آوای سلامت؛

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم

یکی از مشکلات بسیار شایع در فصل بهار “آلرژیهای فصلی” است. آلرژی چیزی است که باعث پاسخ حساسیتی می شود و شایع ترین آلرژی زا ها ،گرده گیا هان در باد، گرده گل ها، شکوفه های درختان و علف های هرزهستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از مشکلات بسیار شایع در فصل بهار «آلرژیهای فصلی» است. آلرژی چیزی است که باعث پاسخ حساسیتی می‌شود و شایع‌ترین آلرژی‌زا‌ها، گرده گیا هان در باد، گرده گل ها، شکوفه‌های درختان و علف‌های هرزهستند.

گرده‌های گیاهان در گرده افشانی توسط حشرات بیش از حد سنگین هستند که به مدت طولانی در هوا نفوذ می‌کنند و بیشتر احتمال دارد باعث واکنش آلرژیک شوند.

علائم آلرژیکی می‌توانند با عوارض خفیف و یا حاد بروز یابند که شامل علائم بینی مانند آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه‌های مکرر و خارش بینی علائم چشمی مانند خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور علائم تنفسی مانند احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس و علائم عمومی در بدن چون خستگی و عصبی شدن باشد.

تشخیص آلرژی فصلی

اگر فرد علائم آلرژیکی دارد که فقط در زمان‌های خاصی از سال رخ می‌دهد، این علائم از نشانه‌ی رینیت آلرژیک فصلی است.

درمان:
بهترین دارو برای رینیت آلرژیک، اجتناب از مواد حساسیت‌زا است.

درصورتیکه علائم آلرژی برطرف نشد می‌بایست به پزشک مربوطه مراجعه کرد.

هنگامی که فرد نمی‌تواند از آلرژن‌ها اجتناب کند، سایر روش‌های درمانی در دسترس است، مانند دارو‌های دکونژستانت و آنتی هیستامین‌هایی چون ستریزین (Zyrtec) و دارو‌های ترکیبی حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل افرین و دارو‌های تجویزی مانند اسپری‌های استروئیدی بینی و در موارد شدید برای بیمار شربت‌های ضد حساسیتی توصیه می‌شود.

نوعی ایمونوتراپی، موجود است که می‌توانند سیستم ایمنی بدن فرد را به آلرژن‌ها کاهش دهند.

برخی از دارو‌های آلرژیک، ممکن است عوارض ناخواسته، مانند خواب آلودگی، سرگیجه و سردرگمی داشته باشند.

آنتی هیستامین‌ها با مهار عمل هیستامین می‌توانند خارش و عطسه ناشی از آزاد شدن هیستامین‌هایی که بدن در پاسخ به آلرژن‌ها (عوامل آلرژی زا) تولید می‌کنند متوقف کنند.

در واقع آنتی هیستامین‌ها عمل هیستامین‌ها را مهار می‌کنند و علایم حساسیت را کاهش دهند اما می‌توانند سبب خواب الودگی شدید شوند.

البته برخی از این داروها مانند لوارتادین، سیتریزین و فکسوفنادین خواب آوری کمتری دارند.

خشکی دهان نیز یکی دیگر از عوارض شایع آنتی هیستامین‌ها است. گیجی و تاری دید نیز عوارض کمتر شایع این داروها هستند.

در صورت مصرف این داروها، اجتناب از رانندگی و یا انجام کارهایی که نیاز به هشیاری دارد نظیر رانندگی، نجاری و غیره اجتناب شود و توجه به توصیه‌های دکتر داروساز ضروری است.

داروهای ضد احتقان موضعی بینی مانند فنیل افرین، نفازولین و … می‌توانند آبریزش و پرخونی بینی را کنترل نمایند. این داروها باتنگ کردن مویرگهای بینی، موجب کاهش جریان خون در بینی شده و قرمزی، ورم و آبریزش بینی را تسکین می‌دهد.

بی‌خوابی، بی‌قراری واختلال در دفع ادرار از دیگر مشکلات این داروهاست. مصرف این داروها بیشتر از ۳ روز در افراد بزرگسال و سالم توصیه نمی‌شود.

در مجموع پزشک داروساز بهترین مرجع برای کسب اطلاعات وانتخاب داروی مناسب به خصوص در دوران بارداری، شیردهی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن نظیر پرفشاری خون، دیابت، اختلال عملکرد غده تیروئید، مشکلات قلبی و غیره است.

از استفاده خودسرانه دارو و بدون تجویز پزشک اجتناب نمائید.

از ۵ تا ۱۰ صبح زمان کمتری را در بیرون بگذرانید. اگر به آلرژی بهاری مبتلا هستید، لازم است که در ساعات اولیه‌ی صبح زمان کمتری را در بیرون بگذرانید، چون درختان بیشترین گرده افشانی را در این زمان از روز انجام می‌دهند.

اگر صبح برای انجام ورزش یا پیاده روی به بیرون رفته اید، باید پس از آن به خانه برگردید و به حمام بروید.

دستشویی و حمام را تمیز کنید:
وقتی به روش‌های مقابله با علائم آلرژی فکر می‌کنیم احتمالا تمیز کردن گوشه و کنار حمام و دستشویی اولین چیزی نیست که به ذهن خطور کند اما می‌بایست این کار در اولویت خود قرار دهید. به ویژه از بین بردن قارچ‌ها و کپک‌هایی که روی سطوح مختلف دستشویی و حمام به وجود می‌آیند اهمیت زیادی دارد.

این قارچ‌ها از عوامل اصلی بروز آلرژی هستند. در فصل بهار به دلیل افزایش رطوبت این مشکل تشدید می‌شود.

استفاده از اسپری بینی را زودتر شروع کنید:
چند روز زمان می‌برد تا اسپری‌های بینی تأثیر درمانی خود را بر علائم آلرژی داشته باشند. بنابراین اگر می‌خواهید از این وقفه جلوگیری کنید استفاده از اسپری را زودتر شروع کنید.

در صورتی که از آلرژی خود آگاه هستید یک هفته پیش از زمانی که معمولا دچار علائم آلرژی می‌شوید استفاده از اسپری را شروع کنید.

از عینک آفتابی استفاده کنید:
با ورود گرده‌های درختان به چشم ها، بینی و گلو، علائم آلرژی شروع می‌شود. ورود گرده‌ها منجر به خارش چشم، عطسه، تودماغی شدن صدا، خارش بینی و گاهی سرفه می‌شود. با استفاده از عینک آفتابی می‌توانید از ورود گرده‌ها به داخل چشم جلوگیری کنید.

فیلترهای دستگاه تهویه هوا را تعویض کنید:
تمیزی فیلترهای هوا در همه‌ی فصل‌ها مهم است، اما در فصل بهار اهمیت این مسأله دو چندان می‌شود. در پایان زمستان‌هایی که هوای معتدل‌تری داشتند گرده افشانی بعضی درختان زودتر شروع می‌شود و این مسأله می‌تواند علائم آلرژی‌های بهاری را تشدید کند.

فیلترهای کثیف دستگاه تهویه هوا می‌توانند گرده‌های گیاهان را به خود جذب کنند و باعث وخامت آلرژی شما شوند. پس برای جلوگیری از مسأله، از تمیزی فیلترهای دستگاه تهویه هوا در منزل و همچنین فیلتر تهویه هوای کابین خودروی خود مطمئن شوید.

از واکسن آلرژی استفاده کنید:
اگر می‌دانید که هر سال دچار آلرژی شدید فصلی خواهید شد، می‌توانید از واکسن‌های آلرژی استفاده کنید. این واکسن‌ها مثل واکسن‌های آنفولانزا هستند، با این تفاوت که بیشتر از یک بار تزریق می‌شوند تا مقاومت لازم را برای مقابله با آلرژی در بدن به وجود آورند.

نگهداری گلدان‌های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غیره در محیط زندگی افراد حساس به مواد آلرژی‌زا را با مشکل مواجه می‌کند.

تاثیر برخی از مواد غذایی در تشدید یا تخفیف علائم حساسیت:
مصرف یاعدم مصرف هیچ‌کدام از خوراکی‌ها و مکمل‌های غذایی نمی‌توانند سبب از بین رفتن کامل این بیماری شوند.

با توجه به تفاوت حساسیت به مواد غذایی از فردی به فرد دیگر، امکان معرفی خوراکی خاصی که همه افراد مبتلا به حساسیت بتوانند با حذف آن، بیماری خود را سرکوب کنند وجود ندارد.

فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند از ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و غیره و همینطور غذاهای سرخ‌کردنی اجتناب کند.

البته به یاد داشته باشید که این غذاها اصلاً نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آن‌ها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بدتر و علایم حساسیتش را شدیدتر کند.

ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی، توت فرنگی و … یا برخی از صیفی‌جات مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی و … باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است.

یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی به میوه‌ها یا صیفی‌جات مورد اشاره حساسیت نداشته باشند.

توصیه‌های تغذیه‌ای

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG، واکنش‌های آلرژیک را در بدن متوقف می‌کند.

سیر
سیر، با آنتی بیوتیک‌های طبیعی پر شده است، که می‌تواند بدن شما را از عفونت‌ها و آلرژی‌ها پاک کند. بدن شما بزرگترین سود را از خوردن سیر خام می‌برد و اگر حساسیت‌هایتان در حال بازگشت است، بهتر است چند تکه سیر مصرف کنید. اگر که علاقه‌ای به بوی سیر ندارید از یک مکمل استفاده کنید.

برگ سبزیجات:
کلم، اسفناج و بسیاری از سبزیجات دیگر، منابع غنی از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم هستند، که برای کاهش التهاب و حفظ سیستم تنفسی، مفید هستند.

مواد غذایی غنی از پروبیوتیک:
یک دستگاه گوارش خوب، پایه و اساس سلامت است، زیرا بدن سالم، بیشترین حد مواد مغذی را از غذا دریافت می‌کند. غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، ماست پاستوریزه نشده، کلم ترشی، ترشی تخمیر شده و حتی مکمل پروبیوتیک، می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند.

مرکبات:
لیمو، و دیگر اشکال مرکبات، سبب افزایش ایمنی شما به دلیل سطح بالای ویتامین C می‌شود خوردن آب لیمو، (لیموناد بدون قند)، به بدن شما کمک می‌کند، تا ناخالصی‌ها را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین برای جواب دهی بهتر مقداری از آب مرکبات را با عسل محلی مخلوط و بعد مصرف کنید.

قارچ ریشی (reishi):
با گذشت زمان، تاثیر قارچ بر روی سیستم دفاعی بدن بیشتر شناخته شده است، با مصرف مداوم این قارچ، دیگر به آلرژی‌های فصلی مبتلا نمی‌شوید به دلیل داشتن اسید گانودریک، موجب آزاد سازی هیستامین و در نتیجه عملکرد بهتر کبد می‌شود و می‌توان گفت که یک منبع ضد آلرژی است.

عسل طبیعی:
مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از عسل طبیعی موجب تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر گرده‌های متنوع بهاری می‌شود.

Share