارخان، با کمک گرفتن از فرزندان اعیان و اشراف، ۱۴۰ سال پیش در رشت، با دستگاه تئودولیت و با وسواس ویژه، رشت را نقشه‌برداری کرد و یافته‌های خود را با وسواس تمام، در مدت نه ماه و چند روز، با ذکر کلیۀ جزئیات در نقشه آورده بود. امروزه شاید باورپذیر نباشد که نقشه‌های هوایی، با تمام ابزارهای علمی، نمی‌توانند آن کنند که ذوالفقارخان مهندس با نقشه‌برداری میدانی از شهر رشت تهیه کرده است».

کتابخانه خانه فرهنگ گیلان دارای بخش‌های مختلف و تخصصی در زمینه‌های هنری و فرهنگ و تاریخ گیلان است. که قسمت زیادی از کتاب‌های آن توسط بزرگان و هنرمندان به‌نام گیلانی اهدا و تهیه شده‌اند.

Share