در جلسه علنی مجلس؛

سازوکار افزایش پلکانی نرخ آب بها در سال ۱۴۰۲ تعیین شد| تعیین بهای گاز و برق مشترکان

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو در سال آتی موظف است به ازای فروش هر مترمکعب آب شرب تا دو برابر بیش از الگوی مصرف ۱۵ درصد و برای مشترکانی که بالاتر از دو برابر الگو، مصرف دارند به میزان ۳۵ درصد نرخ آب بها را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه) مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را بررسی کرده و بند الف و بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ الف- وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد (۱۵درصد) نرخ آب‌بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، سی و پنج درصد (۳۵٪) نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

بر اساس بخش درآمدی بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه؛ درآمدهای وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

بهای گاز و برق مشترکان واحدهای مسکونی، تجاری و روستایی برای سال ۱۴۰۲ مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با بند (د) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه با ۱۵۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (د) تبصره (۶) ماده واحده لایحه آمده است:  به استناد ماده(۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ سه هزار(۳.۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ دو هزار (۲.۰۰۰) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ بیست هزار (۲۰.۰۰۰) ریال اخذ و ‌‌به‌عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه ‌‌درصد (۵۰درصد) است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

تعیین عوارض برق مصرفی مشترکان شهری
نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با بندهای (ب) و (ج) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره (۶) ماده واحده لایحه آمده است: درآمدهای وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

همچنین وکلای مردم در خانه ملت بند (ج) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه را با ۱۶۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

بر اساس بند (ج) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰/۸/۱۳۹۴ به میزان ده‌درصد (%۱۰) مبلغ برق مصرفی در سقف شصت و شش هزار میلیارد (۶۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاههای کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

گفتنی است در ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق آمده دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد (۱۰۰%) آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه می شود.

بر اساس این گزارش، سید مرتضی حسینی در جریان بررسی پیشنهادهات مربوط به تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: امروز صبح مجلس میزبان معاون اول رئیس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بود تا پیرامون قیمت ارز بحث و بررسی صورت گیرد اما درباره بحثی که در خصوص مهار قیمت ارز شد ما نتیجه مشخصی نگرفتیم. آیا قرار است هیأتی مرکب از نمایندگان مجلس و دولت برای این موضوع تشکیل شود، زمان آن را مشخص کنید.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: قیمت ارز به رشد رو به جلو ادامه می‌دهد؛ یک برنامه مشخص و واضح برای این موضوع اعلام کنید و تعیین کنید که چه زمانی قرار است این موضوع کنترل شود./

Share