خاتمی: برخی جریان ها دنبال القای ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند؛ والله این دروغ است

مردم با نظام و حاکمیت همراه هستند | عمده مردم همین‌ها هستند که در راهپیمایی حاضر شده‌اند

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که رسالت علما روشنگری و تبیین در مقابله با بدعت‌ها و انحرافات است، پیروزی انقلاب را ثمره جهاد تبیین علما دانست و خاطرنشان کرد: جهاد تبیین رسالتی الهی است و از علما هم این مسأله خواسته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید احمد خاتمی صبح امروز در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای محترم استان‌های تهران، البرز و سمنان که در محل مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران در حال برگزاری است، به تبیین موضوع “جهاد تبیین از منظر قرآن کریم” پرداخت.

وی با تاکید بر ضرورت مسأله جهاد تبیین، این مسأله را یک اصل قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: جهاد تبیین رسالتی الهی است و از علما هم این مسأله خواسته شده است، آیه ۱۸۷ سوره آل عمران اشاره به همین مساله دارد.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که رسالت علما روشنگری و تبیین در مقابله با بدعت‌ها و انحرافات است، پیروزی انقلاب را ثمره جهاد تبیین علما دانست و گفت: حضور علما و روحانیت در عرصه روشنگری از ۱۹ دی ۵۶ تا ۲۲ بهمن ۵۷ غوغا کرد، همه منابر تبدیل به منابر جهاد تبیین شد.

وی با تأکید بر این که نباید در مفهوم جهاد تبیین بمانیم، اظهار داشت: تأکید چند باره و همیشگی رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین ناظر به کلیات نیست بلکه باید مصادیق را بیان کنیم؛ اگر درباره اتفاقات چند ماهه اخیر در کشور به صراحت نگوییم در این اغتشاشات طراحی بیگانه در میان است و اتاق فکر آن را صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و منافقین و سلطنت طلب‌ها داشتند، به رسالت جهاد تبیین عمل نکرده‌ایم، کلی گویی فایده‌ای ندارد؛ باید مسائل روز را بیان کنیم و عقبه‌ها را به درستی بشناسیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: علما مرارت‌های زیادی را به جان خریدند تا ثمره این مجاهدت‌ها که همان پیروزی انقلاب اسلامی است به ما عنایت شد و ما هم باید همین گونه باشیم.

وی با تاکید بر این که اگر جهاد تبیین را به روش و شیوه قرآنی در پیش گرفتیم، موفق خواهیم شد، گفت: در زمینه جهاد تبیین باید با روش استدلالی و مستند و با قول سدید عمل کنیم و اگر روش ما نادرست باشد جواب نخواهیم گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به این که در قرآن در ۳۵۰ مورد به موضوع نفاق و منافقین اشاره شده است، خاطرنشان کرد: قرآن به اسم و با صراحت در این باره یاد می‌کند، در سیره ائمه اطهار -علیهم السلام- نیز این مسأله وجود دارد، جریان‌های انحرافی به اسم بیان شده‌اند؛ همین‌هایی که امروز اباحه گری را ترویج می‌کنند این‌ها همان مرجعان دیروز هستند که در قرآن و روایات به آن‌ها اشاره شده است.

امام جمعه موقت تهران شجاعت در جهاد تبیین را مورد تاکید قرار داد و گفت: حرف حق را باید با شجاعت بیان کرد و از هیاهو و جنجال فضای مجازی و رسانه ای بیم نداشت؛ متاسفانه برخی بی تقوایی می کنند و اساسا می نویسند تا زبان ما را ببنندند، ما نباید مرعوب این فضا شویم بلکه باید با شجاعت و صراحت به رسالت جهاد تبیین خود در مسائل عمل کنیم.

وی اظهار داشت: امروز جریان‌هایی به دنبال القای ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند، والله این دروغ است و نشانه دروغ بودن آن راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال است که در ده ساله اخیر بی سابقه بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به میدان آمدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در نظام نبوی و علوی هم عده‌ای ناراضی بودند، انکار نمی‌کنیم که در نظام ما نیز عده‌ای ناراضی هستند اما اکثریت و عمده مردم همین‌ها هستند که در راهپیمایی حاضر شده‌اند و بحمدلله همان گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند صبغه مردمی نظام پر رنگ است.

وی رسا و صریح سخن گفتن و پرهیز از مغلق گویی را مؤلفه دیگر در عرصه جهاد تبیین دانست و با استناد به روایاتی در این خصوص، ابراز داشت: انصاف گویی، تولی و تبری داشتن، عالمانه سخن گفتن، داشتن صبر و حوصله بویژه در مواجهه با نسل جوان، برخورداری از روحیه تواضع و فروتنی، استفاده از ابزارهای مناسب از دیگر اموری است که می بایست جهادگران تبیین بدان توجه داشته باشند.

آیت الله خاتمی با تاکید بر لزوم اهمیت فضای مجازی، بر لزوم نقش آفرینی عالمانه و حضور مؤثرانه در این فضا تاکید کرد.

وی در پایان تصریح کرد: تنها ابراز ارادت به رهبر معظم انقلاب کافی نیست، برخی حاضر نیستند کلمه فتنه و بصیرت و نفوذ را بگویند؛ این درست نیست.

Share