بررسی ها از داده های ایستگاه های پایش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نشان داد

دریای خزر ۴۰ متر عقب نشینی کرد؛ تغییر خط ساحل | دمای هوای دریای خزر هم تغییر کرد

بررسی ها از داده های ایستگاه های پایش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نشان می دهد که در منطقه شبه جزیره بین المللی میانکاله در مازندران به طور متوسط تا ۴۰ متر پسروی آب و تغییر خط ساحل رخ داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از همشهری آنلاین، نواحی ساحلی به لحاظ فیزیکی و اکولوژیکی تحت تاثیر عوامل طبیعی و انسانی دائما در حال تغییر هستند، این تغییرات بر روی خط ساحلی و نواحی ساحلی تاثیر گذاشته و در ادامه اثر منفی بر زندگی انسانی، فعالیت های انسانی و ارتباطات دریایی می گذارد.

پایش ناحیه ساحلی، امری مهم در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست آن است؛ برای پایش ناحیه ساحلی، استخراج خط ساحلی در زمان های مختلف کاری اساسی است. خط ساحل یکی از مهم ترین عارضه های خطی برروی سطح زمین بوده که طبیعت پویا را نشان می دهد.

کرانه خزر در سه استان گلستان، مازندران وگیلان به دلیل مواهب طبیعی منحصر به فرد، مناسب برای کشاورزی و گردشگری همواره طی سال های متمادی کانون جمعیتی و سکونتی شده است و این روند ادامه دارد. پراکنش مکانی فعالیت های کشاورزی به ویژه در مورد محدوده های کشت آبی در حاشیه جنوبی دریای خزر قرار دارد، از سوی دیگربیشترین اراضی جنگلی کشور که دربرگیرنده جنگل های تجاری و حفاظتی است، در دامنه های شمال البرز و کناره های دریای خزر واقع شده است. در نوار ساحلی جنوبی دریای خزر بخش گردشگری کارکرد پایه ای اقتصاد را تشکیل داده و بخش ماهیگیری، شیلات و فعالیت های بندری کارکرد های اقتصادی غالب بعدی محسوب می شود.

در مقابل نقاط قوت بر شمرده شده، نوسانات سطح آب دریای خزر، شدت یافتن تغییر کاربری اراضی اهمیت موضوع آزاد سازی حریم دریا، بهره برداری نادرست از منابع، فرسایش، روان گرایی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی دریای خزر، نبود سیستم مناسب تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشاورزی و فقدان زمین مناسب برای دفع پسماند و مواد زائد به دلیل بالا بودن سطح آب زیر زمینی از جمله مهم ترین نقاط ضعف این پهنه ساحلی است. به بیان ساده تر نواحی ساحلی شمال کشور بشدت از لحاظ سکونت انسانی پر تجمع و توسعه یافته هستند و لازم است تا زیستگاه های منحصر بفرد آن ها (تالاب ها، خلیج گرگان) از گزند تخریب محافظت شوند.

بررسی های کارشناسان حفاظت محیط زیست و مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نشان می دهد که تداوم خشکسالی، کاهش نزولات جوی و نوسانات سطح آب دریای خزر و از طرف دیگر مهار آبهای سطحی در حوضه آبریز بالادست، سبب گسترش خشکی تالاب میانکاله از غرب به شرق به حدود ۳۰ درصد از سطح تالاب برابر با ۱۵هزار هکتار رسیده است.

از آن جایی که استان مازندران دارای سه بندر مهم تجاری و اقتصادی است و سالانه حجم زیادی از کالاهای اساسی کشور از این بنادر وارد و صادر می شود و از طرفی اسکله مهم صید و صیادی کیلگا در بابلسر نقش مهمی در اقتصاد شیلاتی استان دارد، پسروی و کاهش تراز آب دریای خزر از دغدغه های جدی این بخش از فعالیت اقتصادی محسوب می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته و اظهارات کارشناسان بنادر و شیلات استان اگرچه تا کنون اثر منفی بر فعالیت های بندری و شیلاتی نگذاشته است، اما تدابیر برای گذر از این چالش های مورد تاکید است.

شرق مازندران بیشترین جابجایی خط ساحلی شمال

رییس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان اینکه از سال ۱۳۷۵ سطح آب دریای خزر با روند غالب کاهشی مواجه بوده و متوسط در ۱۵ سال اخیر سالیانه ۱۰ سانتی متر کاهش یافته است، گفت: همواره شاهد نوسانات آب و پیشروی و پسروی آب دریاچه بزرگ در دنیا هستیم.

سید معصومه بنی هاشمی با اظهار این که سواحل شمال کشور به طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر تحت تاثیر این تغییر سطح آب با تبعات متنوعی مواجه می شود، افزود : افزایش دما، روند کاهش بارش و کاهش میزان آورد رودخانه ها از مهم ترین عوامل کاهش سطح آب خزر به ویژه در سال های اخیر محسوب می شوند و در پسروی قابل توجه دریا در چند سال ها اخیر بیشترین نقش را دارند.

رییس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این دریا را به عنوان ‌بزرگترین دریاچه‌ جهان‌ و کانون‌ استراتژیک‌ میان ‌قاره ‌آسیا و ‌اروپا توصیف کرد و بیان داشت: خزر اهمیت ‌ویژه‌ای ‌در ‌منطقه و بین ‌کشورهای ‌حاشیه ‌آن دارد که ‌با تغییرات ‌سطح ‌آب‌ و ‌نوسانات ‌آن، اثرات ‌متنوعی‌ بر ‌مناطق ‌ساحلی ‌پیرامون خود می گذارد.

بنی‌هاشمی ویژگی ‌نوسانی ‌تراز ‌آب ‌دریای ‌خزر ‌به عنوان ‌یکی از ‌پدیده‌های ‌خاص ‌این‌ پهنه ‌آبی را ‌بیش ‌از هر ‌چیز ‌تابع‌ شرایط ‌اقلیمی ‌وعوامل‌ مؤثر بر ‌مؤلفه‌های‌ بیلان آبی در ‌پهنه‌ وسیع ‌حوضه‌ آبریز آن دانست و ادامه داد: در این‌ میان، ‌ کشورهای ‌قزاقستان، ‌روسیه، ‌آذربایجان، ‌ترکمنستان ‌و ‌ایران‌ به عنوان ‌کشورهای ‌ساحلی، از ‌نوسانات ‌تراز ‌آب‌ خزر ‌بر سواحل مشرف ‌به ‌خود ‌تأثیر می‌پذیرند ‌و ‌بر اساس شرایط‌ مورفولوژی ‌این‌ دریا، ‌ بیشترین ‌تاثیر کاهش‌ یا افزایش‌ ترازآب، ‌سواحل ‌شمال ‌و جنوب شرقی ‌خزر ‌را ‌تحت‌ تاثیر قرار ‌می‌دهد.

وی با اشاره به روند نوسانات تراز آب دریای خزر از زمان احداث نخستین ایستگاه ترازسنجی در منطقه باکو در سال ۱۸۳۷ تا پایان سال ۲۰۲۲، آن را نمایانگر تغییرات و شتاب نوسانی متنوع عنوان کرد و گفت: عوامل‌ اقلیمی ‌و ‌اثر آن بر ‌میزان ورودی ‌رودخانه‌ها ‌و ‌نیز ‌افزایش ‌تبخیر و ‌در ‌دوره‌هایی‌ نیز ‌دخل‌ و ‌تصرف‌های ‌انسانی ‌و مدیریت‌ منابع‌ آب‌ رودخانه‌های‌ مهم ‌به‌ ویژه رودخانه ‌ولگا و ‌احداث ‌سدهای‌ متعدد ‌روی ‌این ‌رودخانه موجب ‌تغییرات‌ شدید ‌تراز ‌آب خزر شده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که تغییرات حوزه اقلیمی با افزایش دما و کاهش بارندگی سبب شد تا میزان سطح آب طی سال ۲۰۲۲ حدود سه برابر متوسط سال های اخیر کاهش یابد و این کاهش در سال گذشته معادل ۱۱۰ میلیارد متر مکعب بیلان منفی در دریا خزر می باشد.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر مستقر در ساری با بیان این که در سواحل جنوبی دریای خزر که از آستارا در استان گیلان در امداد مازندران و تا گرگان در استان گلستان ۱۴ ایستگاه ثابت پایش آب و خط ساحلی وجود دارد، گفت که داده های این ایستگا بسیار مهم و اساسی هستند.

بنی هاشمی با توضیح این که هشت ایستگاه ثابت پایش دریای خزر در استان مازندران وجود دارد، ادامه داد: بیشترین جابجایی خط ساحلی شمال ایران را در منطقه مرکز و شرق مازندران شاهد هستیم.

وی گفت: طبق بررسی ها از داده های ایستگاه های پایش مازندران به طور متوسط شاهد ۴۰ متر پسروی آب و تغییرات خط ساحل در این مناطق از ساحل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ بوده است.

وی با بیان این که براساس ارزیابی های صورت گرفته سطح آب دریای خزر خود از سال ۱۹۹۵، اکنون به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسید، اضافه کرد: دلیل اصلی این کاهش سطح آب ناشی از کم شدن آب ورودی رودخانه ولگاگراد به عنوان تامین کننده حدود ۸۰ درصد از آب ورودی به دریای خزر است.

افزایش دو دهم درجه ای هوای دریای خزر

دکتر بنی هاشمی افزایش میانگین دمای سطح آب دریای خزر را از دیگر دلایل در کاهش سطح آب این دریا اعلام کرد و اظهارداشت : بررسی کارشناسی نشان می دهد که در یک چشم انداز بلند مدت کاهش سطح تراز آب دریای خزر به دلیل تغییر اقلیم و تبخیر آب، ولو با نوسان سالانه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد : با این روند باید هر گونه تاسیساتی که در حاشیه دریای خزر به دلیل پسروی در کشورهای ذینع از جمله ایران به خصوص استان مازندران که از لحاظ جمعیتی بالاترین تراکم جمعیتی را در بین استان های شمالی کشور دارد، براساس اطلاعات دقیقی باشد که از مراکز تخصصی دریافت می شود.

رییس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر افزود : پسروی دریای خزر نباید به عنوان آزاد سازی دریا و فرصتی برای ساخت تاسیسات و تجهیز امکانات تلقی شود، چرا که این بخش بستر دریاست و هر آن احتمال پیشروی آب دریای خزر و بازپس گیری این بستر وجود دارد.

افزایش چهار برابری کاهش تراز آب دریای خزر

عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دریا دانشگاه مازندران و رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر در این ارتباط معتقد است دریای خزر به صورت کلی نوسانات نسبتا منظم سالانه‌ای دارد، جدای از نوسانات کاهشی و افزایشی ۵۰ ساله گذشته در تراز آب، یک نوسانات سطح آب سالانه‌ای نسبتا منظم و قابل پیش‌بینی در این دریا وجود دارد.

دکتر مریم آخوندیان خاطرنشان کرد: بالاترین سطح تراز آب دریا در ابتدای تابستان، بین خرداد و تیرماه مشاهده می‌شود و دلیل آن، افزایش ورودی آب از رودخانه ولگا در شمال دریای خزر بوده، به این دلیل که ولگا اصلی‌ترین تامین‌کننده آب دریای خزر است.

وی با توضیح این که با توجه به روان‌آب‌هایی که در ابتدای تابستان از ولگا وارد دریای خزر می‌شود، به صورت طبیعی شاهد افزایش سطح تراز آب دریای خزر هستیم، اضافه کرد: در اوایل زمستان و اواخر آذر، حداقل سطح تراز را در سطح این دریا داریم و این روند کاهش و افزایش به صورت منظم و در طول سال تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: همه افراد ساحل‌نشین و صیادان با این بالا و پایین رفتن سالانه سطح آب، کاملا آشنا بوده و یک روند طبیعی دارد، اما در سال جاری به صورت کلی، سطح آب دریای خزر کاهش چشم‌گیری داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اعلام این‌که بر اساس آخرین مطالعات دریافتی از مراکز تحقیقاتی، مشخص شده است که سرعت کاهش تراز آب دریای خزر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۴ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: روند کاهش روان‌آب‌ها حجم کاهشی سالانه آب دریای خزر را تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر آخوندیان اضافه کرد: بخشی از پس‌روی‌های سنوات گذشته تا حدودی طبیعی بوده ولی چون روند کاهشی در سال‌ گذشته افزایش پیدا کرده است، در برخی از مناطق ساحلی حساس، حجم عقب‌نشینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس‌روی آب، هرساله وجود دارد اما در سال جاری شدت آن بیشتر بوده و زمینه‌ساز ایجاد سنگ‌نما در سطح سواحل غرب استان شده است. صیادان منطقه غرب استان مازندران با پدیده سنگ‌نما آشنایی کافی دارند.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر با اعلام این‌که رودخانه چالوس بسیار پرآب و با شدت جریان نسبتا بالایی همراه است، افزود: ذرات رسوبی که با این رودخانه حمل می‌شود، بیشتر مواد سنگی دانه درشت است، زیرا بستر منطقه کم‌عمق ساحلی چالوس، کاملا پوشیده شده از قلوه سنگ‌های دانه درشت می‌باشد.

وی دیگر ویژگی‌های این منطقه را وجود شیب بسیار ملایم به سمت دریا عنوان کرد و افزود: وجود قلوه سنگ و شیب ملایم این منطقه باعث شده که کمترین تغییر کاهشی در سطح تراز آب، باعث نمایان‌شدن سنگ‌های کف آب شده و این پدیده سنگ‌نما در این منطقه به وضوح قابل رویت است. البته پس‌روی آب، تنها مختص چالوس نبوده و در سایر مناطق هم این پدیده وجود داشته و به صورت سالیانه شاهد تکرار این روند هستیم.

وی یادآور شد: این پس‌روی در سایر نقاط دریای خزر نیز وجود دارد ولی به دلیل جنس بستر و شیب کمتر، این موضوع در سایر نقاط چندان به چشم نمی‌آید.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر با اعلام این‌که پدیده سنگ‌نما به خاطر حساسیت ژئومورفولوژی خاص این ساحل است که خودش را بیشتر نشان داده است، گفت: از این ساحل می‌توانیم به عنوان اندیکاتور تایید کاهش سطح تراز آب دریای خزر استفاده کنیم.

دکتر آخوندیان یادآور شد: بر اساس تجربیات سال‌های گذشته انتظار می‌رود که این پدیده، گذار و موقتی بوده، به محض گرم شدن هوا در اوایل تابستان، آب‌شدن یخ‌های بخش شمالی دریای خزر و افزایش سیل‌های ولگا، سطح تراز آب افزایش پیدا کرده و پدیده سنگ‌نما از بین برود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: اما باید قبول کنیم که سطح تراز آب دریای خزر کاهش چشم‌گیری را نشان داده که بخشی از کاهش روند طبیعی هیدرومورفولوژیکی آب دریا بوده و بخشی دیگر ناشی از عوامل افزاینده سرعت کاهش تراز آب بوده که می‌تواند ناشی از تغییر اقلیم، فعالیت‌های انسانی و سایر مداخلات باشد.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر خاطرنشان کرد: کاهش آب دریای خزر جزو مسایل بسیار مهمی است که باید به صورت مستمر و دوره‌ای توسط ارگان‌های مرتبط پایش شده، داده‌ها به صورت دایم آنالیز شده، عوامل غیرطبیعی تحت کنترل قرار گرفته و به آن توجه شود.

گسترش خشکی تالاب میانکاله

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: تداوم خشکسالی، کاهش نزولات جوی و نوسانات سطح آب دریای خزر و از طرف دیگر مهار آبهای سطحی در حوضه آبریز بالادست، سبب گسترش خشکی آن تالاب از غرب به شرق به حدود ۱۵هزار هکتار رسیده است.

روح الله اسماعیلی در گزارشی از آخرین وضعیت تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله افزود: طبق بررسی آخرین تصاویر ماهواره ای حدود ۳۰ درصد از سطح تالاب برابر با ۱۵ هزار هکتار خشک شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: نتایج بررسی داده های ماهواره ای حاکی از ان است که از وضعیت خشکی تالاب در زمستان سال جاری نسبت به سال گذشته حدود هفت هزار هکتار برابر با ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته بررسی آماری داده های مربوط به نزدیگترین ایستگاه های هواشناسی به تالاب میانکاله حاکی از کاهش بی سابقه نزولات جوی نسبت به سنوات گذشته است، به طوری که میانگین بارش در سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ ساله به میزان ۷۰ درصد و نسبت به میانگین سال گذشته حدود ۶۰درصد کاهش دارد که این موضوع سبب کاهش دبی منابع آب های شیرین تامین کننده نیاز زیست محیطی تالاب میانکاله شده خشک شدند.

وی با توضیح این که تقریبا تمامی انهار منتهی به تالاب غیر از رودخانه قره سو که دبی آن اندک است، در حال حاضر خشک هستند، ادامه داد: پسروی دریای خزر و عدم تبادل آب دریا با تالاب در کنار افزایش تبخیر سطحی تالاب به دلیل افزایش دما موجبات وضعیت فعلی تالاب را رقم زده است.

اسماعیلی عواملی همچون، فعالیت های مخرب انسانی شامل برداشت بی رویه آب های زیر زمینی ناشی از چاه های غیر مجاز در منطقه، عدم رعایت حقابه زیست محیطی تالاب و به دام انداختن سیلاب و هرز آب های نابهنگام در واحد های پرورش ماهی و احداث سد بر روی رودخانه های تامین کننده حقابه تالاب ها را در تشدید خشکی تالاب موثر دانست.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد : همزمان با تشدید خشکی تالاب و پیش بینی تهدیدات ناشی از آن، ستاد ملی مدیریت و حفاظت تالاب های کشور با ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور تشکیل و کارگروه ویژه احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان در ذیل ستاد یاد شده از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد و برنامه ها و طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مربوط به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شد و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سطوح ملی در دست پیگیری است.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات و پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در یک سال اخیر، در راستای مصوبات کارگروه ویژه احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان، افزود: پیگیری اجرای طرح تسهیل تبادل آب دریای خزر با تالاب در قالب لایروبی کانال آشوراده که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا بوده که تاکنون حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: لایروبی بیش از ۶۶ کیلومتر از انهار جنوبی منتهی به تالاب میانکاله، انجام طرح مطالعاتی پایش وضعیت کیفی تالاب و مطالعات نیاز آبی زیست محیطی تالاب میانکاله، انجام طرح مطالعاتی احیاء ضلع غربی تالاب و امکان سنجی انتقال آب از رودخانه نکارود و دریا به آن، انجام طرح مطالعاتی مدیریت زیست بومی تالاب میانکاله و اجرای آن، تجدید ممیزی مراتع و ساماندهی دام در میانکاله (۲۸ سامانه عرفی و ۹۱ دامداری) پس از ۴۰ سال، احداث پایگاه متمرکز اطفای حریق و تجهیز آن به امکانات و ماشین آلات مورد نیاز و تشکیل کارگروه استانی حفاظت و احیا تالاب میانکاله و برگزاری جلسات متعدد با کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط به منظور تحقق اهداف ستاد ملی احیاء تالاب های کشور از مهمترین اقدامات این اداره کل در یکسال گذشته در راستای مصوبات کارگروه ویژه احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان بوده است.

کاهش ۳۳ درصدی مهاجرت جمعیت پرندگان به مازندران

رییس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه سرشماری سال ۱۴۰۱ زیستگاه های مهم تالابی استان همانند سالیان گذشته انجام گرفته است، گفت: جمعیت پرندگان سرشماری شده امسال حدود۳۳درصد کاهش نشان می دهد.

کوروس ربیعی خشک شدن کامل بخش تالابی میانکاله و زیستگاه تغذیه ای چنگر معمولی و گونه های روی آب چر در ضلع جنوبی و شرقی خلیج را از عوامل کاهش جمعیت پرندگان عنوان کرد و گفت: میزان آمار پرنده مهاجر چنگر معمولی در تالاب میانکاله و خلیج گرگان در مقایسه با سال گذشته نیز بیش از۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله از دو اکوسیستم آبی با وسعت ۴۴ هزار هکتار و اکوسیستم خشکی با وسعت ۲۴ هزار هکتار، ۲.۸ درصد مساحت کل استان مازندران را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: با وجود قرار داشتن در حوزه استحفاظی سیاسی دو استان مازندران و گلستان، به صورت یکپارچه تحت مدیریت محیط زیست استان مازندران قرار دارد.

میانکاله در سال ۱۳۴۸ با تصویب شورایعالی شکاربانی و نظارت بر صید وقت، به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب و در سال ۱۳۵۳ به پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقاء یافت، همچنین به جهت برخورداری از معیارهای کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب های همجوار به عنوان یکی از سایت های مهم کنوانسیون رامسر ثبت و متعاقب آن در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیستکره به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB) معرفی شد.

کاهش ۷۰ سانتی متری تراز آب دریای خزر در منطقه بندر بندر امیرآباد

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد به کاهش تراز آب و مشکلات ناشی از پهلوگیری و اهمیت لایروبی بنادر به خصوص بندر امیر آباد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به وضعیت مناسب عمق دریای خزر در منطقه امیرآباد و نکا، پدیده کاهش ۷۰ سانتی متری تراز آب دریای خزر هنوز مشکلی را برای بنادر این منطقه به وجود نیاورده است، اما همه بنادر و صنایع دریایی مستقر در سواحل دریای خزر باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند.

محمد تقی انزانپور با تاکید بر اهمیت لایروبی بموقع بنادر بویژه بندر امیرآباد با توجه به نقش مهم آن در مبادلات تجاری دریایی کشور، خواستار اختصاص دادن دستگاه لایروبی برای این بندر شد و گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی امیر آباد برای حل این مشکل تقاضای خرید دو دستگاه لایروب ویژه با ظرفیت بسیار بالا را از سازمان مرکزی کرده است که امیدواریم که مورد توجه و اجابت قرار گیرد.

مدیربنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتــصادی امیرآباد از طرح مطالعات فنی و مهندسی برای گسترش طول اسکله با هدف گذر از رسوب ناشی از پیشروی دریا در بندر امیر آباد خبر داد و گفت: همواره این بندر درحال به روز شدن بر اساس شرایط مختلف است.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

پسروی آب دریای خزر تبعات منفی زیادی بر فعالیت‌های شیلاتی مازندران دارد

مدیرکل شیلات مازندران گفت: پسروی دریای خزر تاثیرات منفی و متفاوتی را برای فعالیت‌های شیلاتی از جمله طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی(بااستفاده از آب دریا)، تردد شناورهای کیلکاگیر و همچنین مهاجرت ماهیان رودکوچ دریایی به مناطق بالادست رودخانه‌ها را به همراه خواهد داشت.

قاسم کریم زاده افزود: مصب رودخانه‌های استان که محل تلاقی دریا با رودخانه هاست، محل اصلی مهاجرت و زایشگاه تخم ریزی آبزیان بوده که دچار افت کاهش سطح آب می‌شوند.

وی ادامه داد: اداره کل شیلات مازندران با بهره گیری از مشارکت‌های مردمی به ویژه تشکل‌های صیادی و دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی، سازمان شیلات ایران، مدیریت بحران استان، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها درصدد فراهم نمودن شرایط مناسب برای تردد شناورهای صیادی و کیلکا گیر است.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: در این زمینه مکاتبات و پیگیری‌های متعدد را انجام دادیم که هم اکنون یک دستگاه کاترساکشن در مصب رودخانه بابلرود در حال لایروبی مسیرها است.

کریم زاده افزود: با توجه به پیگیری‌های بعمل آمده درنظر است یک دستگاه بیل و بارج از سوی سازمان شیلات ایران پس از طی مراحل قانونی در اختیار استان قرار گیرد که امیدواریم بتوانیم زمینه لازم را برای تردد شناورهای صیادی فراهم کنیم.

Share