رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس:

ابرچالش سال ۱۴۰۲ معیشت است | شعارهای بی‌پایه زیاد زده شد؛ مردم هر حرفی را نپذیرند

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز زمان نادرشاه افشار، قاجاریه و قبل آن نیست که بخواهید هر رفتاری با ملت انجام دهید و بعد توقع داشته باشید در روابط بین‌الملل اثر نگذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از جماران، چند روزی از آغاز سال ۱۴۰۲ می‌گذرد و برخی افراد از پیش‌بینی‌های خود در باب چالش‌های این سال جدید سخن می‌گویند؛ بسیاری این چالش را در حوزه معیشتی و عده‌ای از چالش بین دولت و مجلس در آخرین سال عمر دوره یازدهم مجلس می‌دانند.

در این رابطه جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت: ابرچالش سال ۱۴۰۲ مسأله معیشتی و اقتصادی مردم است. علی رغم ظرفیت عظیمی که کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد، ارتباطات اقتصادی ما با اقتصاد بین‌الملل محدود شده و درآمدهای ارزی و درآمدهای کلی کشور به دلیل تحریم‌ها کم شده است. به نظرم در داخل نیز اضافه کاری، ریخت و پاش و بی‌نظمی مالی عجیبی وجود دارد. این سه عامل باعث شده است تا در کنار مدیریت ضعیف بعضی از دستگاه‌ها شرایط به‌گونه‌ای باشد ما نتوانیم در معیشت و روزمره مردم شامل مسکن، کار، رفاه، امور مربوط به زندگی که هر شخصی در آن سروکار داشته باشد، تأمین لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ ما چالش‌های دیگری هم پیش رو داریم؛ مسأله بازنشستگان، بلاتکلیفی نیروهای استخدامی، تنش‌های اجتماعی و بلاتکلیفی عرصه حریم خصوصی مردم و مسائل اجتماعی که هر کسی از هر جایی می‌آید سعی می کند این حریم را محدود کند و آن را طبق شریعت اعمال می کند، از دیگر چالش هاست. از طرفی، ما فضای سیاه‌نمایی و منفی‌نگری در جامعه داریم که حتی کارهای مثبت هم دیده نمی‌شود؛ یعنی فضا به گونه‌ای شکل گرفته است که اگر کار مثبت و ارزشمندی انجام شود، دیده نمی‌شود که باید برای این چالش عمده فکر و تبیین کنیم.

سال جدید در عرصه سیاست خارجی  با چالش‌های کمتری روبرو هستیم

رحیمی جهان‌آبادی در خصوص چالش پیش رو در حوزه سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی با روال تنش زدایی در منطقه و همچنان تداوم گفتگوهای اتمی که در پیش گرفته است و نیز ادامه دارد من فکر می کنم سال جدید در عرصه سیاست خارجی  با چالش‌های کمتری رو به رو باشیم.

وی در باب رابطه دولت و مجلس در سال جدید افزود: اکثریت در مجلس هم‌فکر با دولت هستند. به خصوص اینکه از رییسی برای ورود به ریاست جمهوری دعوت کردند و امروز هم حمایت می‌کنند، اما هر چقدر که زمان می‌گذرد چالش‌ها بیشتر شده و فکر می‌کنم در سال جدید در روابط بین مجلس و دولت پرچالش خواهد بود. هر چقدر که به اواخر عمر مجلس نزدیک می‌شویم؛ مطالبات مانده مردم به نمایندگان فشار وارد می‌کند و نمایندگان به وزارت‌خانه‌ها منتقل می‌کنند و این باعث می‌شود در سال جدید آرامش ماه‌های قبل و روزهای آغاز دولت وجود نداشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص شعارهایی که دولت سیزدهم در اوایل عمر کاری خود مبنی بر گره نزدن زندگی مردم به سیاست خارجی سر داد، گفت: همه طیف‌‌ها و جناح‌ها در کشور شعارهای بسیاری دادیم؛ اداره کردن حکومت‌ها مجموعه‌ای از عوامل علل و پیوندها است. پیوند سیاست‌خارجی با اقتصاد با فرهنگ، اجتماع، امور داخل  بین‌الملل این‌ها دست کسی نیست که بگوید نمی‌خواهم سیاست داخلی با سیاست خارجی پیوند بخورد! سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است؛ سیاست خارجی پیوند با جهان است. امروز هیچ اقتصادی نمی‌تواند به سمت منزوی ادامه حیات دهد، بلکه اقتصاد، فرهنگ، سیاست با هم پیوند و گره خورده است. حال ممکن است در عرصه انتخابات عده‌ای شعار دهند که ما این و آن را با هم پیوند نمی‌زنیم، ولی در عمل آنچه که اتفاق می‌افتد، اظهار نظر یک تریبون، سفر یک مقام خارجی، احیاء روابط، تنش در روابط خارجی و… هر کدام آثار خود را در سیاست‌های مختلف نشان می‌دهد. کما اینکه یک رفتار نادرست با مردم هم آثار خود را در اقتصاد و روابط بین الملل نشان می‌دهد.

از سوی همه جناح‌ها شعارهای بی‌پایه و غیر منطقی زیاد داده شد / مردم باید هر شعار و حرفی را نپذیرند

نماینده مردم تربت جام اضافه کرد: امروز زمان نادرشاه افشار، قاجاریه و قبل آن نیست که بخواهید هر رفتاری با ملت انجام دهید و بعد توقع داشته باشید در روابط بین‌الملل اثر نگذارد. شما هر رفتاری در داخل انجام دهید رصد و منعکس می‌شود. هر فرد یک رسانه است و با در دست داشتن یک موبایل به صورت آنلاین آن را در جهان پخش می کند. البته ممکن است خیلی از این موارد نادرست منعکس شود، اما به هرحال آثار خود را در رابطه با جهان، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد. در قبل گفتند ما سفره مردم را به برجام گره نمی‌زنیم، حالا همین را گره نزنند تا ما ببینیم و یاد بگیریم! یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که از سوی همه جناح‌ها شعارهای بی‌پایه و غیر منطقی زیاد داده شد و مردم باید نسبت به این شعارها حساسیت نشان دهند و هر شعار و حرفی را نپذیرند.

اساسی‌ترین اصلی که در حکومت باور مردم را برمی‌گرداند صداقت است

جهان آبادی در پاسخ به این سوال که امروز شما به عنوان نماینده مجلس چه کاری باید انجام دهید که باور مردم برگردد؟ گفت: اساسی‌ترین اصلی که در حکومت باور مردم را برمی‌گرداند «صداقت» است. ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم مردم تفاوت بین کار سیاسی و کار صادقانه را متوجه می‌شوند.

وی یادآور شد: خیلی از مواقعی که با وزرا صحبت می‌کنیم نکاتی را بیان می‌کنند. مثلا این کار، پروژه و اعتبارات به دلایلی قابل تأمین نیست. می‌گوییم چرا این را به مردم نمی‌گویید؟ می‌گویند، دشمن سوءاستفاده میکند! به نظر من زمانی دشمن سواستفاده می‌کند که واقعیت به مردم گفته نشود و دشمن بتواند روایت خود را قالب کند. اگر ما با مردم صادقانه رفتار کنیم و آن‌ها روایت ما بپذیرند، حال دشمن هر چقدر که می‌خواهد تبلیغات کند آیا می‌تواند روی مردم اثر منفی بگذارد؟ نه.

رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: زمانی که واقعیت را بیان نمی‌کنیم و یکسری نکات را بنا به مصلحت از مردم پنهان و به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که نامحرم هستند، نتیجه‌اش همین می‌شود که در هر کجای عالم از طریق رسانه هر دروغی را می‌بافند و آن روایت قالب می‌شود و بعد در حوزه انفعال قرار می‌گیری و دائم باید دفاع کنی! در صورتی که در کشور با این همه رسانه باید روایت خود را بگویی و آن را بقبولانی و آن حرف به قدری صادقانه باشد که مردم آن را سند بدانند.

Share